همراه با قهرمانان (قسمت اول _ پرویز گیلاسی)

0

 

کسب مقام قهرمانی در هر رشته ورزشی نه تنها برای فرد قهرمان بلکه برای تمام علاقه مندان به آن رشته ورزشی و در سطوح بالاتر برای تمام مردم یک کشور دارای اهمیت بسیار است . درنتیجه قهرمانان وظیفه سختی را به عهده دارند و آن تلاش و پشتکار برای پیروزی و افتخارآفرینی در هر سطح و رشته ورزشی است.1736883

در کشور ما بعضی رشته های ورزشی با وجود علاقه مندان بسیار, بنا به دلایلی همچون عدم وجود اسپانسر و حامی مالی – عدم وجود مکان مناسب برگزاری مسابقات و کمبود تبلیغات و… از حمایت کمتری برخوردارند برای نمونه می توان به رشته موتورسواری و اتومبیلرانی و مخصوصا مسابقات آفرود و خودروهای دو دیفرانسیل اشاره نمود.

1736887

با این حال هستند افرادی که با صرف زمان و هزینه و با علاقه بسیار این ورزش را دنبال می کنند و به مقام قهرمانی می رسند ما در مجموعه مقالات, همراه با قهرمانان که این اولین قسمت از آن است سعی در معرفی این ورزش و قهرمانان آن به شما علاقه مندان به این رشته ورزشی داریم,در ادامه متن مصاحبه با این قهرمان برای شما عزیزان آماده شده است ,پس با ما همراه باشید.

 

قسمت اول :

آقای پرویز گیلاسی ( قهرمان 8 دوره مسابقات آفرود)

gilasi

 

 

 

 

 

 


 

نام و نام خانوادگی : پرویز گیلاسی

سال تولد : 1347

محل تولد : استان کردستان _ سقز

پرویز گیلاسی یک قهرمان در مسابقات آفرود و به نوعی یکی از پیشکسوتان این رشته ورزشی می باشد.

از کجا و کي به اتومبيل راني علاقمند شديد ؟
– از بچگي به اتومبيل و اتومبيل راني مخصوصا فرمول يک خيلي علاقه داشتم ولي بعدها با ديدن رقابت هاي رالي پاريس داکار متوجه شدم که اين نوع رانندگي مهيج تراست ، شايد هم چون مي شود اين ماشين ها را در همه جا استفاده کرد و پيست مخصوص هم لازم ندارند بيشتر دوست دارم .

فعالیت حرفه ای شما در این زمینه از چه زمانی آغاز شد؟
– نمي شود گفت حرفه اي چون اصولاً در ايران مسابقات اتومبيل راني هنوز حرفه اي نشده ، به دليل اين که کسي از اين راه نمي تواند درآمدي داشته باشد تا زندگيش را اداره کند . بنابراين بهتر است بپرسيد ، از کي در مسابقات دو ديفرانسيل شرکت کردم ، از سال 83 که در تهران زندگي مي کردم با آقاي حميد بريري آشنا شدم و به توصيه ي ايشان با جيپ رنه گيد شش سيلندرم در رقابت ها شرکت کردم ، ولي چون جيپم را خيلي دوست داشتم دلم راضي نمي شد فشار زيادي به آن بياورم و فقط جهت کسب تجربه در مسابقات شرکت مي کردم . بعدا که به شهر خودم سقز برگشتم يک ميتسوبيشي پاجرو کروک تهيه کردم و با کمک برادرم آن را بازسازي و براي مسابقه آماده کرديم و بعد هم با همين جيپ هاي چهار سيلندر موتور ميتسوبيشي ادامه دادم .

از لحاظ مالي چه کسي شما را تامين مي کند ؟
خودم و البته گهگاهي هم هيئت اتومبيل راني سقز با تقبل هزينه ي حمل خودروهايم ، که جا دارد همين جا از ايشان تشکر کنم چرا که با توجه به بودجه ي محدودشان همواره حامي و پشتيبان اين ورزش بوده اند .

