انتخاب تایر مناسب برای آفرود

2

تصوری عامیانه و شاید کودکانه وجود دارد که اگر قصد سفر به مسیرهای آف رود را داریم باید از لاستیک هایی با سایز بزرگ تر و عاج خشن تر بر روی اتومبیل خود استفاده کنیم. همه میدانیم که برای انجام هرکاری قبل از هر چیز باید دانش و اطلاعات خود را در مورد آن موضوع خاص بالا ببریم تا از به هدر رفتن هزینه ، نیرو و مهم تر از همه وقت خود جلوگیری کنیم . دانستن چند نکته ی کلیدی در انتخاب لاستیک مناسب برای Off Road بسیار مهم و حیاتی است . شناخت کارایی اتومبیل و برقرار نمودن توازن بین توانایی های آن اعم از پیشرانه ، وزن ، تقسیم وزن و سیستم تعلیق با تایر است . هر لاستیک با اندازه و نوع عاج برای شرایط خاص طراحی و ساخته شده است و استفاده و انتخاب نادرست، عملکرد نامناسبی به همراه خواهد داشت . علاوه بر این زمینی که قصد داریم درآن طی طریق کنیم بسیار مهم است.

شرایط و چگونگی هر زمین به طور کلی در Off Road به ۴ نوع اصلی تقسیم می شود :

۱- زمین های گلی (Mud)

۲- زمین های برفی (Snow)

۳-  زمین های شن و ماسه ای (Sand)

۴- زمین های سنگلاخی (Rock)

انواع مختلف تایر نیز بر محور همین ۴ ویژگی طراحی و ساخته می شوند . می بینید که در همین قدم اول انتخاب تایر مناسب چقدر آسان می شود. قبل از پرداختن به چگونگی برخورد با هریک از این ۴ نوع زمین و ارائه ی لاستیک مناسب برای هر کدام  ، بیایید کمی درباره ی لاستیک های ۴ فصل یا All terrain tires هم
بدانیم . این لاستیک ها دارای طراحی خاصی هستند . عاج این نوع از تایرها درصدی از شرایط مختلف را تحمل می کنند و دارای کشش نسبتاً مناسبی در برف ،
یخ ، گل و نیز شن و ماسه هستند . ضمن این که در بزرگراه ها هم عملکرد مناسبی داشته و نسبتا ارزان ترند و طول عمر مفید بیشتری نیز دارند . برای افرادی که سفرهای خارج از جاده ی کمتری دارند و بیشتر سفرهای بین شهری و تردد در اتوبان ها را در دستور کار سفرهای خود دارند این نوع تایرها مناسب ترند .

اما اگر برنامه ی زندگی شما معطوف به سفرهای Off Road است و کمتر در جاده های آسفالته دیده می شوید بهتر است با صرف هزینه ای بیشتر ، لاستیکی با عاج تهاجمی و مقاوم تر و متناسب با زمینی که قصد جدال با آن را دارید تهیه و خریداری نمایید .

برای آشنایی بیشتر با لاستیک های مختلف به علامت ها و نشانه های مندرج بر روی آن ها که در ادامه مورد بررسی قرار خواهند گرفت، می پردازیم ، به عکس زیر دقت کنید :

محمد ستایش

  ۱-تایر خودرو سواری  Passenger

  ۲-عرض مقطع تایر بر حسب میلیمتر  W

  ۳-نسبت ارتفاع مقطع به عرض مقطع تایر(نسبت منظر)

نسبت منظر (Aspect Ratio)

نسبت منظر یک تایر عبارت است از نسبت ارتفاع مقطع تایر به عرض مقطع آن. مثلا سری ۶۵ یعنی اینکه ارتفاع مقطع تایر ۶۵ درصد عرض مقطع آن می باشد. بنابر این در تایرهایی با سری (نسبت منظر) کمتر ارتفاع دیواره کوتاهتر است.

ستایش لاستیک دنا فاق تایر

  ۴-نوع ساختار (رادیال Radial )

بطور کلی تایرها از لحاظ نوع ساختار به دو گروه اصلی تقسیم میگردند:

  ۱- بایاس

  ۲- رادیال

  ۱ – تایرهای بایاس : در این دسته از تایر ها امتداد نخهای لایه با خط مرکزی تایر زاویه مورب می سازد و قرار گیری لایه ها روی یکدیگر به صورت ضربدری می باشد . جنس نخ لایه ها از نایلون است و در بدنه تایر بجز در ناحیه طوقه ها از سیم فولادی استفاده نمی شود.

