تاریخچه و مشخصات کامل نیسان رونیز+تصاویر

1

 

untitled

در پی یافتن هویت این خودرو ، اگر به صحبتهای کارشناسان و عامه مردم گوش فرا دهید ، در خواهید یافت که همگان رونیز را خودرویی برگرفته از وانت Pickup می دانند ، که این مطلب کاملا صحیح است و یکسان بودن شاسی ، موتور ، دربهای جلو ، داشبورد و …. نیز گویای همین امر است ، اما اگر بیشتر دقت کنید و البته با دیگر محصولات شرکت نیسان در این رده و کلاس آشنا باشید درخواهید یافت که نیسان رونیز در واقع برادر دوقلو نیسان Xterra است به جز موتور آن ها که نمونه اکسترا مجهز به یک پیشرانه ۶ سیلندر توربو شارژ است.

02xterra

Nissan Xterra

2002_nissan_xterra_4dr-suv_se_rq_oem_1_500

همانگونه که مشاهده می کنید این خودرو در قسمت های جلو ، عقب ، گلگیرها ، درب موتور ، سپرها و داشبورد با رونیز متفاوت است اما در دیگر موارد مشابه با رونیز می باشد .
این خودرو از ماه May سال ۱۹۹۹ در کارخانه نیسان آمریکای شمالی در شهر Smyrna ایالت Tennessee و بر اساس پلتفرمِ وانت ( Frontier ( Pickup که در همان کارخانه نیز تولید می شود، به بازار عرضه شد. شاسی ، موتور ، دربهای جلو ، درب موتور و داشبوردِ Xterra کاملا مشابه با Frontier است ( لازم بذکر است که Frontier همان Pickup است که در آمریکا تولید میشود تنها با این تفاوت که داشبورد ، جلو پنجره و چراغهای جلوی آن با Pickup متفاوت است و در قسمت جلو در مدلهای ۲۰۰۰ به بعد از چراغهای رونیز استفاده شده ، البته شاید بهتر باشد بگوییم در رونیز از چراغهای Frontier استفاده شده است)

2001-04_Nissan_Frontier

Nissan Frontier

به هر ترتیب Xterra بیشتر طرح و شرایط یک وانت را دارد تا یک SUV لوکس ، این خودرو در دو نوع SE و XE با پیشرانه های ۴ سیلندر۲۴۰۰ سی سی ( XE ) و ۶ سیلندر ۳۳۰۰ سی سی ( SE ) تولید می شد که به ترتیب در نوع ۲۴۰۰ سی سی از موتور KA24DE با ۱۴۳ اسب بخار قدرت و در نوع ۳۳۰۰ سی سی از موتور VG33E با قدرت ۱۷۰ اسب بخار ، استفاده شده . در کلیه مدلهای Xterra ، ترمز ABS ، بازکن برقی درب صندوق و CD Player به صورت استاندارد موجود است، این خودرو در مدلهای سال ۲۰۰۰ به بعد تغییراتی در قسمت داشبورد و نمای جلویی آن انجام شد و در مدل ۲۰۰۲ نیز موتور ۶ سیلندر آن به توربوشارژر مجهز گردید که قدرت آنرا به ۲۱۰ اسب بخار افزایش داد. اما همانگونه که در ابتدا بیان شد بین Xterra و رونیز تفاوت های زیادی وجود دارد و می توان گفت تقریبا دو خودروی مشابه می باشند که بر روی شاسی ( Frontier ( Pickup نصب شده اند ، اما آیا کارخانه نیسان با ایجاد تغییراتی در مدل Xterra ، طرحی جدید پدید آورده و در اختیار کارخانه پارس خودرو قرار داده ؟ یا رونیز نتیجه خلاقیت مهندسین ایرانی است ؟

129_0501_03_z+nissan_paladin+front_view
در جواب باید گفت ، هیچ یک از موارد بالا صحیح نیست، مطلب ناگفته درباره رونیز که تا بحال به آن پرداخته نشده بود، این است که خودرویی وجود دارد به نام Nissan Paladin ، این خودرو توسط کارخانه Zhengzhou در چین تولید می شود ، این کارخانه در سال ۱۹۹۳ در استان Henen چین آغاز به کار نمود و ۳۰٪ سهام آن نیز متعلق به نیسان است و خودروهای March ، Paladin و Pickup از گروه نیسان در این کارخانه تولید می شوند.

rep537_006
با دیدن عکس پالادین خواهید دید که این خودرو دقیقا همان رونیز خودمان است با این تفاوت که بچه گلگیرها ، دستگیره ها و سپرهای آن همرنگ خودرو است و جلو پنجره و آینه های آن آبکاری شده . پس رونیز ، اکسترا نیست بلکه عینا همان پالادین است و پالادین و اکسترا خودروهای مشابهی هستند که از موتور و شاسی ( Frontier ( Pickup بهره می برند و علاوه بر قسمتهای برگرفته از Frontier ، در قسمت سقف و دربهای عقب با یکدیگر مشابه اند ، به هر شکل می توان پالادین ( رونیز ) را خودرویی برگرفته از Frontier ، Pickup و Xterra در نظر گرفت.

