اختراع و سیر تکامل خودرو (قسمت اول)

0

 قسمت اول

 

اختراع چرخ نقطه عطفی بود در جهت طراحی و ساخت خودرو . نخستین نشانه ها از اختراع چرخ مربوط به ۳۵۰۰ سال قبل از میلاد مسیح است . نیاز انسان به ارتباطات و ایجاد شبکه های حمل و نقل یکی از موفقیت های اساسی در یکصد سال اخیر می باشد.

shutterstock_39705466

ساخت اتومبیل نتیجه تلاش یک فرد و شخص خاص نبود و افراد زیادی از ملییتهای مختلف و به تدریج اختراعات یکدیگر را در این زمینه تکمیل کردند. گرچه از پیدایش خودرو به صورت امروزی بیش از یک قرن نمی گذرد در عین حال داستان تکامل خودرو به صورتی که ما امروز می بینیم طولانی بوده است.

USA-OH-Short-Sale-Re-invent-Wheel

 

اتومبیل وسیله نقلیه دنیای مدرن

در سال ۱۶۰۰ میلادی ارابه بادبانی طرح سیمون ستون هلندی اختراع شد ابتدا در اواخر قرن ۱۸ ماشین بخار توسط جیمز وات اختراع شد . در سال ۱۷۶۹ نیکولاس ژوز کاگنوت فرانسوی موفق به ساخت خودرویی شد که با نیروی محرکه بخار به حرکت درمی آمد و سوخت آن ذغال سنگ بود . دیگ بخار این خودرو در جلوی آن قرار داشت و دارای سه چرخ بود.

fardier_de_cugnot__model_of_1771

همچنانکه زمان پیش می رفت پیشرفت زیادی در ساخت درشکه هایی که با بخار حرکت می کردند انجام گرفت . تا سال ۱۸۳۰ تعدادی از چنین خودرویی در داخل و حومه لندن در سفر بودند. آمریکایی ها نیز از سال های اولیه قرن نوزدهم خود را با وسایلی که با بخار رانده می شدند علاقه مند نشان می دادند. در سال ۱۸۰۵ اولیور ایوانز (Oliver Evans) یک هیولای دوزیست را که به همین روش به حرکت درمی آمد و ترکیبی از واگن و قایق مسطح بود را به نمایش گذاشت.

haynes

تا هنگام جنگ جهانی تعدادی از این دسته وسایل به کار گرفته شدند.  از همان زمان پیشرفت در این زمینه اگرچه تماشایی و بسیار نبود اما نسبتا خوب تلقی می شد. در حقیقت وسایلی که در جاده با بخار حرکت می کردند با اتومبیل هایی که تا اوایل سال ۱۹۲۰ با موتور های بنزینی حرکت می کردند رقابت می کردند. در بین ساخته های قابل توجه ماشین بخار استنلی (Stanley) و موبایل (Mobile) و وایت (White) بود. این وسیله از قدرت زیاده بهره مند بود. البته اتومبیل هایی که مجهز به متور احتراق داخلی بودند و سوخت آنها بنزین بود کاملا جایگزن ماشین های بخار گردیده اند. در سال ۱۶۷۸ دانشمند هلندی به نام کریستین هایژن (Christian Huygen) موتوری را که یک پیستون در آن توسط انفجار باروت در یک سیلندر به حرکت در می آمد تشریح نمود. تا قرن نوزدهم پیشرفت زیادی در ساخت یک موتور احتراق داخلی به وجود نیامد. در سال ۱۸۱۵ استورم اختراع موتوری را که گاز مشتعل را در یک سیلندر فشرده می ساخت و آن را روشن می نمود به ثبت رساند . ۹ سال بعد یک فرانسوی به نام لینوار (Etienne lenoir) یک موتور احتراق داخلی ساخت که گاز مشتعل را به حرکت در می آورد و با یک جرقه الکتریکی روشن می ساخت . او در سال ۱۸۶۲ یکی از موتورهایش را بر روی یک وسیله نقلیه سوار کرد.

istorie-rent-a-car

 

 

ادامه دارد …

 

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.