چند توصیه جهت کارکرد صحیح اتومبیل

0

 

استارت زدن صحیح با استارت اتوماتیک :

در خودرو هایی با استارت اتوماتیک قبل از استارت زدن باید پدال گاز را یکبار تا انتها فشرد و سپس در حالی که پدال گاز رها شده استارت زده می شود.

در خودروهایی که مجهز به سیستم انژکتوری هستند هنگام استارت زدن باید پدال گاز تا آخر فشرده شده باشد. به محض روشن شدن موتور پا را از روی پدال گاز بر می داریم . این مسئله در مورد تمام خودرو ها هنگامی که موتور آنها داغ می باشد نیز صدق می کند.

car-start

 

استارت زدن صحیح دراتومبیل های فاقد استارت اتوماتیک :

با گرم بودن موتور برای استارت زدن آن مانند بالا پا را روی پدال گاز می فشاریم و به محض روشن شدن پدال گاز را رها می سازیم.

فشردن مکرر پدال گاز قبل از استارت زدن توصیه نمی شود زیرا با ورود مقدار اضافی بنزین محفظه احتراق و سرشمع ها مرطوب شده و نخواهند توانست جرقه ایجاد کنند و در نتیجه موتور خفه خواهد کرد. برای استارت زدن موتور سرد باید ساسات را تا آخر کشید و پس از روشن شدن موتور آن را تقریبا تا نیمه بست . به این وسیله از خاموش شدن موتور بواسطه رسیدن بیش از حد سوخت به آن جلوگیری شود.

در هوای گرم و موتور سرد کافیست قبل از استارت زدن دو یا سه بار به مقدار کم  پدال گاز را فشرده و سپس در حالی که استارت زده می شود پدال گاز تا آخر فشرده شود و پس از روشن شدن موتور به آرامی پدال گاز را رها کرد . در صورت روشن نشدن موتور مجددا پدال گاز را تا آخر فشرده و استارت می زنیم و این عمل را آنقدر تکرار می شود تا موتور روشن گردد. سپس پدال گاز را به مقدار کمی فشرده و نگه می دارید تا موتور روشن بماند و دوباره خاموش نشود. ولی در هر صورت از بالا بردن بیش از دور موتور در حالتی که موتور سرد است خودداری شود زیرا به علت سردی و سفت بودن روغن موتور این کار باعث ساییدگی سطح پیستون – یاطاقان ها و غیره می شود.

 

رانندگی با موتور سرد :

در حالتی که موتور تازه روشن شده و کمی کار کرده (تقریبا۳۰ ثانیه)باید اتومبیل را به حرکت در آورد . زیرا موتور تحت فشار و در حال رانندگی خیلی سریعتر گرم می شود تا به صورت درجا اما در حال حرکت نیز باید دور موتور را پایین نگه داشت وبه آهستگی رانندگی کرد (حداکثر۴۰۰۰ دور در دقیقه) بنابراین باید تنها با نصف سرعت مجاز در هر دنده حرکت نمود. با سرعت های بالا تنها در هنگامی که موتور به اندازه کافی گرم شده باشد (درجه حرارت آب رادیاتور تقریبا ۹۰-۸۰ درجه سانتیگراد رسیده باشد)می توان رانندگی کرد.

هنگامی که موتور سرد است روغن موتور نیز سرد می باشد و روغن به واسطه برودت حالت غلظت بیشتری نیز به خود گرفته و دور موتور بالا باعث ساییدگی وفرسایش تمام قسمت های متحرک موتور شده و عمر موتور را کوتاه می کند. در رانندگی با موتور سرد موقعی که ناگهان پدال گاز تا انتها فشرده شود موتور عکسالعملی شبیه به ازکارافتادگی ناگهانی از خود نشان می دهد که با بالا آوردن پدال گاز مجددا به کار خود ادامه می دهد.

این عکس العمل معمولی است و پس از طی مسافتی و گرم شدن موتور ازبین می رود و هیچ دلیلی بر نقص فنی و یا به هم خوردن تنظیمات خودرو و موتور نیست . اما عکس العمل فوق در موتور گرم و در خودروهای کاربراتوری نشانه بروز مشکل و ایراد در تنظیم کاربراتور است که در تعمیرگاه رفع می شود.

icetruck-4

 

حالت گذاشتن پا به طور مداوم روی پدال کلاچ :

یک عادت نامعقول به خصوص در راننده های تازه کار و ناشی این است که پس از تعویض دنده پا را روی کلاچ می گذارند. این عادت باید از بین برود زیرا بر اثر اصطحکاک حاصله هر چند ناچیز صفه کلاچ ساییده می شود و تعویض آن ضروری می گردد.

9773_198

 

 

تعویض صحیح دنده :

ArticleBC1392021401

 

در حین تعویض دنده ضمن توجه داشتن به صحت کار باید پدال کلاچ تا انتها فشرده شده باشد . هنگام تعویض دنده ای به یک دنده بالاتر دسته دنده را هنگام رسیدن به حالت خلاص زمان کوتاهی نگه می داریم . به این وسیله برنجی های داخل گیربکس که وظیفه درگیر کردن دو چرخ دنده را دارند بهتر حفظ شده و از سر و صدای گیربکس نیز جلوگیری می شود .

589353_S7iwvRif

همچنین در تعویض دنده به به دنده پایینتر (دنده معکوس) نیز می توان به گیربکس آسیب کمتری رساند . پس از قرار دادن دسته دنده در حالت خلاص پدال کلاچ را آزاد کرده و کمی گاز می دهیم سپس به سرعت مجددا کلاچ را تا انتها فشرده و دنده (کمتر را) مورد نظر را درگیر می کنیم.

index

البته این نوع تعویض دنده در خودروهای قدیمی لازم بود. زیرا چرخ دنده های آنها برنجی بودند و برای هماهنگ کردن سرعت چرخ دنده های درگیر شونده باید در این بین مقداری گاز می دادند.

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.