تویوتا لندکروزر و رقیب سرسخت روس آن

0

 

در سال ۲۰۱۱میلادی در شرق روسیه و در استان ایرکوتسک سیبری هفتمین فستیوال تونینگ “بایکال موتور شو” برگزار گردید در این فستیوال که هر سال در غرب روسیه برگزار می شود نمونه دست ساز و تغییر شکل داده شده ای از گاز ۶۶ توسط فرد با زوقی به نام “ویچسلاو زلاتوخین” طراحی و ساخته شده و به نمایش گذاشته شده بود و تویوتا لندکروز Land Cruiser 100 حاضر در همان نمایشگاه را به سخره گرفته بود.

z2
(تصویر بالا suv تیونینگ شده و تغییر شکل داده شده که با پایه گاز ۶۶ روسی ساخته شده در کنار تویوتا لندکروز ۱۰۰ را نشان میدهد)
این suv غول پیکر که بر پایه گاز ۶۶ و با طول۵٫۸ متر و عرض ۲٫۳ متر و ارتفاعی به همین  اندازه ساخته شده و واقعا” در این نمایشگاه دیدنی بود و مردم زیادی به تماشایش آمده بودند.
اساس این ماشین ساخته شده از گاز ۶۶ روسی معروف است که در زمان تولید خود بیشترین مصرفش برای صنایع نظامی بود و در میان خودروهای نظامی گذشته و قدیمی کشور ما نیز تعداد زیادی گاز ۶۶ وجود داشت.
شاسی قوی گاز ۶۶ از ورقهای فولادی ۶ میلی متری ساخته شده است و دو دیفرانسیل آن توسط کارخانه سازنده بخوبی تقویت شده اند تا بتواند در مناطق صعب العبور به راحتی جابه جا شود،شاسی و فنربندی محکم گاز ۶۶ این امکان را فراهم نموده تا بتوان به راحتی آن را در مناطق جنگی از هواپیما با چتر به سمت زمین رها کرد.

z3
(تصویر بالا خودروی ساخته شده توسط آقای زلاتوخین می باشد که بر روی شاسی گاز ۶۶ مونتاژ شده است)
یکی از نکات جالب توجه کامیونت گاز ۶۶ در این است که در حین بازدید و تعمیر موتور آن محل کابین راننده را می توان براحتی به سمت بالا حرکت داد و همچنین می توان به سادگی آنرا از شاسی جدا کرد و این حسن خوبی است و امکان میدهد که کسانی قصد طراحی اتاق در روی شاسی گاز ۶۶ دارند براحتی این عمل را انجام دهند.
آقای زلاتوخین موتور پر مصرف بنزینی گاز ۶۶ را با موتور شش سیلندر دیزل ۵/۷ لیتری کامیونت پنج تنی ژاپنی هینو (Hino) تعویض کرده است و برای تقسیم مناسب وزن در این ماشین دست ساز او به مقدار کمی محل و جائی موتور دیزل را تغییر داده که باعث گردیده بلندی موتور از کاپوت بیرون نزند و کاپوت بصورت مناسب در جای خود و در سطح مناسبی از بدنه ماشین قرار گیرد.

z4
(تصویر بالا موتور دیزل شش سیلندر ۷٫۵ لیتری کامیون هینو را نشان میدهد که در شاسی گاز ۶۶ مونتاژ گردیده است)
آقای زلاتوخین دسته موتورها را در روی شاسی گاز ۶۶ جابجا و کمی تغییر داده است که باعث شده ثقل سنگینی موتور هم به سمت پایین هدایت شود و او از گیربکس ۶ دنده کامیونت هینو برای حرکت این افرود استفاده کرده است و اما سیستم کمک گیربکس آن همان کمک گیربکس عاریه گرفته شده از گاز ۶۶ می باشد و برای هواکش موتور هم از هواکش کامیون “کاماز” روسی بهره برده است.
آقای زلاتوخین برای انتخاب فرمان ماشین افرودش از رل(فرمان) هوندا استفاده کرده است به گفته وی این رل کوچک است اما براحتی می توان ماشین را در جاده و بیابان کنترل کرد البته جعبه فرمان ودیگر اقلام مربوط به آن از کامیونت ژاپنی هینو می باشد. با توجه به وزن کم بدست آمده ماشین افرود گاز فنرهای آن کمی سخت و خشک بودند و سازنده آن در انبار قطعات یدکی گاز ۶۶ فنرهای با همین اندازه ولی بسیار نرم تر اتوبوس گاز پیدا کرد که با فنرهای خشک گاز ۶۶ تعویض و جابجا نمود اما بازهم خشک و سختی آنها عذاب آور بود تا اینکه او متوجه کمک فنرهای دوبل گاز ۶۶ شدند که کارخانه سازنده برای پرتاب گاز ۶۶ از هواپیما آنها را دوبل و سخت ساخته بود که در هنگام برخورد با زمین گاز ۶۶ آسیبی نبیند او با تعویض این کمک فنرها مشکل خشکی افرود گاز ۶۶ حل کرد و ماشین او بسیار نرم گردید.

z1

(تصویر بالا سیستم فنربندی گاز ۶۶ را نشان می دهد که تعویضات زیادی در روی آن صورت گرفته است)
آقای زلاتوخین برای اتاق و داخل آن از بدنه و داخل کامیونت ژاپنی” ایسوزو الف” استفاده کرده است که بسیار جادار و بزرگ شده است و قسمت عقب ماشین(منظور درب عقب) از اتومبیل هوندا مدل “نواح” استفاده کرده است وبرای اینکه این درب به اتاق بخورد او مجبور به بزرگتر کردن شیشه و اندازه درب عقب اتومبیل هوندا شد.

z10

جلو پنجره این خودرو گرفته شده از تویوتا لندکروزر مدل “پرادو” است و چراغهای روشنائی جلو از اتومبیل میتسوبیشی مدل “دلیکا” گرفته شده اند.

z6
(در تصاویر بالا داشبورد و وسایل اندازه گیری از کامیونت ایسوزو الف عاریه گرفته شده اند را نشان میدهد)
هر دو سپر افرود گاز ۶۶ از ورقهای فولادی درست شده اند آقای زلاتوخین خیلی کار با ورقهای فلزی را دوست دارد و خودش این سپرهای زبیا را ساخته و مونتاژ کرده است و رینگ و لاستیک در روی ماشین باقی مانده از گاز ۶۶ می باشد که در مناطق بیابانی و غیر قابل عبور بخوبی خود را نشان داده اند.

 

مترجم : دکتر حمید فرامرز پور

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.