بررسی جیپ چروکی چیف(SJ)

0

 

1977JeepWagoneer_03_700

محور های پهن, اتاق کشیده, فاصله زیاد محورها, زاویه ورود و خروج زیاد و فاصله قابل توجه تا سطح زمین از جمله ویژگی های این نوع جیپ است. همچنین ویژگی هایی مانند طراحی اصیل و زیبا به همراه پیشرانه های حجیم با گشتاور بالا که به جعبه دنده های دارای دنده های سنگین و قدرتی متصل شده اند, SJ را به یکی از بهترین شاسی بلندهای جهان و یکی از محبوب ترین گزینه های موجود در بازار ایران تبدیل کرده است.

Jeep_Cherokee_SJ_Chief_S_f

Jeep_Cherokee_SJ_Chief_S_r

ضعیف ترین پیشرانه ای که بر روی این سری از جیپ نصب شده است نوع 4/2 لیتری AMC I6 با گیربکس سه سرعته TREMECT15 با ضرایب نسبتا بلند دنده است که افت کشش در آفرودهای سنگین را موجب می شود. البته راه حل این مشکل در مرحله اول جایگزینی کاربراتور دودهنه فابریک با نوع چهار دهنه آن است که با این کار هم قدرت و هم گشتاور موتور افزایش پیدا خواهد کرد اما مصرف سوخت را اندکی افزایش می دهد. راه حل دوم که مقرون به صرفه تر است تعویض گیربکس استاندارد و فابریک این خودرو با نمونه چهار سرعته  TREMEC سری T17X است که نه تنها در کشش خودرو تاثیر بسیاری دارد بلکه مصرف سوخت خودرو را هم تا حدودی متعادل خواهد کرد.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

اگر شما غرش بی نظیر پیشرانه V8 را به مصرف سوخت بهینه نوع I6 ترجیح می دهید پس پیشنهاد ما به شما تعویض پیشرانه با دو نمونه 5/9 لیتری و 6/6 لیتری V8 AMC است که پیشرانه دوم تا به امروز نیز بزرگترین پیشرانه تولید شده در تاریخ کمپانی جیپ است و پیش از اینکه قابلیت آفرود داشته باشد به دلیل تعداد محدود تولید شده از آن و همچنین واردات محدودتر این نوع بیشتر جنبه کلکسیونی دارد.

Jeep_Cherokee_SJ_2-door_tan+white_r

این دو گونه به صورت استاندارد و فابریک با گیربکس 3 سرعته اتوماتیک عرضه می شدند که برای هماهنگی و کنترل بیشتر رانندگی در مسیر های صعب العبور و آفرود تعویض گیربکس با نمونه های دستی توصیه می شود. در برخی از مدل های V8 چروکی چیف از سیستم انتقال قدرت چهار چرخ محرک دائمی به همراه دیفرانسیل مرکزی استفاده شده است که QUADRA TRACK نام گذاری شده اند که این سیستم یکی از گزینه های جالب و مناسب برای یک آفرود حرفه ای است.

جیپ چروکی چیف در سراسر جهان :

1974jeepcherokeesj

جیپ چروکی چیف در انواع مختلف با پیشرانه ها و گیربکس های مختلف به کشور های مختلف در سراسر جهان صادر شد و حتی محل نصب فرمان در بخش راست یا چپ خودرو با توجه به بازار هدف و کشورهای وارد کننده این خودرو مورد توجه قرار می گرفت برای مثال در انگلیس و استرالیا اولین چروکی چیف در اوهایو آمریکا تولید شد و از آنجا به سراسر جهان صادر شد.

تولید و مونتاژ این خودرو تا سال 1986 در استرالیا با وجود رقابت سخت آن با مدل های ژاپنی خودروهای چهار چرخ محرک و البته با مصرف بهینه تر سوخت ادامه داشت اما بعد از آن سال دیگر امکان رقابت با نمونه های جدید و پیشرفته ژاپنی وجود نداشت پس در نتیجه مونتاژ و تولید مدل SJ در استرالیا متوقف شد. سه سال بعد مدل SJ در آمریکا با مدل پیشرفته تر و بهینه شده تر یعنی مدل XJ جایگزین شد.

در آرژانتین این خودرو به نام جیپ گلادیاتور مشهور بود و با پیشرانه  AMC OHV I6 CI و همراه با گیربکس سه سرعته دستی به بازار عرضه شد.

در پایان اگر به خودروهای غول پیکر و با حجم موتور بالا و البته گیربکس های متنوع گروه SJ خانواده جیپ علاقه مند شدید می توانید مدل AMC I6 360 آن را با قیمتی بین 12 تا 18 میلیون تومان و مدل AMC V6 360 با حجم موتور 5/9 لیتر را با قیمتی بین 20 تا 30 میلیون خریداری نمایید.

در پایان به بررسی دو مدل از پیشرانه های نصب شده بر روی این خودرو می پردازیم :

AMC OHV I6 258 CI

حجم موتور (لیتر) : 4200CC

قدرت (اسب بخار) : 128

گشتاور (نیوتن متر) : 290

 

AMC OHV V8 360 CI

حجم موتور (لیتر) : 5900CC

قدرت (اسب بخار) : 170

گشتاور (نیوتن متر) : 350

این دو نمونه پیشرانه همراه با سه نوع گیربکس به بازار عرضه شدند.

1- گیربکس 3 سرعته دستی

2- گیربکس 3 سرعته اتوماتیک

3- گیربکس 4 سرعته دستی

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.