تکنیک های رانندگی در کویر

0

تکنیک های
رانندگی در کویر
:

فشار باد لاستیک ها

اولین اقدام قبل از ورود به
مناطق شنی و باتلاقی ، کم کردن باد لاستیک ها است . این امر باعث می شود سطح
اصطکاک با زمین افزایش یافته و فشار عمودی کمتری به زمین وارد شود و حرکت اتومبیل
راحت تر انجام گیرد ، در ضمن از فرو رفتن لاستیک در زمین نیز جلوگیری به عمل می
آید ، این روش ساده ، کارا و قابل دسترس، کیفیت حرکت اتومبیل را در چنین سطوحی
بالا می برد ، معمول ترین روش بدست آوردن میزان مطلوب باد لاستیک ها بدین ترتیب
است
:

جسمی مکعب شکل را به فاصله یک
سانتی متری در کنار لاستیک مورد نظر قرار دهید و شروع به کم کردن باد لاستیک کنید
، هر زمان لبه لاستیک به جسم مکعب شکل رسید مقدار کم کردن باد لاستیک کافی بوده و
نظرشما را تامین خواهد کرد . لازم به ذکر است این اقدام باید در سطحی کاملا صاف و
بدن پستی و بلندی انجام پذیرد . ممکن است در میانه راه باز هم به کم کردن بیشتر
باد لاستیک ها نیاز پیدا کنید بنابراین به همین طریق اقدام به این کار نمایید
.

اگر فشارسنج باد و پمپ باد
همراه داشته باشید می توانید درجه باد لاستیکتان را روی
psi 15قرار دهید ، معمولا این
میزان فشار کافی و مناسب است و به یاد داشته باشید این میزان فشار باد لاستیک فقط
در مسیرهای شنی و کویری قابل استفاده است و به محض ورود به جاده آسفالته فشار باد
آنها را تنظیم نمایید ، زیرا حرکت با این فشار باد ، باعث ایحاد ترک در دیواره
لاستیک ها شده و از عمرآنها می کاهد. در شرایط اضطراری و گیرکردن در شن می توانید
فشار باد لاستیک را تا
psi 6 کاهش دهید و این حداقل فشار لازم برای یک لاستیک در زمین های
نرم است
.

تکنیک های رانندگی در شن های
روان

در مناطق شنی سعی کنید بر روی
خط به جای مانده از عبور اتومبیل ها یی که قبلا از محل گذشته اند عبور کنید ، زیرا
باعث می شود تا راحت تر مسیر را طی کنید ، ولی این کار در مناطق باتلاقی اثری
معکوس دارد ، یعنی باعث می شود شما بیشتر در گل و باتلاق فرو روید . هرگز به طور
ناگهانی اقدام به افزایش یا کاهش سرعت خورو خود نکنید و همچنین از ترمزهای ناگهانی
جداً بپرهیزید . چرا که با این کار تلی از شن مقابل لاستیک ها ی اتومبیلتان جمع
شده و دردسرساز است .کاهش و افزایش سرعت باید به آرامی و صبرانجام گیرد
.

برای دور زدن در این گونه
مناطق نیز باید طبق دستورالعمل خاصی عمل کرد بدین شکل که همیشه باید مسیر دورزدن
را دایره فرضی بزرگی در نظرگرفت تا با حداقل چرخش فرمان دور زدن محقق گردد ، بازی
با فرمان ، دور زدن های سریع و ناگهانی باعث فرو رفتن خودرو در شن شده و شما را با
مشکل مواجه خواهد کرد
.

متوقف نمودن اتومبیل در این
شرایط هم تابع شرایط ویژه این مناطق است به این شکل که قبل از رسیدن به محل مورد
نظر ، اتومبیلتان را خلاص ( از دنده خارج ) نموده تا آرام و به طور خود کار از
حرکت باز ایستد ، حدالمقدور در مسیرهای شیب دار توقف کنید تا برای راه افتادن دچار
مشکل نشده و به راحتی حرکت را آغاز کنید
.

