حفظ سلامت اتومبیل در جریان پیمودن مسیرهای مربوط به سفرهای طبیعت گردی در شرایط آف رود از اهمیتی برخوردار است که بر کسی پوشیده نیست .
طراحی
بخش های مختلف اتومبیل به گونه ایست که هر بخش قابلیت ها و توانایی های
مخصوص به همان بخش را دارد و با بخش های دیگر کاملاً متفاوت است . به طور
مثال شاسی اتومبیل بالاترین مقاومت و پایداری را در مقابل ضربات ناشی از
برخورد با موانع احتمالی دارد. اما بخش هایی که دارای چرخ دنده هستند به
عملکرد چرخش حساس بوده و به وسیله ی پوسته ای محافظت می شوند بخش های حساس
تری در اتومبیل به حساب می آیند .
چرا که اگر ضربه ای به بدنه ی این بخش ها وارد آید ، عملکرد شان به خطر افتاده و باعث از حرکت ایستادن اتومبیل خواهند شد .
گیربکس
و دیفرانسیل از جمله ی این بخش ها هستند . به طور معمول گیربکس در فضای
بالاتری قرار داشته و به نوعی توسط شاسی احاطه شده و محافظت می شود . اما
دیفرانسیل نزدیک ترین بخش هر اتومبیل به زمین است . خطر احتمال برخورد با
موانع در این قسمت در بالاترین حد ممکن قرار دارد .
دیفرانسیل
از بخش های مختلفی تشکیل شده است . بیشترین آسیب در برخوردهای احتمالی به
قسمت Head diff یا به اصطلاح رایج کله گاوی دیفرانسیل مربوط می گردد . این
قسمت شامل :
Rotating
Cage , Large gear , Small gear , Pinion , Crown Wheel می باشد که این
بخش درسیستمی حساس و دقیق وظیفه انتقال قدرت دریافتی از گیربکس را به وسیله
ی Propeller shaft یا گاردان از طریق inner and outer half shaft یا پلوس
های جانبی به چرخ را بر عهده دارد .
بخش
های ذکر شده در محفظه ای به نام پوسته ی دیفرانسیل یا Differential
shell قرار دارند. این پوسته به طور کلی از مقاومت قابل قبولی برخوردار
است و به سادگی در برخورد با موانع آسیب نمی بیند . اما وقتی صحبت از قرار
گرفتن در شرایط آف رود به میان می آید ، توجه به این بخش دوچندان شده و نیاز به حفاظت ویژه ای خواهد بود .
همچنین
در برخی از خودروها بر روی دیفرانسیل قطعه ای قرار گرفته است به نام
Difflock که این قطعه بسیار حساس بوده و به شکل مکانیکی و الکترونیکی عمل
می کند . در صورت استفاده از هردو نوع ، این قطعه بسیار حساس می باشد .
برای حفاظت از دیفرانسیل و متعلقات آن وسیله ای وجود دارد به نام Diff
Guard ، محافظی که بر روی Head diff قرار گرفته و از دیفرانسیل در برابر
ضربات سنگین مسیر حراست می نماید . این وسیله در عین سادگی کارایی فراوانی
در مسیرهای سخت و شرایط آف رود
دارد . صدمه به دیفرانسیل و قسمت های مختلف آن فوق العاده پرهزینه بوده و
بدترین اتفاق ممکن را در سفرها متوجه شما می کند که متوقف شدن اجباری و باز
ماندن از سفر است .
ساخت
Diff Guard در عین سادگی از پیچیدگی بسیاری برخوردار است . استفاده از
لوله برای ساخت Diff Guard به هیچ وجه توصیه نمی شود . استفاده از لوله
برای محافظت از دیفرانسیل باعث افزایش ارتفاع Head diff شده و خطر برخورد و
حتی توقف را افزایش می دهد . البته اگر برای محافظت از Diff Guard
لوله ای از قسمت بالای Head Diff قرار دهیم به شکلی که پایین تر از آن قرار
نگیرد و نیز به صورت حرفه ای و با دقت بالا ساخته و نصب گردد ( مطابق شکل
زیر ) می توان از لوله نیز برای Diff Guard استفاده نمود .
Diff Guard در شکل های مختلف توسط شرکت ها و تولید کنندگان لوازم جانبی آف رود
و اتومبیل های دودیفرانسیل ، طراحی و ساخته شده است . برخی از سازندگان با
استفاده از آهنرباهای قوی اقدام به نصب آن بر روی دیفرانسیل می کنند .
این نوع از Diff Guard از پوشش خوبی برخوردار است ولی مشکلات خاص خود را به
همراه دارد . به این ترتیب که در برابر ضربه های سنگین از محل خود خارج شده
و نه تنها محافظی برای دیفرانسیل محسوب نمی شوند بلکه مشکلات تازه ای را
هم برای اتومبیل فراهم می سازند . البته Diff Guardهای آهنربایی می توانند
برای سفرهای آف رود
سبک جواب گو باشند . اما نصب Diff Guard به وسیله ی پیچ بهترین و مطمئن
ترین روش نصب آن است . بیشترین صدمه در لحظه ی برخورد با موانع ، متوجه
قسمت جلوی دیفرانسیل می شود و بیشترین پوشش و مقاومت را هم قاعداً باید از
این بخش نمود .
