نگهداری خودرو در تمام مناطق صحرایی امر مهمی است که رانندگان باید به نکات زیر دقت کنند و این موارد را انجام دهند . تجهیزات خودرو و قطعات مهم خودرو را به وسیله نوار چسب بپوشانید تا گرد و خاک داخل نشود . جلوگیری از داخل شدن خاک و شن به داخل باک بنزین و کارتر روغن و داخل خودرو از دیگر اقدامات یک راننده برای مراقبت و نگهداری از اتومبیل در این نوع مناطق و صحرا می باشد در بازدید و نظافت و تعویض روزانه صافی های هوا و روغن دقت نمایید .
رانندگی در رمل ها و شن روان
اگرشما قصد دارید که در فصل تابستان و در بیابان و کویر با اتومبیل خود درمسیری را طی کنید حتی الامکان در هنگام شب و خنک شدن هوا رانندگی کنید . زیرا رانندگی در بیابان و در زیر تابش اشعه خورشید و گرمای شدید آن کار ساده ای نیست و راننده تنها از طریق دارا بودن تجربه لازم قادر به انجام این کار خواهد بود. و بهترین کار این است که قبل از ورود به مناطق شنی و باتلاقی فشار باد لاستیک ها را کم کنید . این امر باعث می شود سطح اصطکاک با زمین افزایش یافته و فشار عمودی کمتری به زمین وارد شود و حرکت اتومبیل راحت تر انجام می گیرد و از فرورفتن لاستیک ها در شن نیز جلوگیری به عمل می آید اما حتما پمپ باد و یا تلمبه مناسب جهت باد کردن دوباره لاستیک همراه خود داشته باشید و بعد از رسیدن به جاده آسفالت دوباره فشار باد لاستیک ها را به حالت عادی خود برگردانید زیرا اگر این کار را نکنید و با همان فشار باد کم لاستیک ها به مسیر خود ادامه دهید در کنترل و هدایت خودرو با مشکل مواجه خواهید شد و همچنین آسیب های جبران ناپذیری به لاستیک های خودروی شما وارد می شود و لاستیک ها ساییده می شوند و ترک بر می دارند و حتی ممکن است پاره شوند. و حتما سعی کنید در رانندگی در مناطق رملی و شنی از مسیر خودرویی که جلوتر از شما مسیر را طی کرده است عبور کنید زیرا باعث می شود راحت تر و سریعتر و با امنیت بیشتری مسیر را طی کنید ولی این کار در مسیرهای باتلاقی نتیجه معکوس دارد و خودرو شما در مسیر باتلاقی گیر خواهد کرد و باعث می شود خودروی شما بیشتر در گل و لای فرو رود. هرگز به صورت ناگهانی اقدام به افزایش یا کاهش سرعت خودرو نکنید . کاهش یا افزایش سرعت خودرو باید به آرامی و تدریجی صورت گیرد. از ترمزهای ناگهانی بپرهیزید زیرا این کار باعث می شود تلی از شن مقابل لاستیک های اتومبیلتان جمع شود و مسیر مقابل خودرو را مسدود کند و در نتیجه خودرو در شن های روان گیر کند. متوقف کردن خودرو نیز در این شرایط و در این مکان ها تابع شرایط خاصی است که باید رعایت شود به این صورت که قبل از رسیدن به محل مورد نظر اتومبیل را خلاص کرده ( از دنده خارج نموده) تا به آرامی و به طور خودکار متوقف شود و در صورت امکان در مکان های شیب دار توقف کنید تا در حرکت دوباره و آغاز حرکت اتومبیل در شن ها گیر نکند و دچار مشکل نشوید .
در مسیر های شیب دار در این نوع مناطق هرگز به صورت مایل و زاویه دار نرانید رانندگی به این روش باعث می شود فشار روی لاستیک های سمت شیب زیاد شود و در نهایت می تواند سبب واژگون شدن اتومبیل شود. در هنگام فرود از مسیر شیب دار اگر احساس کردید چرخ های عقب دچار بی ثباتی و احیانا سر خوردن به یکی از طرفین است با افزایش سرعت اتومبیل را به حالت عادی برگردانید و به خاطر داشته باشید در این شرایط نباید از ترمز استفاده کرد. همواره توجه داشته باشید که هر پایین آمدنی بالارفتنی را نیز به همراه دارد هرگز از مسیرهایی که فکر می کنید خودروی شما قادر به بازگشت و عبور از آن نیست استفاده نکنید . قبل از بالا رفتن از تپه های شنی پشت آن ها را بررسی کنید و از شرایط آن مطلع شوید بسیاری از حوادث در تور های کویری و سافاری بر اثر بی احتیاطی اتفاق می افتند لذا تمام منطقه را قبل از حرکت و سفر مورد بررسی قرار دهید.
همیشه با تجهیزات کامل سفر کنید و سفر به صورت گروهی بسیار راحت تر و لذت بخش تر و با امنیت بیشتری نسبت به سفر به صورت انفرادی انجام می شود . حداقل تعداد اتومبیل برای این نوع سفر ها 3 اتومبیل با تجهیزات کامل و سوخت و آب کافی است. در این نوع سفرها حتما آب و سوخت و مواد غذایی به مقدار کافی و تجهیزات آفرود و لوازم و تجهیزات کمک های اولیه را همراه داشته باشید . اگر برنامه ای 2 روزه تنظیم کرده اید مایحتاج و سوخت به مقدار 5 روز را به همراه داشته باشید تا در صورت بروز مشکل با صرف زمان لازم و با دقت بیشترمشکل را حل کرده و کمبود مواد غذایی و آب و سوخت بر مشکلات شما مضاعف نگردد.
