ایده اصلی ساخت جیپ عمدتاً از ذهن فرماندهان نظامی درجنگ جهانی اول تراوش کرد. جاییکه انسان و اسب در میادین باتلاقی و گل آلود جنگ از ادامه راه باز میایستادند و گاهی جان خود را از دست میدادند. این نیاز به خودرویی چند منظوره که در ابتدای پیدایش و طرحهای اولیه او را به همین اسمی شناختند، باعث پیدایش اولین اتومبیل دودیفرانسیل به نام جیپ گردید.نام جیپ ازکلمه General Purpose به معنای چندمنظوره که به اختصار به (G.P) و در اثر تلفظ زیاد به Jeep بدل شد گرفته شده. رئیس هیات مدیره ویلیز (Willys) آقای Ward M. Canaday از اوایل سال ١٩٣٩ بدنبال ساخت خودرویی سبک برای اهداف شناسایی-نظامی بود،با آغاز جنگ دوم جهانی در سوم سپتامبر همان سال در اروپا، و پیشبینی درگیری آمریکادراین بحران، او پیگیری بیشتری نشان داد. حاصل مذاکرات او و افسران تدارکات ارتشبرای ساخت خودرویی که در میادین جنگ قابل استفاده باشد آن بود که قرار شد کمپانی ویلیز نمونه اولیه را جهت بررسی آماده نماید.در خلال پاییز همان سال شرکت ویلیزمتوجه شد که کمپانی بنتام (Bantam) که نام پیشینش ( American Austin ) بود نیز دراین داستان دستی دارد، بعدها آقای Canaday متوجه آنچه طراحان کمپانی بنتام بدنبال ساختنش بودند مدل پیشرفتهتری از یک موتور سیکلت جعبه بغلدار ( Side Car ) بوده است، خودرویی سبک و سریع با ظرفیت حمل سه نفر، درحالیکه ویلیز بدنبال ساخت خودروییمقاوم و زورمند با اهداف فوقالعاده بود.
طرح اولیه خودرو با مشخصات فنی ویژه درژوئن ١٩۴٠ از سوی ارتش آمریکا ارائه شد و از بین ١٣۵ شرکت صنعتی که برای کار بر روی این مدل از آنها دعوت شده بود تنها سه کمپانی پا پیش نهادند، کمپانی بنتام، کمپانی ویلیز و کمپانی فورد. مدل اولیه موتور چهار سیلندر جیپ در سال ١٩۴٠ به سفارش کمپانی بنتام توسط شرکت کنتینانتال (Continental) ساخته شد ولی این کمپانی بنا به دلایلی در ادامه مسیر ساخت این وسیله نقلیه از دور رقابت کناره گرفت. مشخصات فنی خودروی جیپ مورد نیاز ارتش آمریکا که در ٢٧ ژوئن ١٩۴٠ از سوی کمیته فنی تدارکات ارتش درواشنگتن به کمپانیهای سازنده ابلاغ شده بود بیانگر وسیلهای دودیفرانسیل بهشرح زیر بود.
الف) حداکثر وزن خودرو در حدود ۵٩٠ کیلوگرم (البته بهزودی مشخص شدکه این رقم غیر عملی بوده و ارتش آنرا به ٩٧٠ کیلوگرم افزایش داد)ب) حداقلگشتاور تولیدی موتور: ٨۵ پاوند/فیت
ج) فاصله محورها: حداکثر ٨٠ اینچ
د) عرضمحورها: حداکثر ۴٧ اینچ
ر) ارتفاع شاسی از سطح زمین: حداقل ٢۵/۶ اینچ
و) ظرفیت ترابری: ۶٠٠ پاوند
زمانی که برای ساخت نمونه اولیه این خودرو به کمپانیهای شرکت کننده در این مناقصه داده شده بود ۴٩ روز بود، فرصت کمی که کارهارا مشکلتر میکرد. بنابراین ویلیز اورلند (Willys Overland) درخواست مدت زمان بیشتری را کرد تا بتواند نمونهاش را به اتمام برساند، درحالیکه امید کمپانی بنتام کمک گرفتن از کمپانیهای دیگر بود.