تکنیک های رانندگی در شرایط دشوار (قسمت پنجم)

0

 

قسمت پنجم

 

هدایت خودرو در شرایط سخت :

 

skinak6xn7jMF7cKj7.jpg

skinakBSz96xc3ktcE.jpg

در جاده های پر پیچ و خم نیروی گریز از مرکز و عوامل وابسته به آن ثبات خودرو را کم می کند . لاستیک ها و فنربندی با حداکثر چسبندگی سطح جاده و با توجه به توزیع صحیح نیروها طراحی شده است . نحوه تقسیم وزن بار و مسافر – طرح موتور و دستگاه انتقال قدرت (جعبه دنده و دیفرانسیل) در هدایت خودرو اثر می گذارد . با توجه به محل نصب موتور و جعبه دنده در خودروهای دیفرانسیل جلو و تحمل وزن در محور جلو در مقایسه با ثبات عادی تمایل به چپ شدن و واژگون شدن اینگونه از خودرو ها کمتر است. ولی خودروهایی که دستگاه انتقال قدرت آن ها در عقب نصب شده است یا همان محور عقب معمولا ناپایدار هستند و تمایل به واژگونی آنها بیشتر است.

index

خودرو های جدید که قوای محرکه آنها در محور جلو نصب شده است در سرپیچ ها و حرکت در بادهای مختلف از پایداری مناسبی برخوردار هستند. ولی خودروهای ناپایدار اغلب نیاز به اصلاح سیستم هدایتی دارند به ویژه در بادهای مخالف جهت و شدید و همچنین در سرعت های بالا و جاده های پرپیچ و خم.

خودروهای شاسی بلند معمولا ارتفاع بیشتری از زمین در مقایسه با دیگر خودروها دارند و این ارتفاع بیشتر ازیکسو دلیل برتری این نوع خودروها می باشد جهت استفاده از این نوع خودروها در جاده های ناهموار و آفرود اما  این ارتفاع زیاد در جاده های معمولی و در سرعت بالا  ضعف این نوع خودروها می باشد به صورتی که ارتفاع بیشتر از سطح زمین در اینگونه از خودرو ها باعث بی ثباتی و نامتعادل بودن این نوع خودروها در سریچ ها و در سرعت های بالا می شود و حتما باید در رانندگی با این نوع خودروها به این موارد توجه داشته باشید.

skinakKzR5dvkZi2q6.jpg

ویژگی دیگر خودرو زاویه لغزش آن است . هنگام هدایت خودرو در یک دست انداز نقطه تماس لاستیک با مسیر حرکت خودرو تفاوت پیدا می کند . این نوع تفاوت بین حرکت لاستیک و مسیر حرکت خودرو را زاویه لغزش می گویند. در حالی که زاویه لغزش لاستیک های جلو بیشتر از عقب است تمایل به واژگونی وسیله نقلیه کمتر است. برعکس اگر زاویه لغزش لاستیک های عقب بیشتر از جلو باشد تمایل به واژگونی بیشتر خواهد بود.

زاویه لغزش لاستیک های رادیال کمتر و کوچکتر از لاستیک های معمولی است. بنابراین در حالتی که چرخ های عقب دارای لاستیک های معمولی است هیچ گاه از لاستیک رادیال در چرخ های جلو استفاده نکنید زیرا با این انتخاب باعث عدم ثبات خودرو در حرکت می شوید . بنابراین لاستیک تمام چرخ ها باید از یک نوع و به صورت یکسان باشد.

index

معمولا بین ویژگی هدایت و انعطاف خودرو یک نوع سازگاری وجود دارد. انعطاف – نرمی وراحتی سرنشینان را از طریق لاستیک ها – صندلی و سیستم فنر بندی توصیف می کند و هدایت رفتار و حساسیت خودرو را در پاسخ به فرمان – ترمز ها و گاز دادن تشریح می کند.

ثبات – ویژگی دیگری است که چسبندگی بین لاستیک ها و سطح جاده را در هنگام ترمز گرفتن – شتاب دادن و مانورهای سرپیچ شرح می دهد. کیفیت ثبات و هدایت خودرو را می توان با زوایای سیستم تعلیق و اختلاف فشار بین لاستیک های جلو و عقب اصلاح کرد. . بسیاری از رانندگان اهمیت فشار باد لاستیک ها را جدی نمی گیرند. در صورتی که تنظیم فشار باد لاستیک های جلو و عقب براساس استاندارد توصیه شده بسیار مهم و ضروری است.

 

discovererstt

در پیچ های جاده در اثر انتقال وزن ناشی از نیروی گریز از مرکز نیروی چرخ بیرونی بیشتر از چرخ های داخلی است. این نشان دهنده آن است که خودرو با زاویه کمبر منفی نیروی گوشه ای بیشتری را به سطح جاده وارد می کند. این خاصیت ثبات خودرو را کاهش خواهد داد. برعکس زاویه با زاویه کمبر مثبت ثبات خودرو بیشتر می شود و احتمال واژگونی خودرو کمتر خواهد بود. سیستم تعلیق برای حفاظت از اتاق خودرو وسرنشینان آن در برابر تکان های شدید جاده – افزایش چسبندگی لاستیک و جاده – بهبود ویژگی های هدایت و ثبات خودرو در هنگام ترمز گرفتن و شتاب دادن سرپیچ استفاده می شود. کارایی سیستم تعلیق را در فنرها و نسبت وزن خودرو (بدون فنر) تعیین می کنند.خودرویی که فنربندی خیلی سختی دارد نرمی و انعطاف آن کمتر و ضعیف تر است و هنگام عبور از دست اندازها و چاله ها تماس بین لاستیک و سطح جاده کمتر خواهد بود.

BWSSnow110120_0224

این حالت چسبندگی سطح جاده و ثبات خودرو را نیز کاهش می دهد . نرمی و انعطاف بیشتر خودرو و نیاز به فنر های نرم تری و انعطاف پذیر تری دارد. متاسفانه این حالت مقاومت بدنه خودرو را در هنگام پیچیدن کم می کند . از طرفی افزایش مقاومت در پیچیدن به منزله هدایت ضعیف در پیچ ها است و فنر بندی نرم در هنگام ترمز گرفتن و شتاب گرفتن باعث پایین و بالا رفتن جلو خودرو می شود.

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.