اختراع و سیر تکامل خودرو (قسمت دوم)

0

قسمت دوم

 

سپس یک فرانسوی به نام روشا (Beau Rochas ) در ابتدا اصول نوع ۴ ضربه ای موتور احتراق داخلی را بر روی کاغذ نوشت که در حال حاضر مورد استفاده می باشد. در سال ۱۸۷۶ دو آلمانی به نام های اوتو و لانژر اولین موتور ۴ چرخه را با موفقیت ساختند. این موتور در ابتدا از گاز مشتعل استفاده می کرد و سپس بنزین آن را به حرکت درآورد.

گوتیب دیلمر که برای اوتو کار می کرد با سبک نمودن و افزایش سرعت موتور طرح آن را بهینه تر کرد . او اختراع موتور پیشرفته اش را در سال ۱۸۸۶ _ ۱۸۸۵ به ثبت رساند. در همان حدود زمانی کارل بنز یک ماشین موتوری سه چرخه را که با بنزین حرکت می کرد را اختراع و تولید کرد. ماشین سه چرخه او با موفقیت بسیاری همراه بود و به سرعت علاقه مندانی در فرانسه – انگلیس و آمریکا پیدا کرد.

OldDesignShop_VintageCarBW1918

برادران چارلز و فرانک دوریا اولین وسیله نقلیه بنزینی را در سال ۱۸۹۱ در آمریکا ساختند. آنها تا سال ۱۸۹۴ چندین درشکه سبک بدون اسب ساخته بودند. با سپری شدن قرن تولید اتومبیل در آمریکا افزایش می یافت و عمدتا براساس اختراع اتومبیل با یک موتور احتراق داخلی بود که در سال ۱۸۹۵ به جورج سلدن از ایالت روچستر در نیویورک تعلق گرفت. اتحادیه تولید کنندگان اتومبیل براساس اختراع سلدن برای تولید اتومبیل تشکیل گردید. در این زمان ۹۰ درصد تمام اتومبیل های آمریکایی توسط اعضای این اتحادیه تولید شد.

برخی از تولیدکنندگان مانند هنری فورد و الکساندر وینتون به عضویت این اتحادیه در نیامدند و همکاری و هماهنگی با این افراد مستقل در صنعت خودروسازی صورت نگرفت و سپس اتحادیه منحل گردید و عرصه برای تولید انبوه اتومبیل در آمریکا باز شد .

cabc30394-bw

اتومبیل اولین بار توسط رانسوم اولدز به صورت انبوه تولید گردید. او در سال ۱۹۰۱ یک هزار و پانصد عدد از این نوع اتومبیل به نام اولدزمبیل را تولید کرد و به قیمت مناسبی فروخت. چند سال بعد او به ساخت خودروهای گران بها و لوکس برای افرادی که خواستار اتومبیل های با کیفیت و لوکس بودند روی آورد. تولید انبوه اتومبیل مجددا تا سال ۱۹۰۷ که هنری فورد مدل مشهورش تی فورد را ساخت صورت نگرفت. او ماشین را از کلیه وسایل غیر ضروری خالی کرد و تمام آنها را به یک رنگ (مشکی) و به مقدار زیاد و به صورت انبوه تولید کرد و با قیمتی مناسب فروخت. مدل T موفقیتی پر صر و صدا به ارمغان آورد . در سال های بعد تولید این نوع خودرو بیشتر و بیشتر شد. تاریخ اتومبیل در قرن حاضر از پیشرفت ها و بدعتهای دائمی برخوردار بوده است. لیست آن بسیار طولانی است و شامل استفاده از باتری – استارت خودکار – لاستیک های بالونی – پرداخت روغن – ترمز های چهار چرخ و دیسکی – شیشه ایمنی – دستگاه فنر جلویی مستقل و سیستم تعلیق پیشرفته – سیستم انتقال اتوماتیک حرکت و… می باشد.

cars_other_classic-car_85515

در طراحی و ساخت بدنه اتومبیل نیز تغییرات و پیشرفت های بسیاری اعمال شده است. بدنه های تمام فولاد و پلاستیک و فیبر کربن جایگزین چوب و بدنه های چوبی و نیمه فولادی شدند. بدنه ها جریان هوا را بیشتر دفع می کردند و به سطح زمین نزدیکتر شدند. تجهیزات و لوازم رفاهی بسیاری به خودرو ها اضافه شد مانند بخاری – رادیو – برف پاک کن – فندک و … چیزی که برای طراحان و تولید کنندگان اولیه خودرو در آن زمان اهمیت داشت عمدتا حرکت کردن خودرو بود اما امروزه امنیت و آسایش و آرامش راننده و از اهمیت زیادی برخوردار است  که در نتیجه به تدریج و با گذر زمان تولید خودرو وصنعت خودروسازی به سمت ایمنی بیشتر خودروهای تولیدی و همچنین آسایش راننده و سرنشینان خودرو حرکت کرد به گونه ای که یک ماشین مدرن و امروزی از هزاران قطعه تولید می شود و دارای مکانیسم پیچیده ای است.

 

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.