در مسیرها شیب دار هرگز به
صورت مایل و زاویه دار نرانید ، رانندگی به این طریق باعث می شود فشار روی لاستیک
های سمت شیب زیاد شده و به واژگونی بیانجامد، در هنگام فرود از مسیر شیب دار اگر
احساس کردید چرخ های عقب دچار بی ثبابی و احیاناً سرخوردن به یکی از طرفین است با
افزایش سرعت ، خودرویتان را به حالت تعادل باز گردانید و به خاطرداشته باشید که در
این مواقع و شرایط مشابه نباید از ترمز استفاده نمود
.

شستن اتومبیل بعد از سفرهای
کویری حائز اهمیت زیادی است زیرا نمک کویر سریعاً باعث پوسیدگی قطعات خودرو شما می
شود ، به قسمت های زیر خودرو که مهمترین بخش برای شستشو هستند توجه ای خاص داشته
باشید
.

همواره به خاطر داشته باشید ،
هر پایین رفتنی ، یک بالا آمدنی به همراه دارد ، هرگز از مسیرهایی که فکر می کنید
خوروی شما قادر به بازگشت از آن نیست استفاده نکنید . قبل از بالا رفتن از تپه ها
، پشت آنها را بررسی کرده از شرایط آن مطلع شوید ، بسیاری از حوادث درتورهای کویری
و این گونه سفرها ، بر اثر بی احتیاطی اتفاق می افتند ، لذا تمام منطقه را قبلاً
مورد شناسایی قرار دهید
.

روش خارج کردن خودرو از شن

اگر در شن گیر کردید در مسیرها
مستقیم از گاز دادن اجتناب کنید زیرا این کار باعث فرو رفتن بیشتر شما خواهد شد و
خارج کردن اتومبیل را به مراتب سخت تر خواهد کرد . پس سریع با دنده عقب در مسیری
که آمده اید به عقب برگردید ، مسیر لاستیک شما حتماً مستحکم تر از دیگر مسیرها به
نظر می آید . هرچند متر یکبار این کار را انجام دهید یعنی به عقب برگردید و با
سرعت نسبی به جلو برانید در این صورت این مسیر سخت را با اطمینان بیشتری به پایان
می رسانید
.

اگر نتوانستید به عقب برگردید
، از خود رو پیاده شده و شن های اطراف لاستیک ها را کنار بزنید و به خاطر داشته
باشید که نباید قسمت های زیرین خود رو با زمین تماس و برخوردی داشته باشد و مبادرت
به کم کردن باد لاستیک ها نموده تا شرایط را برای راه انداختن خودرو مساعد نمایید
، در صورتی که با این تمهیدات موفق به عبور از محل نشدید موارد زیر را امتحان کنید
:

۱اگر چند نفر هستید به راحتی می توانید
با خوابیدن در زیر اتومبیل و فشار آوردن به وسیله پاهایتان اتومبیل را به حرکت
درآورید زیرا عضلات پا قوی ترین عضلات بدن هستند و این کار باعث می شود کمتر خسته
شوید و نتیجه بهتری از تلاش خود ببرید
.

۲اگر تنها هستید و گرفتار چنین موقعیتی
شدید خود را به نزدیکترین آبادی برای آوردن نیروی امدادی برسانید ، زیرا خارج کردن
اتومبیل از باتلاق کاری سخت است و به تنهایی امکان پذیر نیست ، همیشه با تجهیزات
کامل مبادرت به این گونه سفرهای تفریحی کرده و حداقل تعداد اتومبیل برای کویرنوردی
۳ اتومبیل است
، چرا که در این صورت گذراندن چند روزی در شرایط خاص کویر و سکوت آرامش بخش و بی
انتهای آن با تمام سختی هایش لذت بخش و به یادماندنی خواهد بود و نباید با بی
احتیاطی به حادثه ای تلخ تبدیل شود
.

اگر برنامه ای مثلاً ۳ روزه تنظیم کرده اید ، مایحتاج و سوخت ۵ روز را به همراه داشته باشید تا در صورت بروز مشکل
بتوانید با صرف زمان کافی ، آن را حل کرده و کمی سوخت و مواد غذایی بر مشکلات
مضاعف نگردد
.

جک زدن در چنین مواقعی باعث
بالا آمدن خودرو شده و باحرکت مجدد می توانید ازاین مرحله عبور نمایید ، همیشه به
خاطر داشته باشید که برای جک زدن باید آن را روی جسم مسطحی مثل یک صفحه چوبی یا
فلزی قرار دهید و اقدام به این کار کنید در غیر این صورت فقط جکتان در شن فرو
خواهد رفت ، برای این منظور جک های بادی مناسب تر هستند
.

