محافظ زیر خودرو یا استرینگ گارد

0

محافظت از اتومبیل و سالم نگه داشتن آن همواره در سفرهای طبیعت گردی و ماجراجویانه، با جان سرنشینان ارتباط مستقیم دارد.ازحرکت باز ایستادن اتومبیل در سفرهای آف رود ، به علت هرگونه نقص فنی ، یعنی به مخاطره افتادن جان افراد گروه و جلوگیری از این اتفاق امری حیاتی محسوب می شود.یکی از مهمترین بخش های اتومبیل های دودیفرانسیل سیستم فرمان آن هاست . این بخش به سبب در دسترس بودن میل فرمان ،بوش ها، لاستیک ها ، چپقی های فرمان و نیز کمک فرمان (SteeringDamper. SteeringArm) می تواند بسیار خطرناک و حادثه ساز باشد . با نگاهی به اتومبیل خود به وضوح درخواهید یافت که اولین نقطه ی برخورد با موانع احتمالی سیستم فرمان اتومبیل است . حفظ سیستم فرمان به علت حساسیت این بخش که با هدایت اتومبیل ارتباط مستقیم دارد بسیارمهم است .

 defender steering guard_winch copy

برای حفاظت این سیستم حساس و ارتقاء توانایی عبور اتومبیل از مسیرهای صعب العبور وسیله ای بنام محافظ فرمان یاSteering Guard وجود دارد.بیشترین موارد بروز مشکل برای سیستم فرمان در مسیرهایی است که دید کافی وجود نداردشرایطی مثل : عبوراز رودخانه ، عبور از گل و لای ، عبوراز مسیرهای عمیق برفی و مسیرهای سنگلاخی و کوهستانی . تخته سنگ های مدفون در کف رودخانه و یا مسیرهای مملو ازگل و لای و پوشیده از برف بیشترین صدمه را به سیستم فرمان وارد می کنند چرا که راننده قادرنیست اطلاعات کافی از وجود این موانع بدست آورد .

Steering Guard وسیله ای است که این عدم دید راننده را جبران کرده و درصورت برخورد با موانع ناپیدای مسیر مانع از وارد آمدن صدمه به سیستم فرمان خواهد شد . Steering Guard با مکانیزمی بسیار ساده و در دسترس ، حیاتی ترین کار را برای اتومبیل مخصوص آف رود به همراه دارد .

obraz.php

 Steering Guard برای اتومبیل های ۴WD قدیمی که دارای شاسی مجزا هستند درمیان فضای خالی بین۲ تیر شاسی نصب شده و با استحکام فوق العاده ای که به سبب نصب برروی شاسی به وجود می آورد در برابر برخورد با هرمانعی از سیستم فرمان محافظت می کند . در اتومبیل های جدید که بدنه و شاسی به صورت یک پارچه است این وسیله با اتصال به قسمت های مقاوم سپر نصب می گردد این وسیله ی مهم یکی از اصلی ترین لـوازم آف رود محـسوب مـی شـود . مـراحل ساخت یک Steering Guard استاندارد و مستحکم بسیارساده است . ابتدا با استفاده از کارتن پلاست و یا کارتن مقوایی ، الگوی مورد نظر خود را برای اتومبیلتان تهیه کنید . طول صفحه ی اصلی محافظ فرمان باید کمی بلندتر از اولین نقطه ی برخورد موانع احتمالی با سیستم فرمان باشد . پس ازتهیه ی الگوی اصلی با ثبت ابعاد دقیق صفحه اصلی را با احتساب گودی ها و برجستگی های لازم برای اتومبیل خود تهیه نمایید .

images

جنس ورق مورد استفاده در محافظ فرمان به سبب شدت بعضی برخوردها باید از انواع گالوانیزه با ضخامت حداقل ۲ میلیمتردرانواع معمولی و برای انواع حرفه ای و Heavy Duty تا ۱۰ میلیمتر نیز ساخته می شود . جنس گالوانیزه ی Steering Guard موجب می شود در صورت برخورد با موانع و خراشیده شدن زنگ نزده و از استحکام و کارایی آن دراستفاده ی طولانی مدت کاسته نگردد .

ff001233

اتصال Steering Guard نباید به وسیله ی انواع جوش انجام شود . وقتی که اتصال به شکل دائم و به وسیله ی جوش انجام گیرد در صورت نیاز به تعمیرات و تعویض قطعات مربوط به سیستم فرمان دچارمشکل خواهید شد . اتصال Steering Guard به شاسی باید به وسیله ی پیچ های فولادی و ضد زنگ انجام شود که مهره هایی مجهز به گریس خور دارند . استفاده از این گونه مهره ها در مواقع باز کـردن Steering Guard کـه بـه علـت قرارگرفتن در شرایط مرطوب مثل گل و لای و برف و یخ به سادگی باز نمی شود موجبات بازکردن آسان تر آن را فراهم می سازد .

Steering Guard از۳ قسمت اصلی تشکیل شده است . سینی اصلی و ۲ پایه که به وسیله ی پیچ و مهره به یکدیگر وصل شده و سازه ای یک پارچه را تشکیل می دهد . محل اتصال پایه های Steering Guard به شاسی باید با استفاده از سوراخ های موجود در شاسی طراحی شود . ایجاد سوراخ های جدید در شاسی موجب فرسایش آن در دراز مدت می گردد بنابراین به هیچ وجه توصیه نمی شود .
ff006921

Steering Guard به علت قرارگرفتن در مسیرجریان هوای ورودی به پیشرانه و مسیرهوای گرم خروجی رادیاتور تا حدودی باعث گرم شدن پیشرانه می گردد. برای حل این مشکل ، با ایجاد سوراخ هایی برروی Steering Guard علاوه بر عبور جریان هوا برای رفع مشکل گرم شدن پیشرانه ، بر استحکام آن در برابر تاب برداشتن و همچنین فشارحاصل ازبرخورد با موانع مختلف مقاوم سازی خواهد شد . خروج آب و گل و لای در لحظه ی خروج از رودخانه و یا مسیرهای گلی از دیگر کاربردهای سوراخ های ایجاد شده بر روی Steering Guard است .

Steering Guard به عنوان یکی از مهم ترین و اصلی ترین وسایل و ادواتی است که باید بر روی دودیفرانسیل های مخصوص آف رود نصب گردد. ساخت آن چندان مشکل نبوده و با امکانات  اولیه ی برش و جوشکاری قابل تولید می باشد.

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.