شستن اتومبیل اتومبیل بعد از سفر های کویری حائز اهمیت زیادی است زیرا نمک کویر به سرعت باعث پوسیدگی و خوردگی قطعات مختلف اتومبیل شما خواهد شد. در هنگام شستن خودرو به قسمت های زیرین خودرو توجه خاصی داشته باشید.
رمل ها و شن روان در طول روز به علت تابش نور خورشید به شدت داغ می شود و لذا عبور از آن به شدت مشکل می گردد و توان زیادتری از موتور بی جهت هدر می رود . در هر صورت قبل از این که اقدام به حرکت نمایید حتما مقداری بنزین و آب (به مقدار هر نفر 20 لیتر) مقداری آب لیمو – نمک – پودر ORS – بیل مخصوص صحرا – جک بادی – وینچ – قطب نما – نقشه منطقه و یا حداقل یک راهنمای محلی با خود به همراه ببرید. و توجه داشته باشید بهتر است در سفر به این مناطق بصورت گروهی و از چند اتومبیل مجهز به موارد بالا و همچنین مجهز به وینچ و جک بادی استفاده کنید. اگر مجبور شدید در روز حرکت کنید از روی نقشه مسیر حرکت را مشخص کنید . به خاطر داشته باشید اگر شما بهترین خودرو دودیفرانسیل را هم داشته باشید باید طرز رانندگی صحیح را با آن بدانید زیرا اگر خودروی شما در رمل فرورفت دیگر حتی خاصیت یک خودرو سدان معمولی را هم نخواهد داشت. پس باید به گونه ای رانندگی کنید که به هیچ عنوان دیفرانسیل های شما با زمین تماس نداشته باشد و چرخ ها در رمل به صورت خلاص نچرخد. اگر می خواهید سریع رانندگی کنید در درجه اول خودرو را در وضعیت کمک سبک(4H) قرار دهید و فرمان را محکم بگیرید و کمی هم با فرمان بازی کنید تا فرصت فرورفتن چرخ ها در رمل را از بین ببرید. در صورتی که قصد دارید آرام برانید خودرو را در حالت کمک سنگین (4L) قرار دهید .
بادقت رانندگی کنید .بهترین و کاربردی ترین روش قبل از وارد شدن اگر در رمل گیر کردید بی جهت گاز ندهید واگر جلو خودرو در رمل فرو رفته است ابتدا دنده عقب بگیرید و سپس به طرف جلو حرکت کنید اگر پس از آزمایش دنده عقب خودرو باز هم حرکت نکرد به هیچ عنوان پدال گاز را فشار ندهید از خودرو پیاده شوید و ابتدا شن های روان را از زیر دیفرانسیل و شاسی ها خارج کنید و سپس زیر چرخ ها را از شن ها و ماسه های روان خالی کنید سپس به آرامی شروع به حرکت کنید و در حالی که دنده کمکی در حالت 4L است به حرکت خود ادامه دهید. و این نکته را به خاطر داشته باشید که به هیچ عنوان جهت تعویض دنده خودرو را متوقف نکنید و قبل از رسیدن و عبور از رمل خودرو را در دنده مناسب قرار دهید . یا روش دیگر این است که به وسیله وینچ خودرو و یا خودروی دیگر( البته خودروی کمکی باید توجه داشته باشد که آن هم در رمل فرو نرود) خودرو را بیرون کشید روش دیگر استفاده از جک بادی است .
اگر به هر دلیلی در شن های وان گیر افتادید و تلاش های شما جهت خارج نمودن خودرو از آن سودی نبخشید . در زیر سایه خودرو و یا زیر بوته های صحرایی استراحت کنید تا آفتاب غروب کند و هوا خنک شود به خاطر داشته باشید شب ها در بیابان بسیار خنک و سردتر از روز می باشد پس به هیچ عنوان در روز جهت آوردن نیروی کمکی در بیابان پیاده روی نکنید . در صورتی که گرما زده شدید به سرعت لباس های اضافی را در آورید و سعی کنید در زیر سایه به استراحت بپردازید و سر و دست ها و پاهای خود در صورت وجود آب با آب خنک کنید و مقداری پودر ORS را با آب لیمو میل بفرمایید . این موضوع را به خاطر بسپارید که در روز و در زیر اشعه خورشید در بیابان پیاده روی نکنید و بیهوده انرژی خود را هدر ندهید و حتما در سایه خودرو یا درختان به استراحت بپردازید و بدن خود را خنک نگه دارید و تنها در هنگام غروب آفتاب و شب و خنک شدن هوا جهت امداد و کمک گرفتن حرکت نمایید. برای رانندگی در کویر و صحرا علاوه بر خودروی مناسب به راننده ای با تجربه و با مهارت بالا نیاز است . بدون این دو فاکتور هرگز ریسک نکنید .