  ۲- تایر های رادیال : در تایر رادیال امتداد نخهای لایه باخط مرکزی  تایر زاویه ای در حدود ۹۰ درجه می سازد  و به عبارت دیگر امتداد نخها در جهت شعاعی قرار گرفته است . جنس نخ لایه ها عموما از ریون یا پلی استر است در تایر های رادیال به منظور ایجاد پایداری حرکتی از لایه هایی به عرض عاج و زاویه مورب نسبت به خط مرکزی تایر با نام کمربند یا بلت استفاده می شود . الیاف مصرفی در کمربند از جنس نخ یا سیم فولادی استدر صورتی که کمربند نخی باشد تایر را رادیال نخی و در صورتی که سیمی باشد تایر را رادیال سیمی (استیل بلت ) می نامند .

Load Index

setayesh شاخص بار در تایر

جدول شاخص سرعت

Speed symbol

ستایش شاخص سرعت در تایر

 تایر

مشخصات ساختار تایر

مشخصه تحمل حرارتی و چنگ زنی تایر به جاده (اصطکاک) و دوام

یکی از اطلاعاتی که معمولا بر روی تایر وجود دارد، نتایج تستی به نام  uniform tire quality grading (UTQG) ، یا درجه بندی یکسان کیفیت تایر است. این تست اکنون برای تمام لاستیک های خودروهای سواری که در آمریکا به فروش خواهند رفت اجباری است (لاستیک های برف از این قاعده استثنا هستند). در این تست سه معیار دوام، اصطکاک و تحمل دما مورد آزمایش قرار می گیرد. در تست دوام تایر، لاستیک در شرایط یکسان و ویژه ای قرار می گیرد و هرچه عدد اعلام شده بزرگتر باشد نشانگر دوام بیشتر آن لاستیک است. این عدد صرفا یک میزان نسبی است و تنها چیزی که از آن می توان فهمید اینست که تایری با درجه ۲۰۰ در شرایط یکسان دو برابر تایری با درجه ۱۰۰ کار میکند. تست اصطکاک نیز بر اساس توانایی لاستیک در متوقف کردن ماشین روی آسفالت و بتن خیس است. نتیجه تست به صورت C,B,A,AA اعلام می شود که C نشانگر اصطکاک ضعیف است. برای آزمودن تایر از جهت توانایی تحمل دمای بالا، لاستیک را در سرعت های بالا تست می کنند. برای کسب پائین ترین درجه (C) ، لاستیک باید بتواند به مدت ۳۰ دقیقه و در سرعت ۱۳۵ کیلومتر بر ساعت حرکت کند و تغییر شکل و یا خرابی در آن صورت نگیرد.

  حد مجاز بار بر روی هر تایر و حداکثر فشار باد تایر در حالت سرد

  تایر های مخصوص زمستان (برف Snow + گل ولای Mud )

M+Sیا MS یا M&S همگی نشانگر این هستند که تایر از استانداردهای لازم جهت حرکت در گل و برف برخوردار است (Mud and Snow). این استانداردها از طرف انجمن سازندگان لاستیک (RMA) تعیین گردیده و این نشان به لاستیک هایی که دارای مشخصه های زیر باشند تعلق می گیرد:

لاستیک ها باید دارای شیارهای بزرگ در عاج خود باشند که از کناره های لاستیک به سمت وسط آن کشیده شده باشد. همچنین حداقل ۲۵ درصد سطح لاستیک را باید شیارها بپوشاند.

این نوع کدگذاری پیشینه طولانی ای ندارد. در طول سالیان دراز، روش های مختلفی برای اعلام این مشخصات به کار می رفته است. در بعضی موارد، یک کارخانه از کدگذاری خاص خود در یک یا چند نوع لاستیک استفاده کرده است. نکته ای که در اینجا باید به آن اشاره کرد این است که اصولا از دهه ۶۰ به بعد بود که ارتفاع دیواره لاستیک مورد توجه قرار گرفت و برای افزایش کارایی لاستیک ها در دورها شروع به کوتاه شدن کرد، بنابراین پیش از آن شاهد نامگذاری هایی مانند ۷٫۶×۱۵ هستیم. در اینجا هر دو عدد به اینچ هستند و عدد اولی (۷٫۶) همان پهنای تایر و عدد دوم قطر رینگ مناسب برای آن لاستیک است. فقط می ماند طول دیواره که در هیچ جای این کد به آن اشاره ای نشده و معمولا می توان آنرا با احتساب درصد ۱۰۰ برای نسبت طول دیواره به پهنای لاستیک حساب کرد. با کدگذاری جدید، چنین لاستیکی دارای کدی به شکل ۱۹۵/۱۰۰R15 خواهد بود.

