غول ها در میدان نبرد (قسمت چهارم)

1

قسمت چهارم _ ریو ، کامیون نظامی آمریکا

اگر فیلم های اوایل انقلاب اسلامی کشورمان را در تلویزیون دیده باشید ماشین جنگی ارتشیان و نیروهای نظامی یک کامیون دماغه دار جعبه ای شکل است. این کامیون REO نام دارد که در ایران به ریو معروف شده است. حتی در بسیاری منابع و گفتارهای عامیانه دیده می شود که منظور از ماشین جنگی برای بسیاری از افراد همین کامیون ریو است. این خودرو محصولی از کمپانی REO MOTOR CAR CAMPANY است که در سال 1905 فعالیت خود را در آمریکا با تولید خودروهای سبک و سنگین آغاز کرد و در سال 1975 نیز برای همیشه تعطیل شد.

5062783_orig

REO نام خود را از موسسش یعنی RANSON E.OLDS گرفته بود این کمپانی محصولات سبک و سنگین زیادی را تولید کرد که در بین آنها یک محصول سنگین بیش از بقیه معروف شد و خودنمایی کرد. این کامیون که M35 نام دارد, یکی از شناخته شده ترین خودروهای ارتشی در جهان محسوب می شود.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

خودروهای نظامی آمریکا با کد دسته بندی می شوند و این کد بیانگر مشخصات آنهاست. محصول REO نیز با همین کد در این بین قرار گرفته است و با نام کامل M35 2/1/2 TON CARGO TRUCK بیانگر وظیفه اصلی آن در میدان جنگ یعنی حمل و نقل سرباز و مهمات و لوازم نظامی به عنوان یک کامیون نظامی ترابری است که البته از کاربردهای جانبی آن می توان به انواع آمبولانس صحرایی, خودرو آتش نشانی, راکت انداز و … نیز اشاره کرد.

AC13410_box

M35 در سال 1949 طراحی و تولید شد و حتی پس از پایان عمر و تعطیل شدن کارخانه اصلی نیز تا سال 1999 تولید شد و دلیل اینکه بسیاری از ارتش های جهان و حتی در بین کامیون های جدید ارتش آمریکا حضور دارد نیز به علت طولانی بودن سال های تولیدش است لازم به ذکر است که REO این کامیون بی نظیر هنوز هم در نیروی نظامی آمریکا یک کامیون قابل اعتماد و کاربردی محسوب می شود. این کامیون سه محوره ,سه دیفرانسیل از روی نمونه M34 ساخته شد و دلیل نام گذاری اش به 2/5 نیز به دلیل توانایی حمل باری با این وزن در خارج از جاده و مناطق صعب العبور و 4/5 تن در جاده و مسیر های هموار است که به همین دلیل در بین کامیون های نظامی یک کامیون میان وزن شناخته می شود.

M35 وزن خالصی در حدود 5/9 تا 7/3 تن دارد که این تفاوت به علت نوع کاربری و تجهیزاتی است که بر روی آن سوار می شود, سرعت این کامیون با وجود یک موتور 6 سیلندر توربو دیزل 7/8 لیتری و توانایی تولید 130 اسب بخار قدرت و گشتاور 447 نیوتن متر به 90 کیلومتر در ساعت می رسد که این پیشرانه مصرفی در حدود 21 لیتر گازوئیل در هر 100 کیلومتر پیمایش در جاده را دارد که این میزان در مناطق شهری به حدود 29 لیتر می رسد که آن را قادر میسازد تا با هر بار سوخت گیری در حدود 600 تا 800 کیلومتر را طی کند که یک عدد بسیار مناسب برای یک کامیون نظامی محسوب می شود.

IMG_6307

این خودرو از یک موتور 6 سیلندر توربو دیزل 7/8 لیتری و توانایی تولید 130 اسب بخار قدرت و گشتاور 447 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته با کمک سبک و سنگسن دو حالته به محورهای محرک می رسد. از مهمترین نکات در رابطه با این پیشرانه هیولا این است که قادر است تا با انواع سوخت ها از گازوئیل گرفته تا سوخت جت، نفت سفید و حتی در مواقع اظطراری با بنزین نیز کار کند که یک امتیاز ویژه برای این کامیون محسوب می شود. در پیشرانه این کامیون در نسخه های بعدی تغییراتی ایجاد شد و قدرت نمونه تغییر یافته یا تقویت شده به 135 اسب بخار رسید و نمونه های اندکی نیز با پیشرانه 140 اسب بخار تولید شد. این کامیون در 4 نسخه M35,A3,A2,A1 تولید شد و در ارتش بیش از 36 کشور جهان موجود بود که هنوز هم نمونه هایی از آنها در برخی عملیات شرکت داده می شوند.

reo-m35-25ton-cargo-truck

نمونه باری این کامیون که از همه شناخته شده تر است دارای ابعاد 6/98 متر طول ، 2/36 متر عرض و 2/82 متر ارتفاع برای کابین است. در کشور ما نیز تعدادی از این خودرو به صورت شخصی در سال های بعد از انقلاب و جنگ تحمیلی در دست مردم بود که اکثرا با اعمال تغییراتی به نمونه های جرثقیل یا خودرو حفر چاه تبدیل شدند و امروزه می توان آنها را بیشتر در اوراقی ها و شهرک های سینمایی دید تا جاده های کشور، اما در هر صورت ریو از آن گروه کامیون ها است که برای بسیاری از دوستداران خودروهای سنگین شناخته شده و دوست داشتنی است.

اشتراک:

درباره نویسنده

۱ دیدگاه

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.