تکنیک های رانندگی در شرایط دشوار (قسمت چهارم)

0

 

 

قسمت چهارم

 

کنترل خودرو در شرایط  دشوار :

 

2013-Toyota-Land-Cruiser-in-NC

بسیاری از رانندگان به اشتباه رفتار و کیفیت رانندگی را فقط در مهارت کنترل خودرو با دست خلاصه می کنند . هرچند مهارت های فیزیکی مهم است ولی در پیشگیری از تصادف قوه درک اهمیت بسیاری دارد. مهارت های فیزیکی مانند تنظیم تبدیل سرعت و هدایت درست و دیگر موارد ایمنی مرتبط با وسیله نقلیه توانایی شما را در ارتباط با دیگر استفاده کنندگان را نشان می دهد . بعضی از رانندگان بویژه جوانان – سرعت و جابجایی سریع را دوست دارند ویا با استفاده از رفتار و حرکات عمد می خواهند توانایی خود را به دیگران نشان دهند . لذا با احساس برتری و خودنمایی رانندگی می کنند . این قبیل رانندگان اضافه بر توانایی معمول و مورد نیاز رانندگی ایمن باید کنترل و هدایت صحیح خودرو نیز فنون و مهارت مضاعف داشته باشند.

در رانندگی ایمن – پس از توجه و تشخیص و تصمیم گیری که از وظایف عادی آغاز حرکت به شمار می رود باید قبل از برقراری ارتباط با دیگر رانندگان اعمال ویژه ای را نیز انجام دهید که به شرح زیر می باشد.

۱ – با توجه به سه عامل توجه – تشخیص و تصمیم گیری مداوم به آیینه های داخلی و بیرونی خودرو نگاه کنید وتاثیر اطلاعات بدست آمده از این طریق را مورد بررسی قرار دهید.

۲ – علایمی که امروزه در برقراری ارتباط از آن استفاده می شود کمی پیچیده و مهمتر از علایم سنتی گذشته است . وسایلی که برای ارتباط و اخطار خودرو استفاده می شود عبارتند از چراغ ترمز – بوق – چراغ های جلو (خاموش و روشن کردن) – چراغ های هشدار دهنده چشمک زن.

۳ – جریان عادی موقعیت – سرعت و نگاه کردن است. کافی است بگوییم هر چیزی که مستلزم تغییر سرعت و یا جهت است همیشه با فرایند توجه – تشخیص و تصمیم گیری به پیشروی ادامه می دهد .

۴ – آگاهی و داوری شما از موقعیت و سرعت باید مرتبط به هم باشد . با افزایش سرعت خودرو تمرکز شما به نقطه دورتر معطوف می شود و این حساسیت شما را نسبت به محیط کم می کند . بنابراین اگر می خواهید به جزئیات پیشروی خود توجه داشته باشید باید از سرعت خود بکاهید . زیرا با این عمل دید وسیع تر شده وبه قضاوت شما در مورد سرعت و موقعیت خودرو کمک خواهد کرد. قصور در تقلیل سرعت باعث نادیده گرفتن عوامل خطر و کم شدن آگاهی از نکات ایمنی و موقعیت خودرو می شود.

۵ – آخرین مورد از مهارت های کنترل خودرو نه به معنی کم اهمیت بودن آن است و در حالتی وارد عمل می شود که فرآیند کامل توجه – تشخیص – تصمیم گیری و واکنش آغاز شده باشد.

 

روش های کنترل خودرو در شرایط  دشوار :

 

abs

در رانندگی نوین به سه روش می توان خودرو را در شرایط سخت کنترل کرد اولین شیوه روش ایمن می باشد.

این شیوه مستلزم فرآیند مستمر توجه – تشخیص – تصمیم گیری و واکنش به نیازهای وسیله نقلیه – شرایط جاده و وضعیت ترافیکی است و شامل موارد ذیل است :

۱ – هدایت اتومبیل

۲ – آگاهی از سرعت

۳ – آگاهی از موقعیت

۴ – تشخیص خطر

۵ – آیینه/ چراغ راهنما

۶ – مانور

دومین شیوه روش تدافعی است و شامل نگاه کردن و واکنش سریع در برابر خطر با کاهش سرعت خودرو است. راننده قادر به کنترل و هدایت خودرو در شرایط سخت می باشد در این شیوه باید موارد ذیل را در نظر داشت :

۱ – مکث کردن

۲ – کاهش سرعت

۳ – تشخیص دادن

۴ – تصمیم گیری

سومین و آخرین شیوه روش اختیاری است این شیوه شامل توجه – نگاه کردن – تشخیص – تصمیم گیری و واکنشدر حالت های زیر است:

۱ – مکث کردن یا آهسته رفتن

۲ – حرکت با دنده مناسب

۳ – کنار کشیدن

 

ترمز کردن صحیح :

 

1

ترمز کردن محکم به طوری که چرخ ها قفل شده و روی سطح زمین کشیده شود باعث خارج شدن کنترل اتومبیل از دست راننده می شود . این حالت به وضع جاده از قبیل لغزندگی یا خشکی آن بستگی ندارد.
بنابراین با مواجه شدن به یک مانع که احتیاج به تغییر مسیر دارد باید قبلا چرخ ها آزاد باشند و ترمز شدید و قفل شدن ترمزها قابلیت هدایت اتومبیل را از میان می برد.
با پیش آمدن چنین وضعی توصیه می شود که اگر ترمز کردن لازم است برای هدایت اتومبیل زمان کوتاهی ترمز را شل و یا رها کرده و در این مدت مسیر را تغییر دهید. از ترمز گرفتن یکنواخت که باعث کشیده شدن چرخ ها روی زمین می شود باید خودداری کرد و درحین ترمز پدال ترمز را متناوبا و به طور کم و زیاد فشرد (شل و سفت گرفتن ترمز)
از این گذشته کشیده شدن لاستیک ها باعث فرسایش و ساییدگی عاج آن به طور ناهماهنگ گردیده که از پیش آمدن چنین حالتی باید حتی المقدور جلوگیری شود. بهتر این است که به محض ضرورت در کم کردن سرعت فورا عکس العمل نشان داده و ترمز گرفت و با پایین آمدن سرعت از شدت ترمز نیز کاسته شود به طوریکه در لحظه توقف اتومبیل با نرمی و بدون پایین آمدن قسمت جلوی آن بایستد.
با ترمز گرفتن به موقع می توان از ترمز گرفتن ناگهانی در جلوی مانع و استهلاک سیستم ترمز پیشگیری کرد.

 

کمربند ایمنی :

 

Mercedes-ESF-beltbag

بستن کمربند ایمنی حتی برای مسیر های کوتاه ضروری است آمار و ارقام نشان می دهد که با بستن کمربند ایمنی مطمئن تر می توان به مقابله با خطرات غیر قابل پیش بینی ترافیک و جاده برخاست پس از مدت کوتاهی استفاده از کمربند ایمنی بستن آن عادت خواهد شد زیرا پس از این مدت با نبستن کمربند ایمنی این احساس را خواهیم داشت که در خودرو یک چیز کم است.

 

 

ادامه دارد …

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.