چگونه با خودروی دو دیفرانسیل خود بپریم تا آسیب نبیند؟؟

2

طرز صحیح زدن جامپ یا پرش با خودرو دو اف

طرز صحیح زدن جامپ یا پرش با خودرو دو دف حین زیبایی کار
خطرناکی هم میباشد که باید به نکات زیر توجه فرمائید…. دوستان عزیز خواهش
میکنم قبل از اقدام به پرش از استحکام زیر و بند ماشینتان و مخصوصا دسته
موتورها و رادیاتور و حتی لاستیکهای رام گیریبکس و اینکه اصولا ماشینتان
توان این کار را دارد مطمئن شوید – داشتن رول بار خیلی مهم است سر کردن
کلاه کاسکت موتور سواری و محافظ گردن الزامی است و در ضمن باید تجربه و
تمرکز و دست فرمان یا بقولی مسلط بر رانندگی و ماشینتان باشید و بعد
باشناسایی مکان انتخابی برای پرش که حتی المقدور بالاترین نقطه شیب پرش
یعنی یال ان تراز با خط افق باشد تا ماشین نپیچد و نقطه فرود هم صاف و تراز
و بدون مانع و حتما در خاک نرم این ازمایش را همراه با دوستان دیگر انجام
دهید که در صورت اتفاق حادثه ای تنها نباشید و سرعت حمله به شیب یا سکوی
پرش هم حتما باید حساب شده باشد نه انقدر کم که پرش انجام نشود و نه انقدر
زیاد که در اثر پرواز بلند کنترل برایتان غیر ممکن شود . عزیزان گلم همیشه
هر کاری را خواستید انجام دهید حساب شده و با فکر باشد و احتیاط را شرط اول
قرار دهید. قبل از حرکت حتما کمربند ایمنی تان را ببندید تا شما را به
صندلی بچسباند و در موقع بلند شدن در هوا با سر و گردن به سقف برخورد نکنید
. بعد از حرکت و انتخاب سرعت مناسب در هنگام کنده شدن چرخهای جلو حتما
باید پدال گاز را فشرده نگه داشت و ماشین وقتی کامل در هوا قرار گرفت فقط
با توجه به سر ماشین و تمرکز به ان نسبت به خط افق با تناسب خاصی باید گاز
را کم کرد . یعنی با این فرمول که هرچه چرخها سریعتر در هوا بچرخند سر
ماشین بالاتر میماند… (جریان گریز از مرکز در اثر گردش سریع چرخها با
قدرت موتور و وزن چرخها به دلیل جهت گردش انها بطرف جلو در هوا به خود کل
ماشین نیروی مخالفی در جهت برعکس که باعث پایداری بالا ماندن سر ماشین در
هوا است ایجاد میکند ) در ادامه باید با تمرین و بازی ارام با گاز و کم
کردن فشار بر پدال گاز به این تمرکز رسید که در بهترین حالت فرود امد تا
کمترین صدمه به ماشین وارد شود و ان حالت فرود تقریبا همزمان چهار چرخ
میباشد که خلاصه باید ترس را کنار گذاشت و در ان بالا یکدفعه ترمز نکرد که
به خاطر وزن موتور و معمولا گارد و وینچ جلو با سر به زمین خواهیم خورد.

1- زاویه پرش یکی از مهمترین فاکتورها برای فرود سالمه و محاسبه این زاویه
یسار مشکل بوده و برای هر خودرو با توجه به مرکز ثقل خودرو و تقسیم وزن
ناشی از سر نشین و بار محاسبه خاص خود را داره و نمیشه فرمول کلی ارائه
کرد. بنا بر این برای محاسبه زاویه پرش تجربه بسیار بالائی لازمه و به همین
دلیل به هیچ عنوان توصیه نمیکنم کسی در سفرهای معمولی افرود پرش کنه و
جامپ بزنه. چون حادثه بعد از پرش قابل پیش بینی نیست و ممکنه از ادامه سفر
جلوگیری کنه. نمونه تازه اش پرش یکی از دوستان اصفهانی با جیپ صحرا بود که
به دلیل کم تجربگی ، ماشین با سر فرود آمد و روی سقف خوابید و یکی از
سرنشینان از ناحیه مهره های گردن آسیب جدی دید.
سوای این که پرش برای
هر خودرو محاسبه جدا داره اما این نکته مهم وجود داره که بد ترین سکو برای
پرش ، سکوی پرش طراز + محل فرود طراز هست پرش از این نوع سکو برای
خودروی استاندارد فاجعه باره و حتما با سر به زمین خواهد کرد . . به این
عکسها نگاه کنید :

