غول ها در میدان نبرد (قسمت اول)

3

قسمت اول _ کامیون روسی GAZ 66

 

24

تاریخچه و مشخصات GAZ 66 – کامیون نظامی روسیه
در طول تاریخ و به خصوص جنگ ها لجستیک و حمل نقل های استراتژیک در هر زمینه ای مهم بوده است. لجستیک و حمل نقل ادوات و نیروهای نظامی در میادین جنگ یکی از مهمترین بخش های این مبحث است و سرعت عمل و دقت این کار می تواند در نتایج جنگ اثرات زیادی داشته باشد. لازمه این کار داشتن خودروهایی پرقدرت با توانایی عبور از مناطق صعب العبور و مقاوم و کاربردی است که باعث می شود تا خودروهای نظامی حتی اگر از نمونه های عادی و شهری اقتباس شده باشند تفاوت های بسیاری با آنها داشته باشند.

gaz66-5
در این میان کامیون های نظامی اهمیت بیشتری دارند و بیش از نمونه های سواری مورد توجه واقع می شوند. این خودرو به سبب دارابودن توانایی ها و قابلیت های ویژه خود از حمل و نقل انواع تجهیزات و نفرات تا کشیدن و حمل سنگین ترین ادوات نظامی دارای اهمیت بسیار و به نوعی به یک برگ برنده در میادین جنگ تبدیل می شوند. در کشور ما نیز در خلال جنگ ۸ ساله تحمیلی خودروهای نظامی و به خصوص کامیون ها از اهمیت بسیاری برخوردار بودند و حمل و نقل نیروها و تجهیزات نظامی توسط آنها انجام می شد.
در این مجموعه مقالات قصد داریم شما را با غول های جنگی  یا همان کامیون های ساده و پرقدرت بیشتر آشنا کنیم پس با ما همراه باشید :
قسمت اول _ کامیون های شرکت گاز

GAZ6611_1
خودروهای ساخت شوروی سابق از گذشته تا امروز دارای نام گذاری ویژه ای بوده اند واگر به شباهت بین نام های این خودروها دقت کرده باشید خواهید دید که آنها همیشه انتهای مشترکی دارند مانند : کاماز- کراز- گاز- مازو آفتاوز و این به این دلیل است که همه این اسامی مخفف شده یک عبارت هستند که در انتهای این عبارت دو کلمه AVTOMOBIL – NY ZAVOD به معنی کارخانه خودروسازی وجود دارد. در ارتش کشورمان نیز ۲ نوع خودرو معروف ساخت شوروی حضور داشته اند که گاز یکی از آنها است که حتی هنوز هم می توان نمونه های سالم و در حال حرکت از آن ها را به خصوص در مناطق شمالی کشور مشاهده کرد.
این خودرو حتی در عملیات های ضد شورش در اوایل انقلاب نیز به واسطه حضورش در ارتش کشورمان دیده می شد. کمپانی خودروسازی گاز را می توان به عنوان رهبر صنایع خودروسازی روسیه معرفی کرد که تاکنون خودروهای سبک و سنگین زیادی طراحی و تولید کرده است. این شرکت در سال ۱۹۳۲ تاسیس شد و فعالیت خود را در صنعت خودروسازی آغاز کرد و تا امروز نیز در حال تولید انواع خودرو سبک و سنگین در کلاس های مختلف نظامی و غیر نظامی است. این شرکت در حال حاضر به یک گروه صنعتی تبدیل شده و تولید ون و اتوبوس را نیز در کارنامه خود دارد که ون که در کشور ما نیز موجود است نیز از محصولات همین شرکت خودروساز روسی است . در بین محصولات این شرکت که همه نوع خودرو از سواری لوکس تا کامیون و اتوبوس و حتی تانک را شامل می شود خودروهای سنگین نظامی بیش از بقیه در جهان جاذبه و کشش دارند و در این میان گاز ۶۶ یک نمونه بارز است. کامیونی که در بسیاری از میادین جنگ حضور داشته و دارد. و به نوعی کامیونی نام آشنا در جنگ ها به شمار می رود.