اوضاع مسابقات آفرود و خودروهای دو ديفرانسيل در کشورمان را چگونه مي بينيد ؟
– زماني که تعدادي از علاقمندان اين رشته اقدام به برگزاري مسابقات آف رود مي کردند به نظرم مسابقات جذاب تر و البته مسيرهايش هم سخت تر بود ولي رفته رفته اينقدر کيفيت مسابقات پايين آمد که در حد يک نمايش ساده در جاده خاکي کوتاه شد ، مصداق بارز آن هم مسابقاتي بود که در پيست فشافويه انجام شد در حالي که پتانسيل خيلي خوبي براي برگزاري يک مسابقه ايده آل داشت ولي به علت بداخلاقي ها و اختلافات مالي و غير مالي ، که خودتان بهتر مي دانيد به بيراهه رفت .

سال قبل هم در شهر بم يک پيست آف رود با تبليغات فراوان معرفي شد که با تعدادي از دوستان جهت افتتاح به آنجا رفتيم ولي بعد ديگر هيچ خبري نشد ، چرا ؟ معلوم نيست اما ، نحوه ي داوري و هزينه ها از طرف شرکت کنندگان به شدت مورد اعتراض قرار گرفت . همين اعتراض ها نهايتا باعث تغيير تيم برگزاري در 1390 شد و سبب شد شرايط کمي فرق کند و پس ازآن بود که شاهد پيشرفت هايي در مسابقه ارنگه کرج در مهر ماه 90 و بعد هم مسابقه ي اخير در حسن آباد قم بوديم که قابل تقدير است .

پيشنهادي براي بهتر شدن اوضاع داريد؟
– به نظرم اولين چيزي که در اين ورزش به چشم مي خورد هزينه هاي سنگيني است که شرکت کنندگان براي بازسازي و تهيه خودروهاي مسابقات دو ديفرانسيل متقبل مي شوند ، لذا اين ورزش به شدت نيازمند اسپانسر است و نکته مهم اين است که مسابقات اين رشته تا رسانه اي نشود فکر نمي کنم اسپانسر ها وارد ميدان شوند چون انگيزه اي نخواهند داشت. اين که رويدادهاي هيجان انگيز رشته اي به اين پرطرفداري در حد چند دقيقه گفته شود و يا در اخباري کوتاه و در شبکه هاي داخلي پخش شوند هيچ اسپانسري را وادار به مشارکت جدي و تامين هزينه هاي شرکت کنندگان و برگزاري مسابقات نخواهد کرد ، آيا واقعا در بين شبکه هاي تلويزيون داخلي با انبوه برنامه هاي ورزشي جايي براي گزارش کامل اين مسابقات وجود ندارد؟ تيم برگزاري مسابقات با کمي نظم و برنامه ريزي مي تواند دوربين هاي مخصوص اين کار را تهيه کند و با نصب آنها روي خودروهاي مسابقه ، در تمامي مسير تصاويري ديدني و با کيفيت ضبط و نهايتا هم با تدويني حرفه اي از اين تصاوير همچون ديگر ممالک ، برنامه اي جذاب تهيه کند . کافيست نگاهي به گزارش مسابقات دو ديفرانسيل در کشورهاي همسايه بيندازيم تا متوجه اين همه تفاوت بشويم .

مسابقه ايده آل از نظر شما به چه صورت برگزار می شود؟
– بايد اول تکليفمان را با نوع مسابقات روشن کنيم ،مسابقه ي دو ديفرانسيل با موانع سخت و مسيرهاي مشخص و دشوار کوتاه ، مسابقات در مسيرهاي طولاني با توانايي مسير يابي و سرعت در جاده هاي خاکي ، يا ترکيبي از اين ها ، تعيين کلاس خودروهاي شرکت کننده با معيار استاندارد و يا دستکاري و تقويت بايد به شکلي کاملاً شفاف مشخص شود .

