تاریخچه و مشخصات کامل نیسان رونیز+تصاویر

0

 

untitled

در پي يافتن هويت اين خودرو ، اگر به صحبتهای کارشناسان و عامه مردم گوش فرا دهيد ، در خواهيد يافت كه همگان رونيز را خودرويی برگرفته از وانت Pickup می دانند ، كه اين مطلب كاملا صحيح است و يكسان بودن شاسی ، موتور ، دربهای جلو ، داشبورد و …. نيز گويای همين امر است ، اما اگر بیشتر دقت کنید و البته با دیگر محصولات شرکت نیسان در این رده و کلاس آشنا باشید درخواهید یافت که نیسان رونیز در واقع برادر دوقلو نيسان Xterra است به جز موتور آن ها که نمونه اکسترا مجهز به یک پیشرانه 6 سیلندر توربو شارژ است.

02xterra

Nissan Xterra

2002_nissan_xterra_4dr-suv_se_rq_oem_1_500

همانگونه كه مشاهده می كنيد اين خودرو در قسمت های جلو ، عقب ، گلگيرها ، درب موتور ، سپرها و داشبورد با رونيز متفاوت است اما در ديگر موارد مشابه با رونيز می باشد .
اين خودرو از ماه May سال ۱۹۹۹ در كارخانه نيسان آمريكای شمالی در شهر Smyrna ايالت Tennessee و بر اساس پلتفرمِ وانت ( Frontier ( Pickup كه در همان كارخانه نيز توليد می شود، به بازار عرضه شد. شاسی ، موتور ، دربهای جلو ، درب موتور و داشبوردِ Xterra كاملا مشابه با Frontier است ( لازم بذكر است كه Frontier همان Pickup است كه در آمريكا توليد ميشود تنها با اين تفاوت كه داشبورد ، جلو پنجره و چراغهای جلوی آن با Pickup متفاوت است و در قسمت جلو در مدلهای ۲۰۰۰ به بعد از چراغهای رونيز استفاده شده ، البته شايد بهتر باشد بگوييم در رونيز از چراغهای Frontier استفاده شده است)

2001-04_Nissan_Frontier

Nissan Frontier

به هر ترتيب Xterra بيشتر طرح و شرايط يك وانت را دارد تا يك SUV لوكس ، اين خودرو در دو نوع SE و XE با پیشرانه های ۴ سيلندر۲۴۰۰ سی سي ( XE ) و ۶ سيلندر ۳۳۰۰ سی سی ( SE ) توليد می شد كه به ترتيب در نوع ۲۴۰۰ سی سی از موتور KA24DE با ۱۴۳ اسب بخار قدرت و در نوع ۳۳۰۰ سی سی از موتور VG33E با قدرت ۱۷۰ اسب بخار ، استفاده شده . در كليه مدلهای Xterra ، ترمز ABS ، بازكن برقی درب صندوق و CD Player به صورت استاندارد موجود است، اين خودرو در مدلهای سال ۲۰۰۰ به بعد تغييراتی در قسمت داشبورد و نمای جلويی آن انجام شد و در مدل ۲۰۰۲ نيز موتور ۶ سيلندر آن به توربوشارژر مجهز گرديد كه قدرت آنرا به ۲۱۰ اسب بخار افزايش داد. اما همانگونه كه در ابتدا بيان شد بين Xterra و رونيز تفاوت های زيادی وجود دارد و می توان گفت تقريبا دو خودروی مشابه می باشند كه بر روی شاسی ( Frontier ( Pickup نصب شده اند ، اما آيا كارخانه نيسان با ايجاد تغييراتی در مدل Xterra ، طرحی جديد پديد آورده و در اختيار كارخانه پارس خودرو قرار داده ؟ يا رونيز نتيجه خلاقيت مهندسين ايرانی است ؟

129_0501_03_z+nissan_paladin+front_view
در جواب بايد گفت ، هيچ يك از موارد بالا صحيح نيست، مطلب ناگفته درباره رونيز كه تا بحال به آن پرداخته نشده بود، این است که خودرويی وجود دارد به نام Nissan Paladin ، اين خودرو توسط كارخانه Zhengzhou در چين توليد می شود ، اين كارخانه در سال ۱۹۹۳ در استان Henen چين آغاز به كار نمود و ۳۰٪ سهام آن نيز متعلق به نيسان است و خودروهای March ، Paladin و Pickup از گروه نيسان در اين كارخانه توليد می شوند.

rep537_006
با ديدن عكس پالادين خواهيد ديد كه اين خودرو دقيقا همان رونيز خودمان است با اين تفاوت كه بچه گلگيرها ، دستگيره ها و سپرهای آن همرنگ خودرو است و جلو پنجره و آينه های آن آبكاری شده . پس رونيز ، اكسترا نيست بلكه عينا همان پالادين است و پالادين و اكسترا خودروهای مشابهی هستند كه از موتور و شاسی ( Frontier ( Pickup بهره می برند و علاوه بر قسمتهای برگرفته از Frontier ، در قسمت سقف و دربهای عقب با يكديگر مشابه اند ، به هر شكل می توان پالادين ( رونيز ) را خودرويی برگرفته از Frontier ، Pickup و Xterra در نظر گرفت.