25_13137742001000941

پالادین اولین بار در ۵ ژوئن ۲۰۰۲ در نمایشگاهی در چین به نمایش گذارده شد و پس از آن در تاریخ ۲۸ فوریه ۲۰۰۳ ( ۹ اسفند ۸۱ ) به مرحله تولید رسید و قیمت پایه آن نیز ۲۴۰۰۰ دلار بود، موتورهای به کار رفته مشابه Xterra و Frontier می باشد و در همان دو مدل XE و SE عرضه می گردد و جلو داشبورد نیز برگرفته از Pickup می باشد و با Frontier و Xterra متفاوت است . لازم به ذکر است که این خودرو تنها برای مصرف داخلی چین طراحی و تولید شده بود و به هیچ کشور دیگری صادر نمی شد.

Nissan-Paladin

اما رونیز که عینا همان پالادین XE است و با همان موتور KA24DE از نیمه اول سال ۱۳۸۲ در شرکت پارس خودرو تولید شد، تنها یک تفاوت عمده با پالادین XE وجود دارد و آن هم تغییر کوچکی در قدرت موتور می باشد، از آنجایی که موتور KA24DE از سال ۱۹۹۱ تاکنون برای مدلهای Altima , Stanza , PU , Axxess , 240SX ( 91-98 ) , Urvan ، Frontier , Xterra , Paladin , Navara , pickup استفاده شده است ، دارای قدرت هایی از ۱۴۳ تا ۱۶۰ اسب بخار ( بدون تغییر اساسی در موتور ) می باشد و درخودروی رونیز از نوع ۱۶۰ اسبی که بر روی سری جدید Altima و ۲۴۰SX بهره گرفته شده است اما در پالادین از همان موتور ۱۴۳ اسب بخار اکسترا استفاده شده ، و این تنها اختلاف عمده بین رونیز و پالادین، البته علاوه بر تفاوت در رنگ قسمتهای پلاستیکی بیرونی ، تفاوت در رینگها و حذف پروژکتورهای جلو ، CD Player و …. می باشد.

28_13138566202423131
مطمئنا این خودرو می تواند گوی سبقت را از دیگر خودروهای SUV هم سطح خود که ۲۰ تا ۳۰ سال از عمرشان می گذرد ، برباید “ ، از لحاظ تجهیزات نیز این خودرو در پایین ترین سطح قرار دارد و تنها دارای شیشه های برقی ، قفل مرکزی ، A/C و سیستم ۴WD دستی می باشد . البته در دفترچه راهنمای رونیز صفحاتی به ترمز ABS ، کیسه هوا و دنده اتوماتیک اختصاص یافته است.
به هر حال ، طراحی وانت گونه شاسی رونیز برای جاده های بیابانی و مسیر های ناهموار بسیار مناسب است و در جاده های آسفالت نیز رانندگی نرمی را به ارمغان می آورد ، اما نمی توان این خودرو را به عنوان یک SUV لوکس محسوب کرد و در مقایسه با suv های لوکس بسیار پایین تر از استانداردهای روز دنیا است.

nissanPaladin01

مشخصات فنی نیسان رونیز :

نام خودرو
نیسان رونیز
مشخصات فنی
موتور
۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ
حجم موتور
۲۴۰۰سی سی
حداکثر قدرت
۱۶۰ اسب بخار در ۵۶۰۰ دور در دقیقه
حداکثر گشتاور
۲۰۸ نیوتن متر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه
جعبه دنده
۵ دنده دستی
شتاب ۰ تا ۱۰۰
۱۵٫۲ ثانیه
حداکثر سرعت
۱۶۱ کیلومتر در ساعت
وزن
۱۷۷۰ کیلوگرم
اندازه (میلیمتر)
۴۵۶۰ طول – ۱۹۱۰ عرض – ۱۸۸۰ ارتفاع
فاصله بین دو محور
۲۴۹۴ میلیمتر
مصرف سوخت ترکیبی
۱۱٫۳ لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک
۶۰ لیتر
استاندارد آلایندگی
یورو ۲
امکانات و تجهیزات
سیستم صوتی با قابلیت پخش CD
شیشه بالابر برقی
اشتراک:

درباره نویسنده

۱ دیدگاه

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.