از شما مي پرسم ، بازديد ظاهري چه چيز را روشن مي کند ؟چطور مي شود سر سيلندر تراش خرده ، پيستون هاي فورج و قفل ديفرانسيل را از بيرون خودرو تشخيص داد ؟

2852827_563

در مسابقه اي که در حسن آباد برگزار شد ، ملاک کلاس بندي خودروهاي چهارسيلندر مقدار حجم موتور کمتر و بيشتر از 2500 سي سي بود ، و ما در کمال ناباوري شاهد آن بوديم که خودروي اسپانسرمحترم(با موتور انژکتور2400 و سيستم تعليق جديد) فقط به همين دليل در رديف کلاس خودروهاي چهار سيلندر قديمي کاربراتوري قرار گرفت . تشخيص اين که قدرت موتور انژکتوري بيشتر از کاربراتوري با همان حجم است و پايداري خودرو با سيستم تعليق مستقل بسيار بهتر از خودروهاي قديمي مي باشد نياز به کارشناسي ندارد و بر همگان روشن است .

مسابقه ايده آل مسابقه اي است که حداقلِ هزينه ي مالي را براي شرکت کننده داشته باشد مثلا هزينه ي حمل و نقل يعني بردن و بازگرداندن خودروهاي شرکت کنندگان از ابتدايي ترين اموري است که بايد توسط اسپانسرها صورت بگيرد . در نهايت هم کلاس بندي ها و داوري هاست که بايد آنقدر شفاف باشند که واقعا جايي براي اعتراض باقي نماند . البته مي دانم که راه دشواري پيش رو داريم و تا رسيدن به نقطه ي مطلوب راه زيادي داريم ، فعلا که يک گام به پيش و دو گام به پس رفته ايم . يعني در امکانات رفاهي و محل مسابقه پيشرفت داشته ايم ولي در کلاس بندي خودروها ، داوري واعلام نتايج، پس رفت شديدي را شاهد بوده ايم .

بهترين و بدترين روز در دوران فعاليتتان کي بود ؟
– اصولا هرروزي که دوستان شرکت کننده را در مسابقات مي بينم ، کساني که با شوق و ذوق ماشين هاي دو ديفرانسيل خود را براي شرکت در مسابقه آماده کرده اند و خود را به هر سختي به محل مسابقه رسانده اند براي من روز خوبي است . بدترينشان هم روزي بود که تعدادي از تماشاچيان و شرکت کنندگان در پايان مسابقه ( ارنگه ي کرج ) با هم درگير شدند . حقيقتا بسيار ناراحت شدم .

چند بار در مسابقات آف رود شرکت کرده ايد؟
– فکر مي کنم 20 يا 22 بار باشد که در هفت يا هشت تايش مقام آورده ام .

cbc3IMG-20150102-164615

درباره مسابقات چه چيزي شما را بيشتر ناراحت ميکند؟
– عدم احترام به شرکت کنندگان و تماشاچيان ، عدم احترام به شرکت کنندگان يعني عدم اطلاع رساني کامل درباره ي کلاس بندي خودروها و عدم وجود قوانين مکتوب ، يعني وقتي شرکت کننده با کلي دردسر و هزينه به محل مسابقه مي رسد، تازه متوجه کلاس بندي و قوانين خلق الساعه مي شود که ديگر ديرشده ، اگر شرکت نکند که ضرر کرده چون وقت و هزينه اش هدر رفته ، اگر هم شرکت کند يک جوري با تبصره و ماده ، سرش را با پنبه مي بُرند . مصداق ديگر عدم احترام به شرکت کننده يعني اينکه داوري و محاسبه نتايج بدون مشارکت نمايندگان تيم هاي شرکت کننده انجام و اعلام شود آن هم بعد از سه روز و باعث شک و شبهه ي مهندسي نتايج گردد .
قول و قرارهاي عمل نشده هم عميقا باعث بي احترامي و بي اعتمادي شده است ، مثلا سال قبل کميته ي محترم دو ديفرانسيل اعلام کرد که مسابقه ي کشوري فقط يک بار و آن هم بعد از برگزاري مسابقات استاني خواهد بود…اما در کمال تعجب در ابتداي امسال و کاملا ناگهاني در زاهدان مسابقه ي کشوري برگزار کردند ، بعد هم مهر ماه در حسن آباد قم .
قرار بود قوانين را با راي و نظر عمومي تدوين و به همه اعلام کنند اما تا حالا که خبري نيست .
عدم احترام به تماشاچيان هم يعني فراهم نشدن حداقل امکانات رفاهي در محل مسابقه (البته در مسابقه ي اخير امکانات محل بسيار بهتر از گذشته بود اما کافي نيست) عدم وجود جايگاه مناسب جهت تماشاي مسابقه باعث دلزدگي تماشاچياني مي شود که سرمايه هاي معنوي مسابقات هستند و از دور و نزديک با تحمل زحمت و هزينه در محل مسابقه حضور مي يابند.
تمام اين مسائل باعث اين مي شود که فکر کنم ، هزينه ي شرکت کنندگان براي آمادگي خودروها و حملشان تا محل مسابقه و همچنين حضور پرشور تماشاچيان به هدر مي رود .

