بورگوارد BX7 بزودی در ایران

0

 

این روزها کمتر کسی پیدا می‌کنید که با کمپانی بورگوارد آشنایی داشته باشد چرا که این برند حدود نیم‌قرن در بازار جهانی حضوری نداشت! بورگوارد اوایل دهه ۳۰ میلادی در شهر برمن (Bremen) آلمان تاسیس شد. مالک آن یکی از مهندسان و طراحان معروف آلمانی به نام کارل بورگوارد بود که این روزها او را به عنوان پیشگام صنعتی شهر برمن می‌شناسند.

کارخانه خودروسازی بورگوارد، که در آن زمان Borgward Automobil نام داشت، در آن سال‌ها عمدتا خودروهای سنگین و نظامی برای ارتش می‌ساخت. تا قبل از دهه ۴۰ میلادی این کارخانه با بیش از ۲۳ هزار پرسنل، یکی از بزرگترین کارخانه‌های آلمانی محسوب می‌شد. همه چیز برای بورگوراد خوب پیش می‌رفت تا آنکه در جریان جنگ جهانی دوم و در سال ۱۹۴۴، کارخانه بورگوارد بدست نیروهای متحدین بمباران شد. بعد از این اتفاق حدود نصف کارگران این کارخانه اسیر جنگی شدند و خود کارل بورگوارد نیز به مدت ۴ سال اسیر و تمام دارایی‌هایش توقیف شد.

بعد از پایان جنگ با اینکه کارخانه بورگوارد دوباره فعال شد و حتی چند مدل نسبتا پرفروش را هم به بازار آلمان عرضه کرد اما هیچوقت به دوران خوش سابقش برنگشت. سال ۱۹۶۱ بورگوارد رسما اعلام ورشکستگی کرد تا بدین‌ترتیب چرخ‌های تولید یکی از مهم‌ترین کارخانجات صنعتی آلمان، که استفاده از گیربکس‌های اتومات و تعلیق بادی را در این کشور گسترش داده بود، برای همیشه متوقف شود. تیراژ پایین، تمرکز بر تولید خودروهای گران‌قیمت و مهم‌تر از همه تغییر و تحولات سیاسی آلمان از دلایل اصلی تعطیلی بورگوارد در آن زمان بودند.

بعد از تعطیلی کارخانه بورگوارد، مرسدس‌بنز اولین کسی بود که از میراث بورگوراد به نفع خودش استفاده کرد. مرسدس در سال ۱۹۶۹ خط تولید آنرا از دولت آلمان خرید و توسعه داد طوریکه همان کارخانه بمباران شده بورگوراد هم‌اکنون با تیراژ سالیانه بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه، بزرگترین خط تولید گروه Daimler-Benz در سراسر جهان است. دومین خودروسازی که با کمک بورگوارد به موفقیت چشمگیری رسید، فولکس‌واگن است؛ این شرکت با استفاده از پلتفرم‌های بورگوارد، محصولاتی ارزان‌قیمتی ساخت که مهم‌ترین آنها سری T1 تا T5 فولکس‌واگن است.

اما حدود نیم‌قرن بعد از تعطیلی کارخانه بورگوارد و بصورت دقیق‌تر در سال ۲۰۰۸، نوادگان کارل بوگوارد دوباره این شرکت فراموش‌شده را احیا کردند ولی این‌بار با کمک چینی‌ها؛ کمپانی چینی فوتون، که در زمینه ساخت خودروهای سنگین فعالیت می‌کند، تمام سهام بورگوارد را خریداری کرد. همانطور که می‌دانید خود فوتون نیز یکی از زیرمجموعه‌های BAIC Group است!

بورگوارد امروز با آن شرکتی که در ۱۹۶۱ ورشکسته شد سال‌ها تفاوت دارد؛ همان شرکتی که در روزگاری بزرگترین خودروسازهای آلمان به شمار می‌رفت. کارل اف دبلیو بورگوارد با دست خود این کمپانی را بنا نهاد و اکنون در نبود او نوه‌اش، کریستین بورگوارد فرمان شرکت را به‌دست گرفته است. کریستین سخت تلاش می‌کند تا با کمک فوتون، غول صنعتی چینی، شرکت پدربزرگش را به اوج برساند.

در اوایل کار، بورگوارد بازار چین و دیگر کشورهای درحال‌توسعه را هدف قرار خواهد داد اما مطمئناً برای گسترش نام خود به همین‌ها اکتفا نخواهد کرد. بااین‌همه به این زودی‌ها پای این کمپانی به ایالات‌متحده باز نخواهد شد.