در مواقعی که چند خودرو با شما
همراه هستند ، می توانید با بکسل کردن ، خوروی متوقف شده را بیرون بیاورید
.

وینچ وسیله ای کارآمد در کلیه
مسیرها بوده و در چنین شرایطی می تواند گروه را بدن مشکل از مهلکه برهاند
.

هل دادن زمانی که تعداد نفرات
سفر زیاد هستند بسیار مفید و موثر خواهد بود ، اما دقت کنید در هل دادن همیشه برآیند
نیرو رو به بالا و جلو باشد ، حتی یک نفر هم می تواند با استفاده از روش صحیح کمک
بزرگی به شما بنماید . اگر مقدار کافی آب در اختیار دارید با مرطوب کردن سطح جلوی
لاستیک ها می توانید به راحتی از شن خارج شوید
.

روش خارج کردن خودرو از باتلاق

شاید در نگاه اول وجود باتلاق
در کویرهای سوزان به علت گرمای طاقت فرسا و تبخیر بالا کمی دور از ذهن به نظر آید
ولی همان طورکه در شروع بحث گفته شد ، بارندگی در قسمت های کویری به صورت ناگهانی
و نیز به مقدار فراوان و در بعضی از فصول سال انجام می پذیرد، نفوذ ناپذیری زمین
کویر نسبت به آب بسیار بالا بوده که علت اصلی آن تراکم پایین خاک کویر است و وجود
باتلاق را ناشی می شود ، در هنگام عبور از زمین های کویری توصیه های داده شده را
به کار ببندید تا گرفتار باتلاق های آن نشوید زیرا رهایی از آنها به راحتی انجام
نمی گیرد
.

هنگامی که در زمین باتلاقی گیر
کردید از فشردن پدال گاز و همچنین استفاده از دنده عقب جداً خود داری کنید زیرا
این عمل باعث فرو رفتن بیشتر شما می شود ، ابتدا از خوروی خود پیاده شده ، موقعیت
اتومبیل ، همچنین نوع وعمق باتلاقی که گرفتار آن شده اید را بررسی کنید
.

اولین و مهمترین اقدام در چنین
مواقعی این است که مطمئن شوید شاسی یا دیفرانسیل و به طور کلی زیر اتومبیل در گل
ننشسته باشد ، در چنین وضعی روش های دیگر برای نجات اتومبیل شما غیر قابل استفاده
خواهد بود و باید از جک های بادی یا معمولی مدد گرفت و البته با استفاده از صفحه ای
چوبی یا فلزی که در گل و باتلاق فرو نرود . پس از بالا بردن خودرو از سطح باتلاق
باید حفره زیر لاستیک ها را به تکه های سنگ پر کرد ، خوب است بدانید در چنین
مواردی وافل برد های مخصوص ماسه و شن وجود دارند که صفحه ای فلزی و مقاوم هستند ،
می توان بعد از بالا آمدن خودرو آنرا زیر چرخ گذاشت ، ولی در صورت نبود این وسیله
می توان از گیاهان کویری استفاده کرده و استحکام زمین را افزایش داد
.

به یاد داشته باشید وضعیت دنده
کمک شما باید در حالت سبک باشد ، زیرا اگر در حالت سنگین قرار گیرد باعث افزایش
فشار به زمین شده و کار را برایتان مشکل خواهد کرد
.

در کل باید از زمین های کویری
، شن و ماسه اتومبیل شما دو دیفراسیل بوده و همیشه از کمک سبک استفاده کنید تا
اتومبیل راحت تر و با فشار کمتری به زمین راه را ادامه دهد
.

در زمان گیر کردن در باتلاق هم
بکسل کردن روش کارآمدی خواهد بود ، همیشه به خاطر داشته باشید خودرویی که قصد بکسل
کردن اتومبیل شما را دارد باید در خارج باتلاق قرار داشته باشد ، در صورتی که با
چند اتومبیل سفر می کنید بکسل کردن با
۲ خودرو نتیجه بهتری بدست می آید زیرا قدرت تقسیم می
شود و امکان گیر کردن برای خود روی بکسل کنند ه کمتر خواهد بود
.

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.