معرفی موتور LS3 جنرال موتورز

0

در سال های اخیر که جریان آفرود سواری و بیراهه نوردی در ایران رونق گرفته است ، دسته ای از آفرود سواران تلاش میکنند که خودرو های خودرا به موتورهایی پر توان تر و قوی تر و بروز تر تجهیز کنند در این روند اما سخترین کار در این راه انتخاب یک موتور کم هزینه ، پرقدرت و دارای گشتاور بالا می باشد.

در این مقاله ما قصد داریم تا یکی از موتور هایی که انتخاب اکثر بیراهه نوردان است را به شما معرفی کنیم .

انجین سواپ شده برروی تویوتا لندکروزر سری ۶۰

انجین ls3 اولین موتور و انجین پایه ای که جنرال موتورز در سال ۲۰۰۸ برای شرکت تابع خود یعنی شورولت طراحی و معرفی کرد.
موتورهای ls3 میتوانند حدود ۴۳۰ اسب بخار در ۵۹۰۰ دور دقیقه و ۵۷۵ نیوتون بر متر در ۴۶۰۰ دور در دقیقه را بدون اگزوز های
سری استاندارد SAE تولید کنند. بلوک سیلندر این سری انجین درحقیقت یک آپدیت پر توان تر از انجین های سری LS2 می باشند.
همچنین سر سیلندر هایی با قابلیت چرخش بهتر آب و خنک کنندگی بهتر را که قبلا برای انجین های سری L92 ساخته بودند را به آن اضافه کردند.
میل بادامک ها نیز در این سری خشن تر و بزرگ تر شده اند و حدود ۱۴ میلی متر لیفت شده و دوران آن نیز ۱۰٫۷ میلیمتر بیشتر شده است.
همچنین درمورد دریچه سوپاپ تجدید نظر شده و مجموعه سوپاپ آم حدود ۶ میلی متر بزرگ تر شده اند . در بخش منیفولد ورودی آن بصورت محسوسی بزرگتر از
سری LS2 می باشد . در بخش انژکتور نیز یک انژکتور بزرگتر با توان ۲۱ لیتر درساعت در آن قرار دادند که متعلق به انجین LS7 می باشد.
سر سیلندرهای L76 / L92 / LS3 از دریچه های خروجی ۲٫۱۶۵ در (۵۵ میلی متر) و دریچه های خروجی ۱٫۵۹ در (۴۰ میلی متر) استفاده می کنند. بهبود کارایی تولید باعث می شود که این سر سیلندر ها ارزان تر ازسرسیلندر های LS6 شده و فروش آن ها در بازار های افتر مارکت نیز کاهش بیابد. دریچه های بزرگ ، حداکثر دور در دقیقه را محدود می کنند – ۶۰۰۰ در L76 (با AFM) و ۶۶۰۰ در LS3 (با دریچه های ساقه توخالی).
علاوه بر موارد فوق ، یک بسته اگزوز دو حالته با بای پس در شتاب در C6 Corvettes موجود بود. اگزوز حالت دوگانه از دریچه های خروجی فعال شده در خلا استفاده می کند که باعث کنترل صدای موتور در هنگام کار با بار کم می شوند اما برای عملکرد حداکثر در هنگام کار با بار زیاد باز می شوند. این سیستم مشابه C6 Z06 است ، اما از اگزوز قطر ۲٫۵ در (۶۴ میلی متر) در مقایسه با Z06 در ۳ (۷۶٫۲ میلی متر) استفاده می کند. با این گزینه قدرت به ۴۳۶ اسب بخار (۳۲۵ کیلووات) و ۴۲۸ پوند (۵۸۰ نیوتن متر) افزایش می یابد. سیستم مشابهی در مدل بعدی شورولت کامارو نسل ۵ و استاندارد در شورولت SS 2016-2017 اختیاری بود ، اما هیچ اسب بخار یا افزایش گشتاور در آن وسایل نقلیه اعلام نشد.

انجین سواپ شده برروی تویوتا سری FJ 45

از آوریل ۲۰۰۸ ، سازنده اتومبیل های استرالیایی HSV LS3 را به عنوان استاندارد V-8 خود در کل محدوده تصویب کرد و جایگزین LS2 شد. LS3 با تولید ۴۲۵ اسب بخار (۳۱۷ کیلووات) اصلاحاتی را برای کاربرد خود در مدل های سری HSV E دریافت کرد. موتور LS3 در E Series II GTS (منتشر شده در سپتامبر ۲۰۰۹) با تولید ۴۳۶ اسب بخار (۳۲۵ کیلووات) ارتقا یافت. همه HSV MY12.5 به استثنای انواع پایه Maloo و Clubsport برای تولید ۴۳۶ اسب بخار (۳۲۵ کیلووات) ارتقا یافته اند.
از سپتامبر ۲۰۱۵ هولدن LS3 را در تمام مدل های V-8 VF II Commodore و WN II Caprice-V معرفی کرد و جایگزین ۶٫۰L L77 شد.

 

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.