gaz66gs_4
این کامیون با وجود موتور پر قدرت و مجهز به دو محور و به صورت دو دیفرانسیل و قابلیت ویژه عبور از موانع و مسیر های صعب العبور را دارد و این کامیون را به یک خودروی توانا در عبور از مناطق صعب العبور جنگی تبدیل کرده است که با از هم پاشیدن شوروی تولید آن در روسیه و تا سال ۱۹۹۹ و روی کار آمدن نسل جدید این کامیون روسی یعنی ۳۳۰۸ ادامه پیدا کرد .همچنین این خودرو مجهز به قفل دیفرانسیل و سیستم مرکزی کنترل فشار باد لاستیک ها (CTIS) می باشد که این سیستم راننده را قادر می سازد که میزان فشار باد لاستیک ها را را کنترل و تنظیم کند تا در مواقعی با توجه به کیفیت و وضعیت مسیر عبور و ناهمواری ها که نیاز است تا باد لاستیک ها کم و یا زیاد شود مانند عبور از مسیر های یخی و برفی و یا کویری و رملی و … این کار به سرعت و به راحتی انجام گیرد. گاز ۶۶ در طول سال های تولیدش در نمونه های مختلفی تولید شده است که همگی براساس نوع کاربری و سال تولیدشان دسته بندی شده اند. گاز ۶۶ توانایی حمل ۲ سرنشین در جلو به همراه ۲۱ نفر در عقب خودرو را دارد. همچنین توانایی حمل بار به وسیله این کامیون ۲ تن است که البته حمل این وزن به غیر نیروی کشش تریلر و تجهیزات نظامی است که در پشت کامیون نصب می شوند.

gaz-66_2l
سیستم تعلیق این کامیون هم مانند سن و سال آن چندان جدید نیست و از نوع فنرهای تخت می باشد که رانندگی با این خودرو را مقداری خشک و پر تکان می کند که البته نمی شود از یک خودروی جنگی بیش از این انتظار داشت. اما بخش ویژه و جالب این کامیون موتور آن است که یک نمونه ۸ سیلندر خورجینی با سوخت بنزین که خبر ها حکایت از آن دارد که مصرفی حدود ۵۰ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر دارد که چندان به صرفه نیست و از نقاط ضعف آن محسوب می شود. این پیشرانه ۲/۴ لیتری توان تولید ۱۲۰ اسب بخار قدرت به همراه ۵/۲۸۴ نیوتن متر گشتاور را دارد که در نهایت می تواند این کامیون را به سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت برساند.

طول و عرض و ارتفاع این خودرو به ترتیب ۸/۵ متر – ۵/۲ متر و ۴۹/۲ متر است. در پایان هرچند این خودرو اکنون جایگاهی در ارتش کشورمان ندارد اما یک عضو مفید و کاربردی در سال های جنگ ۸ ساله تحمیلی بر علیه کشورمان محسوب می شود که هنوز هم امکان مشاهده نمونه هایی از این خودرو در شمال کشور البته با پیشرانه های دیزلی متفرقه وجود دارد. این نوع کامیون ها و خودرو های پر قدرت ساخت روسیه با وجود قابلیت ها و توانایی های ویژه خود و البته پیشرانه های قوی این خودرو ها را به خودرویی ساده اما کاربردی و پر قدرت تبدیل کرده است.

 

اشتراک:

درباره نویسنده

۳ دیدگاه

  1. حمید فرامرزپور در

    با سلام
    اگر لازم بدانید من می توانم افرود کامیون گاز را برای شما بفرستم(د روسیه انجام داده اند)

    • درود بر شما کاربر گرامی

      شما می توانید تصاویر و کلیپ های آفرود را به آدرس پست الکترونیک آفرود چهار در چهار به نشانی iroffroad4x4@gmail.com ارسال کنید تا به نام شما در سایت نمایش داده شود. موفق باشید

  2. با درود
    کدام قدرت ؟!!
    خودرویی که حجم موتورش ۴۲۵۰cc تقریبا باشد با قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۲۸۴٫۵ نیوتن متر نمیشه قدرت؟؟؟؟
    ضعیفترین موتور با این حجم تویوتا لند کروزر ۲F میباشد که بیشینه توانش ۱۳۵ اسب بخاره
    اگه مصرفش در هر صد کیلومتر ۱۲ لیتر بود لااقل منطقی بود این همه بنزین بسوزانه به عشق چی به یاد کی؟؟؟؟
    کاش همون کامیون موتورش را تعویض میکردند با یک موتور بهتری که دوام داشت و هم پرقدرت بود البته میدانیم دوام مهمتر از قدرت و مصرف است
    موتور فراری ۴۵۸ special با حجم ۴۴۹۹cc حداکثر قدرت ۵۹۷HP اسب بخار در دور ۹۰۰۰ دور در دقیقه میباشد
    و حداکثر گشتاورش ۵۴۰NM نیوتن متر در دور ۶۰۰۰ دور در دقیقه می باشد

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.