25_13137742001000941

پالادين اولين بار در ۵ ژوئن ۲۰۰۲ در نمايشگاهی در چين به نمايش گذارده شد و پس از آن در تاريخ ۲۸ فوريه ۲۰۰۳ ( ۹ اسفند ۸۱ ) به مرحله توليد رسيد و قيمت پايه آن نيز ۲۴۰۰۰ دلار بود، موتورهاي به کار رفته مشابه Xterra و Frontier می باشد و در همان دو مدل XE و SE عرضه می گردد و جلو داشبورد نيز برگرفته از Pickup می باشد و با Frontier و Xterra متفاوت است . لازم به ذكر است كه اين خودرو تنها برای مصرف داخلی چين طراحی و تولید شده بود و به هيچ كشور ديگری صادر نمی شد.

Nissan-Paladin

اما رونيز كه عينا همان پالادين XE است و با همان موتور KA24DE از نيمه اول سال 1382 در شرکت پارس خودرو توليد شد، تنها يك تفاوت عمده با پالادين XE وجود دارد و آن هم تغيير كوچكی در قدرت موتور می باشد، از آنجايی كه موتور KA24DE از سال 1991 تاكنون برای مدلهای Altima , Stanza , PU , Axxess , 240SX ( 91-98 ) , Urvan ، Frontier , Xterra , Paladin , Navara , pickup استفاده شده است ، دارای قدرت هايی از ۱۴۳ تا ۱۶۰ اسب بخار ( بدون تغيير اساسی در موتور ) می باشد و درخودروی رونيز از نوع ۱۶۰ اسبی كه بر روی سری جديد Altima و 240SX بهره گرفته شده است اما در پالادين از همان موتور ۱۴۳ اسب بخار اكسترا استفاده شده ، و اين تنها اختلاف عمده بين رونيز و پالادين، البته علاوه بر تفاوت در رنگ قسمتهای پلاستيكی بيرونی ، تفاوت در رينگها و حذف پروژکتورهای جلو ، CD Player و …. می باشد.

28_13138566202423131
مطمئنا اين خودرو می تواند گوی سبقت را از ديگر خودروهای SUV هم سطح خود كه ۲۰ تا ۳۰ سال از عمرشان می گذرد ، بربايد “ ، از لحاظ تجهيزات نيز اين خودرو در پايين ترين سطح قرار دارد و تنها دارای شيشه های برقی ، قفل مركزی ، A/C و سيستم 4WD دستی می باشد . البته در دفترچه راهنمای رونيز صفحاتی به ترمز ABS ، كيسه هوا و دنده اتوماتيك اختصاص يافته است.
به هر حال ، طراحی وانت گونه شاسی رونيز برای جاده های بیابانی و مسیر های ناهموار بسيار مناسب است و در جاده های آسفالت نيز رانندگی نرمی را به ارمغان می آورد ، اما نمی توان اين خودرو را به عنوان يك SUV لوكس محسوب کرد و در مقایسه با suv های لوکس بسيار پايين تر از استانداردهای روز دنيا است.

nissanPaladin01

مشخصات فنی نیسان رونیز :

نام خودرو
نیسان رونیز
مشخصات فنی
موتور
4 سیلندر 16 سوپاپ
حجم موتور
2400سی سی
حداکثر قدرت
160 اسب بخار در 5600 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
208 نیوتن متر در 3600 دور در دقیقه
جعبه دنده
5 دنده دستی
شتاب 0 تا 100
15.2 ثانیه
حداکثر سرعت
161 کیلومتر در ساعت
وزن
1770 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
4560 طول – 1910 عرض – 1880 ارتفاع
فاصله بین دو محور
2494 میلیمتر
مصرف سوخت ترکیبی
11.3 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک
60 لیتر
استاندارد آلایندگی
یورو 2
امکانات و تجهیزات
سیستم صوتی با قابلیت پخش CD
شیشه بالابر برقی
اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.