از خودروهایتان در مسابقات بگوييد

04042009009
جيپ رنه گيد- ميتسوبيشي پاجرو- جيپ صحرا که هرسه تاي اين ها کاملا استاندارد و فابريک کارخانه بودند و فقط با قطعات مرغوب بازسازي شده بودند . بعداً برادرم رضا جيپ صحرايم را کاملا تغيير داد و ديفرانسيل ها و سيستم فرمان و تعليق آن را بهينه کرد . يعني تيم پشتيباني و فني من براي شرکت در مسابقات ، برادرم است و هزينه هاي بازسازي براي من فقط در حد خريد قطعات است .کاري که برادرم انجام مي دهد بازسازي به معناي واقعي است يعني کل قطعات خودرو و شاسي و اتاق و ديفرانسيل ها و سيستم تعليق از هم باز شده ، تعميرات و تغييرات لازم انجام و در نهايت دقت و کيفيت دوباره بسته مي شود.

13532557591

در ادامه اگر مطلب ديگري باقي مانده که دوست داريد عنوان کنيد ، بفرماييد .
– زماني بود که آف رود رشته اي ناشناخته در ايران بود اما اکنون به لطف همين مسابقات دو ديفرانسيل و گسترش رسانه هاي مجازي، اين رشته بيشتر شناخته شده ولي کمتر به مقوله ي امنيت در آن از سوي مسئولين پرداخته شده ، به همين خاطر شاهد اخبار و حوادث ناگواري هستيم که متاسفانه بعضا با تلفات جاني همراه بوده است. جا دارد که در بحث آموزش آف رود بيشتر کار شود و برگزاري تورهاي آف رود براي کساني که تجربه ي کافي ندارند فقط باعث بيشتر شدن حوادث و ايجاد حاشيه هاي نامطلوب در اين رشته خواهد بود .
بايد به جوانان ياد داد که همه چيز با پول و به سرعت بدست نمي آيد بسيار زمان بايد تا پخته شود خامي ، تنها با تهيه ي يک خودرو و دستکاري و تقويت آن و رفتن به مسيرهاي آف رود در کوه و بيابان ، نبايد به دنبال تفريح و هيجان گشت زيرا همواره خطر در کمين است ، با فراگيري فنوني که ورود به اين رشته مي طلبد و رعايت نکات ايمني مخصوص به آن مي توان اين خطرات را به حداقل رساند.
در خاتمه مي بايست از برادر عزيزم رضا گيلاسي که خودروهايم را براي مسابقات آماده مي کند و نيز از همه ي عزيزاني که در هيئت اتومبيل راني سقز همواره يار و ياورم بوده اند و در راه گسترش اين ورزش بي وقفه تلاش مي کنند تشکر و قدرداني نمايم.

 

 

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.