Diff
Guard را می توان به سمت گاردان ادامه داده محافظی برای Head Diff و
گاردان به صورت همزمان و یکپارچه ایجاد نمود . ساخت این نوع از Diff Guard
ها بسیار حساس بوده و باید با محاسبات دقیق جابجایی عمودی گاردان صورت
پذیرد تا در لحظه های برخورد احتمالی و بروز حوادث در شرایط مختلف مسیرهای
سخت که دیفرانسیل در فشار قرار دارد به نقاط حساس ضربه ای وارد نیاید .
همان طور که می دانید ، دیفرانسیل ها اشکال مختلفی دارند . به همین علت هم
Diff Guard های متفاوتی با طراحی های مختلف در بازار وجود دارد .
دودیفرانسیل
های آمریکایی به علت داشتن پیشرانه های قدرتمند ، به دیفرانسیل های مقاوم
تری نیازمند هستند تا توان مقاومت در برابر قدرت آن ها را داشته باشند .
ضمن این که دیفرانسیل قدرتمند بزرگ تر و حجیم تر بوده و باعث کاهش فاصله
Head آن با زمین می گردد .
خطر
برخورد در این نوع از دیفرانسیل ها محرز است ضمن این که استفاده از Diff
Guard این فاصله را کمتر کرده و خطر برخورد را افزون تر می سازد . برای
رفع این نقیصه قسمت جلوی دیفرانسیل توسط لایه ای مقاوم ، تقویت می شود که
دقیقاً به شکل قسمت جلوی دیفرانسیل بوده و کار حفاظت از Head Diff را به
عهده دارد . همان گونه که در شکل مشاهده می کنید این نوع از Diff Guard ها
برای دیفرانسیل های حجیم و بزرگ بسیار کارآمد و مناسب است .
Diff
Guard ها به سه شکل ساخته و نصب می شوند . اول روش به صورت غیر فراگیر
بوده و تنها در نقاط حساس و آسیب پذیر دیفرانسیل که به Salisbury Diff
Guard معروف است . دومین شکل آن کلی بوده و بر روی تمام Head Diff قرار می
گیرد و سومین روش هم به نام Slider Diff Guard شناخته می شود .
ساخت
نوع اول ساده تر بوده و پیچیدگی چندانی ندارد اما نوع دوم بسیار پیچیده و
حساس است و باید با دقت فراوان و محاسبات کافی صورت گرفته و سپس طراحی و
ساخته شود . ساخت الگوی مناسب اولین گام به شمار می آید . در ساخت الگو از
مقوا استفاده کرده و الگویی دقیق و با در نظر گرفتن شیر تخلیه ی دیفرانسیل
تهیه کنید ، سپس قطعات را منفصل و تک تک بر ورق مورد نظر پیاده کنید .
ضخامت ورق Diff Guard نیز از جمله نکاتی است که باید توجه خاصی به آن داشت .
در نوع سوم همانند شکل کمربندی از ورق مقاومی با توجه به پیچ های Head
Guard به صورت طولی بر روی دیفرانسیل کشیده می شود . اتصال این نوع از
Diff Guard ها به Head Guard از طریق پیچ های خود دیفرانسیل باید انجام
پذیرد . د راین نوع Diff Guard قسمت عقب باید امتداد داده شده و جهت حفاظت
از Propeller shaft و Pinion ادامه یابد .
Diff Guard ، آپشنی ضروری برای سفرهای آف رود
می باشد و از آن جا که دیفرانسیل خطیرترین وظیفه را که همان انتقال قدرت
به چرخ هاست بر عهده دارد ، حفاظت از آن بسیار مهم و حیاتی می باشد .
Tank Guard :
باک
بنزین به عنوان منبع سوخت اتومبیل ، نقش مهمی را ایفا می کند و این برکسی
پوشیده نیست . بنابراین حفاظت از این بخش نیز حائز اهمیت ویژه ای است .
حتماً برای شما هم چنین شرایطی پیش آمده است که در هنگام خروج از گودال و
یا عبور از مانعی قسمت عقب اتومبیل تان با زمین برخورد کند .
محل
برخورد اگر قسمت بکسل بند باشد چندان مهم نیست ، اما وقتی محل برخورد ،
باک بنزین اتومبیل باشد قضیه کاملاً فرق می کند . جنس باک بنزین به طور
معمول از آهن گالوانیزه و ضد زنگ انتخاب می شود اما ضخامت ورق استفاده شده
در باک بنزین در برابر ضربات ناگهانی و شدید مقاومت چندانی ندارد و
اگربرخورد جدی و سنگین باشد صدمه حتمی خواهد بود . برای جلوگیری از چنین
شرایطی که به طور حتم روند و کیفیت سفر به مخاطره خواهد افتاد ، باید از
باک بنزین به خوبی محافظت نمود .
Tank Guard یا محافظ باک بنزین وسیله ای ساده است و از لحاظ ظاهری ، شکلی مشابه Streeing Guard می باشد .
برای
اتومبیل هایی که مخزن سوختشان در قسمت عقب قرار دارد Tank Guard محافظی
مابین باک بنزین و فضای خارج بوده و با اتصال به شاسی مقاومت قابل قبولی در
برخورد احتمالی با موانع موجود در مسیر ایجاد می نماید.