معرفی موتور های سری F تویوتا لندکروزر

5

 

toyota1

 

F :

 

l01_02_08_02_img02

موتور ۳/۹ لیتری – ۷۵/۹۳ کیلووات و ۱۰۵ تا ۱۲۵ اسب بخار _ این نوع موتور از سوخت بنزین استفاده می کند و به صورت کاربراتوری است که قادر است از۲۶۱ تا ۲۸۹ نیوتون متر گشتاور در دقیقه تولید کند. طرح اصلی این نوع موتور در اوایل دهه ۵۰ میلادی زمانی که تویوتا صادرات بین المللی محصولات خود را آغاز نموده بود شروع به شکل گرفتن کرد .

سیلندر موتور f و میلنگ آن از روی GMC مدل ۱۹۳۹ و شورولت ۱۹۳۷ ولی مقداری کوچکتر از آن طراحی شده و تحت لیسانس جنرال موتورز تولید شده است. سر سیلندر و محفظه احتراق از موتور شورولت L6 OHV STOVEBOLT البته مقداری کوچکتر الگو گرفته شده است.

موتور F به عنوان جایگزین موتور بتزینی ۳/۴ لیتری B  معرفی شد (تولید موتور B در سال ۱۹۳۷ شروع شده بود که نباید با موتور ۲٫۹ لیتری دیزل B که مدت ها بعد توسط تویوتا تولید شده است اشتباه گرفته شود) موتور B نیز برپایه شورلت Gen-1 207 که در سال ۱۹۲۹-۱۹۳۶ ساخته شده بود که توسط تویوتا از شورولت الهام گرفته بود.

 

۲F :

 

hipo2fengine

نسخه بعدی و دوم ازسری موتورهای تویوتا لندکروزر،به نام  ۲F است که در سال ۱۹۷۵ معرفی شد. چند تفاوت بین دو نوع موتور F و ۲F وجود دارد ، مانند افزایش ۴ میلیمتری قطر سیلندر ، حذف یکی از اویل رینگ ها ، عبور کردن روغن موتور از فیلتر روغن قبل از ورود به موتور و …
این موتوربا سوخت بنزین کار می کند و مجهز به کاربراتور می باشد و دارای حجم ۴٫۲ لیتری با قدرت ۱۳۵ اسب بخار و گشتاور ۲۷۱ نیوتون متری می باشد. که موتور بسیار پر قدرت و کم هزینه ای است و به نوعی از تمامی آزمایش ها سربلند بیرون آمده و در کشور ما بر روی تویوتا FJ50 – FJ45 -FJ40 و FJ60 موجود می باشد.

 

۳F :

 

IMG_0513

این نوع موتور در سال  ۱۹۸۵ توسط شرکت تویوتا طراحی شد و در سال ۱۹۸۸ بر روی لندکروزر FJ62 نصب شد .
تفاوت موتور ۳F با موتور ۲F شامل یک سر سیلندر اصلاح شده به منظور کاهش تاب و جدایی از منیفولدهای ورودی و خروجی،قرارگیری سیستم تزریق سوخت الکترونیکی (EFI) در برخی موتورها برای تعدادی از بازاهای فروش این خودرو،بهبود چشمگیر سیستم تولید گازهای گلخانه ای با یک تغییر کوچک در حجم موتور که شامل کاهش حجم از ۴٫۲ لیتر به ۴ لیتر به علت کوتاه شدن حرکت پیستون می باشد.
با این حال، حتی با این کاهش حجم، قدرت موتور ۱۵ کیلو وات (۲۰ اسب بخار) و ۱۴ نیوتون متر گشتاور افزایش یافته است.

3F-EFI

یک نتیجه مثبت این تغییرات این بود که خودروی لندکروزر برای جاده های شهری و مصارف عمومی مناسب تر شد.
پس در نتیجه این موتور با حجم اصلاح شده ۴٫۰ لیتری می توانست قدرت ۱۵۵ اسب بخاری و گشتاور ۲۸۵ نیوتون متر تولید کند.
در سال ۱۹۹۲، تولید موتورهای سری F، پس از نزدیک به ۴۵ سال متوقف شد و در سال ۱۹۹۳، سری F با موتور DOHC (dual overhead cam) 1FZ-FE جایگزین گردید.
این نوع موتور بر روی سری های مختلف لندکروزر نصب شد که با موفقیت روبه رو شد و ابتدا بر روی LAND CRUISER FJ62 و سپس FJ70 و FJ80 نیز نصب شد . که بعد ها و با طراحی موتور ۴/۵F تویوتا گام دیگری در تولید موتور برداشت و موتوری قوی تر و با راندمان بالاتری را بر روی لندکروزرها نصب کرد.

 

۴/۵F:

این نوع موتور دارای حجم موتور ۴۴۴۷cc _ با قدرت ۲۰۵ اسب بخار _ گشتاور ۳۶۰/۳۲۰۰nm _مجهز به سیستم سوخت رسانی انژکتور_ ۲۴ سوپاپ _ با قطر سیلندر ۱۰۰mm می باشد که بر روی لندکروزر های سری ۷۰ و ۸۰ و ۱۰۰ و۲۰۰ نصب شده است.

 

 

اشتراک:

درباره نویسنده

۵ دیدگاه

  1. پژمان در

    اگه امکان داره در مورد ۴/۵ اف سوپر دار رو هم تشریح کنید…
    ممنون…

    • offroad4x4 در

      باسلام ، قیمت موتور های سری (۲f _3f _4/5f) تویوتا با توجه به میزان سلامت و کیفیت قطعات و براساس قیمت دلار و درهم متغییر می باشد

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.