تکنیک های رانندگی در شرایط دشوار (قسمت سوم)

0

 

 

قسمت سوم

 
در صورتی که خودرو به صورت زیگزاگ حرکت کند :

5509
مناسب نبودن جاده و خراب بودن آن ویا وزش باد شدید یا طوفان که از پهلو به خودرو می وزد ممکن است علت حرکت به صورت زیگزاگ خودرو باشد . البته امکان دارد مشکل از لاستیک های خودرو و پنچر شدن آن ها باشد زیرا در لاستیک های تیوپ لس باد لاستیک به تدریج خالی می شود و موجب حرکت زیگزاگ خودرو می شود .و همچنین وجود ایراد در پیچ چرخ ها و یا اشکال در جلوبندی خودرو و وجود نقص در آن نیز ممکن است باعث حرکت زیگزاگ خودرو باشد در هر صورت در این مواقع بدون لحظه ای درنگ خودرو را متوقف سازید و به بررسی موارد ذکر شده بپردازید پس از بررسی تمام موارد بالا اگر نحوه حرکت خودرو تغییری نکرد به اولین تعمیرگاه مراجعه کنید.

 

 

در صورتی که تعدادی از سیلندرهای خودرو کار نکند :

engine_cylinder_head
در این مواقع خودروبه خوبی کار نمی کند و به صورت مکرر ریپ می زند و موتور خودرو توانایی و نیروی گذشته را ندارد پس باید خودرو را متوقف کرده و مواردی را بررسی کرد که احتمال دارد مشکل از آنجا باشد ابتدا باید وایرهای (سیم شمع ها) متصل به شمع را یکی پس از دیگری آزمایش کنید و بررسی کنید که پاره یا بریده نشده اند در مرحله ی بعدی باید آزمایش کنید که برق را انتقال می دهند بدین صورت که سر وایر ها را به سرشمع ها نزدیک می کنید و مشاهده کنید که جرقه می زند و برق منتقل می شود اگر جرقه نداشت و یا جرقه و جریان برق ضعیف بود سر شمع را تمیز کنید و وایر را تعویض کنید.

 

 

در صورتی که لاستیک خودرو در حال حرکت پنچر گردید :

car-emergency-4
اگر خودرو شما سرعت زیادی داشت بدون اینکه ترمز کنید به سرعت پا را از روی پدال گاز برداشته و فرمان را محکم در دست بگیرید زیرا در این مواقع خودرو به سمت لاستیکی که پنچر شده متمایل شده سپس با نیش ترمز دور موتور را کاهش داده و با تعویض دنده مناسب دنده را به تدریج به سنگین انتقال دهید و خودو را به منتهی الیه سمت راست جاده هدایت کنید و خودرو را متوقف کنید سپس در فاصله حداقل ۴۵ متری از  پشت خودرو در حالت معمول و جاده و فاصله ۷۰ متری از خودرو در ورودی پل ها و تونل هاعلامت خطر نصب کنید تا خودرو های دیگر شما را ببینند و از نقص فنی خودروی شما اطلاع پیدا کنند سپس اقدام تعویض لاستیک نمایید. به خاطر داشته باشید وجود جک مطمئن و ابزارمناسب و علائم خطر و هشدار دهنده در خودرو وسایل صد در صد ضروری محسوب می شوند . و همچنین به خاطر داشته باشید به هیچ عنوان در هنگام تعویض چرخ سر خود را زیر خودرو نکنید . ابتدا لاستیک زاپاس را زیر خودرو قرار دهید و پس از اینکه لاستیک پنچر شده را بیرون آوردید آن را زیر شاسی گذاشته به جای لاستیک زاپاس و سپس لاستیک زاپاس را از کنار آن خارج و نصب نمایید.

 

 

در صورتی که درب دلکو ترک داشته باشد :

250px-Spinterogeno
درب دلکو ممکن است در حالی که موتور کار می کند یا در اثر افتادن خودرو در دست انداز ها و چاله ها و یا برخورد ابزار آلات و وسایل درهنگام تعمیر روی آن ترک بردارد . این ترک ممکن است در هوای خشک محسوس نباشد ولی در هوای مرطوب و بارانی به علت نفوذ رطوبت به داخل ترک و شکاف درب دلکو ایجاد نقص و مشکل و اتصالی می کند . اگر اتصالی از مثبت به بدنه (-) باشد صدای خفیفی شنیده می شود و اگر از مثبت به مثبت باشد باز هم صدایی غیر عادی شنیده خواهد شد و با کمپرس به داخل کاربراتور همراه خواهد بود . جرقه از طریق رطوبت داخل ترک عبور کرده و سبب سوختن و ایجاد کربن در داخل شکاف می شود هرچه بیشتر جرقه بزند کربن بیشتری ایجاد می شود که مثل یک هادی عمل می کند و جریان را از خود عبور می دهد. این کربن ها را باید به طور کامل از شکاف تراشیده و سپس شکاف و ترک ایجاد شده در روی درب دلکو را با قیرروی باطری یا گریس پر کرد.