نمونه اولیه خودرویی که بعدها تبدیل به اولین جیپ نظامی دنیا یعنی Willys MB گردید، توسط مهندسی اهل دیترویت بنام کارل پرابست ( Karl Probst ) طراحی شد. وی که قبلا برای چندین کمپانی خودروسازی کارکرده بود وورزیدگی و خلاقیتش بر همگان اثبات گردیده بود، توسط رئیس "کمیته مشورتی پدافند ملی" آقای ویلیام اس نادزن (William S. Knudsen) (رئیس سابق کمپانی جنرال موتور) معرفی گردید. پراپست پذیرفت که این وظیفه میهنپرستانه را بدون دریافت هیچگونه حقوق ودستمزدی بهانجام برساند. وی از ١٧ جولای ١٩۴٠ مشغول بکار شد و تنها ظرف دو روز،طرحهای اولیه خودروی مورد نظر بنتام را آماده کرد، نمونهای که بعدها به خودروی جیپ تبدیل گردید. طرح پیشنهادی بنتام همراه با شمایی از خودروی مورد نظر در ٢٢ جولای ارائه گردید. طرح پیشنهادی ادعا داشت که وزن مورد نظر ارتش را رعایت کرده، حال آنکه بعدها در عمل در طی ساخت نمونه اولیه معلوم شد که بسیار سنگینتر است.اولین نمونه دستساز بنتام در ٢١ سپتامبر ١٩۴٠ تکمیل گردید، در حالیکه توانسته بود زمان۴٩روز را رعایت کند. ارتش این نمونه را تحت آزمایشهای سخت و طاقتفرسا قرار داد،٣۴٠٠مایل را طی کرد که تنها ٢۵٠ مایل آن جاده آسفالته بود، و سرانجام آزمایشکنندگان چنین نتیجهگیری کردند: این خودرو قدرت فراوان خود را اثبات کرد و نشان دادکه تمامی نیازهای ما را برآورده خواهد کرد.سرانجام کمپانی ویلیز و فورد نیزنمونههایی را بر مبنای طرحهای بنتام (که از طرف ارتش به آنها ارائه شده بود) آماده ساختند. کمپانی ویلیز در نمونه خود که کوآد Quad (چهارگوش) نامگذاری شده بود و فورددر نمونه خود بنام پیگمی Pygmy (کوتوله) هرکدام تغییراتی را به صلاح دید خویش به نمونه اولیه بنتام اضافه کردند. بطور مثال ویلیز بخاطر موتورش سنگینتر از نمونه بنتام بود که البته این تغییر بیدلیل هم نبود، خودروی ویلیز که از موتوری ساخت کمپانی ویلیز اوورلند بنام گو دویل (Go Devil) بهره میگرفت تنها خودرویی بود که توانسته بود قدرت مورد نظر ارتش را تامین کند. در حقیقت قدرت تولیدی موتور ویلیز که١٠۵پاوند/فیت گشتاور تولید میکرد نه تنها بسیار بیشتر از درخواست ارتش بود، بلکه موتور ٨٣ پاوند/فیتی بنتام و موتور ٨۵ پاوند/فیتی فورد را بیارزش جلوهمیداد.در نهایت با توجه به وضعیت متزلزل اقتصادی و خط تولید ضعیف بنتام همچنین برتریهای خودروی ویلیز، قرارداد ارتش به کمپانی ویلیز اوورلند واگذار شد و ازآنجائیکه وزارت دفاع آمریکا احتیاج داشت که تعداد زیادی از این خودرو در مدت بسیارکوتاهی تولید شود، کمپانی ویلیز اوورلند از دولت درخواست مجوز غیر انحصاری کرد، تابتواند به کمپانیهای دیگر اجازه تولید خودرو بر اساس مشخصات ویلیز را اعطاء نماید. بر همین اساس، کمپانی ویلیز مشخصات کامل خودروی مورد نظر خود را به کمپانی فورد کهدر تولید سری و سیستم تولید خطی بسیار پرتوان بود ارائه کرد.در دوران جنگ دومجهانی ویلیز و فورد بیش از ٧٠٠٠٠٠ سفارش دریافت کردند که ٣٣٠٠٠٠ عدد از این خودروهارا که ویلیز امبی (Willys MB) نامیده میشد در کمپانی ویلیز ساخته شد. شماره سریال١۵٠٠دستگاه جیپهای اولیه از ١٠٧٢ تا ٢۵٧٢ و با شماره ثبت W-۲۰۱۵۹۱۹بود و هنوز همکلکسیونرها در سراسر جهان بدنبال یافتن هرچه بیشتر از این مجموعه اولیه میباشند.