بی تجربگی در طراحی این سکو بیداد میکنه . شیب سکوی پرش بسیار کم و در حد
طراز و شیب محل فرود هم طرازه . این ماشین برای مسابقه تیون شده و خیلی سبک
وزنه وگرنه به راننده آسیب جدی میزد کما این که دو پاترول و یک هایلوکس
هم از همین سکو پریدند و دماغ دو راننده شکست . بهترین شکل سکو برای یک
ماشین استاندارد اینه که یکی سطحها شیب دار باشه و سطح دیگر طراز مثل این
دو :


البته این دو حالت هم شرایط خاص خودشو داره . در
اولی توانائی بالای راننده در کنترل کردن ماشین در هنگام پائین رفتن خیلی
مهمه و در دومی هم باید شتاب و قدرت موتور بالا باشه که در خودروهای
استاندارد امروزی من فقط میتونم هایلوکس رو مثال بزنم.
سایر اشکال از
جمله سکوهای شبیه 8 فارسی مستلزم قدرت و شتاب فراوان موتوره و مهارت بسیار
زیادی میطلبه . اگر مهارت کافی نباشه و قلق ماشین دست راننده نباشه یا با
سر فرود میاد و یا این که در نقطه اوج جا میمونه و با اکسل عقب میخوره
زمین .
2- مورد دوم حفظ دوران چرخهاست . به هیچ وجه نباید گاز رو ول
کنید و همواره باید چرخها سرعت زمان کنده شدن از زمین رو حفظ کنند وگرنه
هنگام فرود همونطور که دوستان فرمودند باعث خرد شدن دیفرانسیل و یا شکستگی
اکسل و بریدن گاردان و در خودروهای فنر شمش باعث کج شدن شمشها به سمت عقب
میشه . و از همه مهمتر ممکنه راننده آسیب ببینه .
گاز دادن در هوا و
تغییر سرعت چرخها نقشی در سربالا و یا سرپائین شدن خودرو نداره . با توجه
به قوانین فیزیک چرخی که روی هوا میچرخه به دلیل یکسان بودن محیط اطرافش (
هوا) نمیتونه به سمت راستای خودش ( عقب یا جلو) نیرو وارد کنه درست مثل
چرخی که در گل مدفون شده هرز میچرخه اما نقش مهمی که سرعت دوران چرخها داره
جلو گیری از به هم خوردن تعادل جانبی خودرو هست . درست مثل نقشی که
چرخیدن چرخ باعث حفظ تعادل دوچرخه و یا فرفره میشه.. سرعت زیاد چرخها در
هنگام پرش باعث میشه خودرو به پهلو نغلته و دور خودش هم نچرخه و درست در
راستای پرش فرود بیاد.
3- مورد سوم هم موازی بودن هر 4 چرخ هنگام پریدن
هست. همیشه موقع پریدن باید فرمان صاف باشه و تا زمان فرود نباید فرمان
حرکتی داشته باشه . این مورد خیلی ساده به نظر میاد اما با توجه هیجان
زیادی که به آدم دست میده ممکنه ناخوداگاه فرمان حرکت بکنه که خیلی خطرناکه
. بیشتر شکستگی فرمان بعد از پرش ناشی از همین مورده.

www.offroad4x4.ir

با نظرات است که جا معه در حال پیشرفت است پس شما هم نظر دهید.

اشتراک:

درباره نویسنده

2 دیدگاه

  1. عرفان در

    عاااالی بود.فقط یه سوال
    با میتسوبیشی اوت لندر 2400 بدون هیچگونه لوازم اضافی میشه جامپ زد؟ و اینکه میشه یه بررسی تخصصی توی آفرود با این خودرو بذارید؟ ممنون

    • offroad4x4 در

      درود بر شما کاربر گرامی
      این خودرو و اکثر خودروهای SUV برای استفاده عادی و یا گاهی مسیر های خارج از جاده طراحی و ساخته شده اند ، برای استفاده حرفه ای در زمینه آفرود و انجام حرکاتی همچون جامپ زدن باید حتما تغییراتی در سیستم تعلیق و شاسی ها و موتور خودرو اعمال کرد و به نوعی آنها را تقویت نمود.
      بزودی مطالب کامل و جامعی درخصوص این خودرو و مقایسه آن با دیگر خودروهای کلاس آن انجام خواهد شد.
      موفق باشید.

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.