بورگوارد هم‌اکنون به غیر از خودروسازی در تلاش است تا فعالیتش را در صنایع دریایی و هوایی نیز ازسر بگیرد. با اینکه مرکز طراحی و توسعه بورگوارد در آلمان قرار دارد اما تنها خط تولیدش هم‌اکنون در کارخانه متعلق به فوتون در پکن واقع است. دومین خط تولید آن نیز در سال ۲۰۱۹ در فضایی به وسعت ۱۴۰ هزر مترمربع در شهر برمن آلمان به بهره‌برداری می‌رسد.

بعد از احیای بورگوراد، نخستین محصولی که این کمپانی تولیدش را آغاز کرد ، شاسی بلندی  به نام BX7 است که پلتفرم مشترکی با Senova X65 دارد. این خودرو نخستین‌بار در نمایشگاه ژنو ۲۰۱۵ رونمایی و تولیدش از اواسط ۲۰۱۶ در پکن آغاز شد که البته تا سال ۲۰۱۸ فروش آن در بازارهای اروپایی از جمله آلمان نیز آغاز می‌شود.

در اواسط فروردین ماه ۹۶ بود که تام انلیکر، قائم مقام بورگوراد به ایران آمد. انلیکر در مصاحبه‌ با میزان گفت:

در طول مدت زمان حضور خود در ایران با شرکت‌هایی همچون ایران خودرو و گروه بهمن مذاکراتی انجام داده‌ایم و تلاش خواهیم کرد برای حضور موفق در بازار ایران یک شریک توانمند و با انگیزه انتخاب کنیم. بازار ایران بسیار مستعد برای خودروهای شاسی بلند و کراس اور است و با انتخاب یک شریک توانمند تلاش خواهیم کرد تا محصولات به روز و با تکنولوژی پیشرفته جهانی را در این بازار عرضه کنیم. 

اولین محصولی که برای عرضه در بازار ایران در دستورکار قرار داده‌ایم BX7 خواهد بود. با توجه به حذف تحریم های ایران و چشم انداز روشن اقتصاد این کشور در تلاش هستیم تا به تدریج از بازارهای شرق به سمت بازارهای غرب حرکت کنیم و معتقدیم که ظرفیت‌های موجود در صنعت خودرو و قطعه‌سازی ایران می‌تواند فرصت مناسبی را برای ما فراهم کند.

 

باید منتظر ماند و دید درصورت ورود این خودرو به بازار ایران، توانایی رقابت با دیگر خودروهای کلاس خود و موجود در بازار ایران را دارا میباشد یا خیر؟

 

مشخصات BX7 :

طول عرض ارتفاع فاصله محوری حجم باک حجم صندوق سایز رینگ
۴,۷۱۵mm ۱,۹۱۱mm ۱,۶۹۰mm ۲,۷۶۰mm ۶۰ لیتر ۵ نفره: ۵۴۵ لیتر

۶ و ۷ نفره: ۱۲۶ لیتر

۲۳۵/۶۵R17

۲۳۵/۶۰R18

BX7 تنها یک پیشرانه دارد که از نوع ۴ سیلندر توربوست. این پیشرانه تحت لیسانس فوتون است اما خود فوتون آنرا با همکاری میتسوبیشی ساخته!

پیشرانه قدرت گشتاور گیربکس
۲٫۰L-Turbo ۲۲۱hp ۳۰۰nm ۶ سرعته تیپ‌ترونیک با حالت اسپرت

BX7 بصورت استاندارد ۵ نفره است اما با این حال بورگوارد نسخه سه ردیفه آنرا هم با ۶ یا ۷ صندلی در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. گران‌ترین تیپ BX7 امکانات زیر را بصورت استاندارد دارد:

  • شش ایربگ
  • سانروف پانوراما
  • تهویه سه‌گانه اتومات
  • وای‌فای داخلی / نویگیشن
  • کنترل پایداری / ترمز پارک
  • ۹ اسپیکر ( ۶ اسپیکر استاندارد)
  • ورود بدون کلید / استارت دکمه‌ای
  • هشداردهنده خواب‌آلودگی راننده
  • مانیتور ۱۲٫۳ اینچی لمسی (۸ اینچی لمسی استاندارد)
  • دوربین ۳۶۰ درجه / دوربین عقب / نایت ویژن
  • سنسور باران / سنسو باد تایر / سنسور جلو و عقب
  • آینه عقب الکتروکرومیک / آینه‌های تاشو برقی با حافظه
  • دی‌لایت / اتولایت / چراغ‌های زنون چرخشی / مه‌شکن جلو
  • نورپردازی داخلی / روکش چرم صندلی‌ها و فرمان / تنظیم برقی صندلی‌های جلو
اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.