تاریخ تولید تایر و مدت زمان انقضاء مصرف

یکی دیگر از اطلاعات مفید نوشته شده روی تایر تاریخ تولید آن است. به طور کلی استفاده از تایری که بیش از ۶ سال عمر کرده است هرگز نباید استفاده شود بنابراین دقت به تاریخ تولید بسیار مهم است. روی تایر، تاریخ به صورت یک کد سه یا چهار رقمی نوشته می شود.
کدهای سه رقمی مربوط به قبل از سال ۲۰۰۰ و چهار رقمی ها برای بعد از آنند پس اولین نکته اینکه اگر کد آن سه رقمی (مثلا ۱۷۸) بود، از خرید آن صرفنظر کنید. و اما چهار رقمی ها: کدی به صورت ۳۰۰۶ به این معنی است که این تایر در سی امین هفته سال ۲۰۰۶ تولید شده است. دو رقم اول تعداد هفته گذشته از سال و دو رقم آخر بیانگر سال هستند.

      لاستیک بزرگ تر و بروز مشکلات !

وقتی شما بر روی اتومبیل دودیفرانسیل خود لاستیک استاندارد و مورد تأیید سازنده را نصب  می کنید ، عملکرد خودرو به طور کلی مطلوب بوده و رابطه ی بین شتاب و توان حرکتی با مصرف سوخت به خوبی برقرار است . اما وقتی اقدام به استفاده از لاستیک بزرگ تر می نمایید، مشکلات مختلفی بروز می کنند .

 اگر گیرکردن لاستیک به سیستم تعلیق ، میل فرمان، داخل گلگیر و یا زیاد شدن شعاع دورزدن و همچنین افزایش فشار به سیستم هیدرولیک و جعبه فرمان و… اتومبیل اهمیتی ندارد ! حتما عدم توازن میان قدرت انتقالی موتور به چرخ ها و میزان حرکت آن ها مهم است و این بدان معناست که پیشرانه باید فشار بیشتری را متحمل گردد تا تایری با سایز بزرگ تر را به حرکت درآورد. این فشار باعث کارکرد موتور در شرایط دشوار با مصرف سوخت بالاتر خواهد بود .

برای برقراری توازن میان لاستیک بزرگ تر و پیشرانه باید دنده ی انتقال قدرت گیربکس و دیفرانسیل به نسبتی مناسب کمتر شده و به اصطلاح سنگین شوند . این
تغییرات در اتومبیل های مختلف متفاوتند . بدین معنی که در اتومبیلی تعویض دنده های کمک گیربکس این مشکل را مرتفع کرده و نیازی به تعویض دنده های دیفرانسیل نیست ، و در اتومبیل دیگری هر دو تعویض باید صورت پذیرد . به دست آوردن نسبت کم کردن ( سنگین کردن ) دنده ها به وسیله ی یک معادله ی نه چندان دشوار ریاضی قابل محاسبه است . برای این محاسبه نیاز دارید که نسبت دنده ی استاندارد به لاستیک استاندارد را بدانید . ( نسبت دنده کمک گیربکس )

فرمول این محاسبه به شرح زیر است :

RPM = mph X gearratio X 336 / tire diameter

برای درک بهتر موضوع با یک مثال فرمول فوق را توضیح می دهیم . به طور مثال اتومبیلی با سرعت ۶۵ مایل در ۲۲۴۲ دور در دقیقه در حال حرکت است . نسبت انتقال قدرت گیربکس (gearratio) آن ۰۸/۳ چرخ دنده می باشد . سایز لاستیک نیز ۳۰ اینچ در نظر گرفته می شود .

۳۳۶/۳۰ ×  ۳/۰۸ ×  ۶۵ = ۲۲۴۲ 

۲۲۴۲ = ۲۲۴۲ 

این فرمول حالت استاندارد را نشان می دهد، حال اگر بخواهیم لاستیک ۳۶ اینچی استفاده کنیم برای هماهنگی این فرمول می باید نسبت انتقال قدرت گیربکس ۷۳/۳ تغییر پیدا کند . به این علت که با لاستیک بزرگ تر برای رسیدن به ۶۵ مایل باید دور موتور ۲۲۶۳ دور در دقیقه بالا برود . بنابراین :

۳۶/۳۳۶ ×  ۷۳/۳ ×  ۶۵ = ۲۲۶۳

نمودار بالا برای صرفه جویی در زمان محاسبات ریاضی فرمول ذکر شده بسیار کاراست. همانطور که مشاهده می کنید این نمودار به ۳ دسته تقسیم می شود . قسمت سیاه نشان دهنده ی حالت استاندارد ترکیب نسبت دنده گیربکس به اندازه ی تایر است . این قسمت بهترین حالت رانندگی را نشان می دهد .