 
در صورتی که علامت کنترل فشار روغن در حین رانندگی روشن شود :

14042_560
باید در این مورد فورا موتور را خاموش کرد. در حین رانندگی باید کلاچ را تا آخر فشرده و خودرو را به سرعت خاموش کرد در این وضعیت باید توجه داشته باشید که فرمان اتومبیل قفل نشود سپس می توان دنده را خلاص کرد . مراعات نکردن روش فوق می تواند در کمتر از چند ثانیه به موتور آسیب برساند . پس از توقف قبل از هر چیز وضعیت روغن را بررسی کنید.
اگر کمبود روغن بسیار زیاد باشد باید این کمبود را تا حد ماکزیمم پر کرد و سپس موتور را روشن کرد. در این حالت علامت کنترل فشار روغن دیگر نباید روشن باشد اگر در بررسی مشاهده کردید که روغن به اندازه کافی وجود دارد عیب در اویل و یا سوپاپ فشار روغن خواهد بود.
در مرحله اول کنترل باید سیم متصل به سوپاپ فشار را باز نمود اینک با باز بودن سوییچ علامت کنترل فشار روشن شود.(مشروط بر این که کابل باز شده با موتور و یا بدنه تماس نداشته باشد) در صورت روشن بودن علامت کنترل فشار روغن در مسیر کابل اتصالی با بدنه وجود دارد در چنین مواردی مانعی در ادامه راه وجود دارد . زیرا روغن با روال عادی جریان دارد .
اگر علامت کنترل فشار با باز بودن سوییچ روشن نشود و با وصل کردن سیم به سوپاپ فشار روشن بشود نشانه خرابی در پمپ روغن و یا سوپاپ فشار است. از جایی که تعمیر و رفع اشکال تنها در تعمیرگاه ممکن است باید اتومبیل را با یدک کش به تعمیرگاه منتقل کرد . ادامه رانندگی با این وضع ریسک بزرگی است . زیرا نرسیدن روغن به مناطق متحرک موتور باعث گریپاژ و قفل شدن موتور و آسیب دیدگی یاتاقان ها می گردد.

 

 

در صورتی که آب رادیاتور بر اثر سرمای زیاد یخ بزند :

aaa
برای جلوگیری از یخ زدگی آب رادیاتور باید اتومبیل را درجای گرم قرار دهیم و یا با ریختن آب داغ روی رادیاتور و درون آن و پمپ آب سعی در ذوب کردن یخ کنیم . با آزاد شدن پمپ آب موتور را برای مدتی بین ۳۰ تا ۶۰ ثانیه روشن می کنیم همین مدت برای ذوب یخ ها و به جریان درآمدن و پمپ آب کافی است و گرمای حاصل از احتراق معمولا برای ذوب یخ ها کافی خواهد بود.
هنگامی که موتور کاملا یخ زده باشد خطر ترکیدن و صدمه دیدن بدنه موتور بر اثر انبساط حجمی آب وجود دارد . به همین دلیل باید پس از آب شدن یخ ها موتور را بازدید نمود و از سلامت آن اطمینان حاصل نمود.
قبل ازحرکت باید از عدم وجودیخ در آب رادیاتور مطمئن شد . بهترین روش برای این کار ریختن آب داغ روی رادیاتور است.
در صورت نداشتن ضد یخ در هوای سرد عبور جریان باد از لابلای رادیاتور موجب یخ زدگی آب رادیاتور حتی در حین رانندگی با موتور گرم می شود این نیز به نوبه ی خود باعث داغ شدن موتور می گردد.

 

 

در صورتی که سیم گاز گیر کند :

02101221120624292243
با وجود کم کردن فشار روی پدال گاز خودرو با همان سرعت قبلی به حرکت خود ادامه می دهد و از سرعتش کاسته نمی شود. در چنین موردی درست است که اگر خودرو روشن باشد و پدال کلاچ را بفشارید گیربکس آزاد شده و خودرو به حالت خلاص در می آید و دور موتور به سرعت و بسیار زیاد بالا می رود پس باید قبل از اینکه فشار زیادی به موتور وارد شود و موتور خودرو دچار آسیب دیدگی شود این کار را به سرعت و با دقت انجام دهید ولی اگر خودرو را خاموش کنید شاید از آسیب زدن به موتور خودرو جلوگیری کرده باشید اما پدال ترمز و فرمان در مواقعی که خودرو خاموش است به درستی عمل نمی کنند و ممکن است قفل بشوند پس این روش را بعد از خاموش کردن خودرو اجرا نکنید زیرا ممکن است باعث بروز حادثه شود. امنیت خودتان و دیگران از خودرو مهم تر است .
اهرم پدال را باید از داخل محفظه موتور کنترل نمود اغلب شکستن فنر اهرم پدال باعث بروز چنین وضعیتی می شود که می توان با استفاده از یک حلقه لاستیکی موقتا این عیب را رفع کرد .

 

 

در صورتی که سیم گاز پاره شود :
اگر موتور گاز نخورد علامت کنده شدن و یا پارگی سیم گاز است . در این حالت می توان مسیر انتقال نیروی گاز را از پدال گاز به بعد دنبال کرد تا محل کنده شدن یا پارگی سیم را کشف نمود . پس از آن پارگی سیم را می توان به کمک یک سیم دیگر موقتا رفع نمود.
در صورت پارگی سیم گاز در خودرو های قدیمی و خودرو هایی که ساسات دستی دارند می توان انتهای سیم ساسات را در کاربراتور باز نمود و به محل اتصال سیم گاز روی کاربراتور که قبلا باز شده ببندیم . به این ترتیب عمل گاز دادن از طریق دکمه ساسات انجام می گیرد.
با استفاده از ساسات به عنوان گاز باید در حین رانندگی و موقع عوض کردن دنده و همچنین هنگام خاموش کردن موتور دکمه ساسات را به داخل فشرد زیرا این کار مانند پدال گاز خود به خود و به صورت خودکار انجام نمی شود . در این حالت از کلاچ گرفتن خودداری شود.

 

ادامه دارد …

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.