اما اگر شما به دنبال مصرف سوخت پایین تر هستید تا در بزرگراه ها علاوه بر سرعت و عملکرد متناسب ، از لحاظ اقتصادی هم نظرتان تأمین شود ، قسمت زرد بهترین انتخاب شما خواهد بود و اگر مقصود شما تنها شتاب و قدرت بکسل بالاست قسمت آبی را انتخاب نمایید.                                         

توجه : این جدول RPm موتور در ۶۵ مایل در ساعت را با انتقال قدرت در نسبت دنده ۰۱/۱ استاندارد نشان می دهد . به خاطر داشته باشید: دور موتور واقعی در گیربکس های اتوماتیک بین ۱۰۰ تا ۳۰۰ دور در دقیقه بالاتر از اعداد درج شده در نمودار فوق است . این افزایش با توجه به لغزش موجود در مبدل گشتاور انتقال خودکار، در نظر گرفته می شود . بعد از این توضیحات که ذکر آن لازم بود، حال به ادامه بحث تایرهای مناسب برای زمین های مختلف می پردازیم . مواردی که درباره ی انواع زمین ها گفته خواهد شد برای افرادی است که بیشتر درآن شرایط خاص قرار می گیرند زیرا کارایی هر تایر برای همان شرایط طراحی شده است. 

زمین های گلی

 وقتی صحبت از مسیرهای گلی به میان می آید اولین نکته ای که به ذهن متبادر می شود، لغزنده بودن آن است . وقتی وارد مسیرهای گلی می شوید با کمترین اشتباه در رانندگی کنترل اتومبیل از دستتان خارج شده و شما را دچار مشکل خواهد کرد . این عدم تعادل و کنترل نتیجه ی پرشدن شیارها و عاج های تایر از گل و لای موجود در مسیر است . وقتی این اتفاق می افتد اتومبیل شما بر روی سطحی صاف و صیقلی از گل شروع به هرزگردی می کند و شما با عدم تعادل به راه خود ادامه خواهید داد و ممکن است هرلحظه حادثه ای در انتظار شما باشد .لاستیک های مخصوص چنین زمین هایی دارای عاج های تهاجمی با فاصله ی زیاد هستند و در این شرایط خاص، گل و لای را از داخل شیارهای خود به راحتی خارج و با هرچرخش اثری از آن باقی نمی گذارند . پیش از این فاصله ی زیاد بین عاج ها و  نوع طراحی این قبیل تایرها در زمین هایی که گل رسی داشتند کارایی نداشت و این خصوصیت نیز راه حل مشکل نبود . امروزه سازندگان این تایرها برای ساخت آن ها از ترکیبات خاصی با قابلیت تمیزشوندگی استفاده می کنند که علاوه بر فاصله ی زیاد بین عاج ها و شیارها، هر گل و لایی از هر نوع زمینی توانایی ماندگاری بر روی سطح آن را ندارد . پس در خرید لاستیک مخصوص گل و لای علاوه بر نوع عاج تهاجمی و فاصله ی زیاد بین شیارها به علامت   بر روی لاستیک نیزدقت کنید . لازم به ذکر است که زمین های گلی انواع مختلفی دارند که هریک تایر مخصوص به خود را می طلبد . از زمین هایی با خاک سطحی و عمیق در تولید گل و لای ، زمین هایی با گل رس ، گل و لای و برف و یخ ، گل ولای با شن و سنگ ، گل و لای و باتلاقی ، گل و لای همراه با خزه و گیاهان در مسیرهای جنگلی ، اما گل موجود در هر مسیری شرایط مشابهی را برای راننده ایجاد می کند .برای مسیرهایی با گل و لای نرم وکم عمق و لایه های سخت زیرین، استفاده از لاستیک های مخصوص گل و لای Mud Tire  و باریک توصیه می شود . چرا که استفاده از لاستیک باریک باعث افزایش وزن در سطح تماس با زمین شده و تایر پس از عبور از لایه نرم با اصطکاک مناسب با لایه های سخت پایین مواجه شده و حرکت مطمئن و کم لغزشی به همراه خواهد داشت .
 استفاده از لاستیک های پهن در چنین زمین هایی باعث می شود اتومبیل دچار حرکات عرضی غیر قابل کنترلی شده و مانند هواپیمایی که بخواهد از روی آب به پرواز درآید و یا بر روی آن فرود آید تمایل چنین اتومبیلی به زمین گیر شدن بیشتر از رهایی از آن است . اگر در چنین شرایطی اتومبیلتان دارای لاستیک پهن باشد ، شرایطی همچون شن و ماسه برایتان رخ خواهد داد .

بنابراین می توانید با کاهش میزان فشار باد تایرها و تنظیم آن بین ۱۵ الی ۲۰ PSI حرکت مطمئن تری داشته باشید . کم کردن باد تایرها درگل و لای علاوه بر بهبود توان حرکت از آسیب رسیدن به دیواره های تایر در برخورد با موانع پنهان در لابلای گل و لای مسیر جلوگیری به عمل خواهد آورد.

تایرهای مخصوص گل Mud Tires  برخلاف عملکرد فوق العاده در مسیرهای گلی درجاده های آسفالته کارایی مطلوبی ندارند . سرو صدای فراوان از جمله اشکالات عملکردی این لاستیک ها در برخورد با سطح آسفالت محسوب می شود که در طولانی مدت واقعا غیرقابل تحمل است . همچنین ترمز اتومبیل را نیز تحت تأثیر قرار داده و عملکرد ترمز را به نحو چشم گیری پایین می آورد . مسافت ترمزگیری افزایش یافته و این یعنی خطر!

 خطری که در مواجه با آسفالت مرطوب و یا یخ زده چند برابر خواهد بود . بنابراین وقتی اتومبیل شما به این نوع تایر مجهز است در راه رسیدن به مکان مورد نظر خود در جاده ها و بزرگراه ها با احتیاط بیشتری برانید . علاوه بر تأثیر منفی بر روی ترمزگیری اتومبیل ، این تایرها بر تعادل و چسبندگی تایر بر سطح آسفالت نیز اثر منفی دارند  در جاده ها به خصوص جاده های کوهستانی درعبور از پیچ ها دقت کافی داشته باشید و با احتیاط برانید .
 تولیدکنندگان مطرح تایر در دنیا از کدهای مختلفی برای معرفی Mud Tire های خود استفاده می کنند .  به طور مثال تایرSTT کوپر، ۸۰ درصد برای خاک وگل و ۲۰ درصد شن و ماسه معرفی شده است و یا BF Goodrich کد T وگودیر کد AT/R را به عنوان تایرهای ترکیبی گل و لای و دیگر زمین ها معرفی می کنند .

انتخاب Mud Tire مناسب نیاز به دانستن چند نکته ی کلیدی دارد ، اول وزن اتومبیل که باید در انتخاب تایر گل و لای به آن دقت کرد. اگر اتومبیلتان یک اتومبیل سنگین است و یا در طول سفرهای Off Road بار زیادی حمل می کنید ، استفاده از رینگ ۱۵ اینچی بهترین حالت را ایجاد خواهد نمود . وقتی رینگ ۱۵ اینچی را انتخاب کنید طبعاً دیواره ی لاستیک شما بلندتر خواهد بود . در این حالت خاصیت ارتجاعی لاستیک باعث می شود به نرمی و ثبات بیشتری حرکت کرده و همچنین کمترین آسیب به سیستم تعلیق اتومبیلتان وارد آید . انتخاب رینگ های ۱۷ اینچ به بالا به طور کلی در مسیرهای آف رود انتخاب درستی نیست زیرا علاوه بر کاهش محسوس توانایی های اتومبیل باعث خواهد شد صدمات جدی به آن وارد آید و اگر هم از رینگ های بزرگ استفاده می کنید دیواره های لاستیک شما از ۷۰ نباید کمتر باشد .

جهت خرید آنلاین انواع لاستیک گل جنگی و مناسب آفرود برای خودروی خود اینجا کلیک کنید.

اشتراک:

درباره نویسنده

۲ دیدگاه

  1. شاهو در

    با درود وسپاس از شما که واقعا زحمت کشیدید و مطالب بسیار کاربردی را برای استفاده قرار داده اید….
    من یک وینگل ۵ دو دیفرانسیل دارم با مشخصات ۲۳۵/۷۰r16 میخواهم رینگ لاستیک بگیرم ولی نمیدونم چه سایزی وچه برندی؟ ولی از لاستیکهای توپول کوچک اصلا خوشم نمیاد میخوام لاستیک ورینگ طوری باشه که ارتفاع ماشین هم کمی بالا بره وکاربرد ۲۰ درصد هم آفرود داشته باشه.از طرفی هم نمیخوام به فنی ماشین فشار بیاد ویا باعث مصرف سوخت بالا بشه…..لطفا راهنمایی کنید…..سپاسگذارم.

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.