عیب یابی موتور خودرو (قسمت اول)

1

قسمت اول

1339994994_676350411_orig

عیب یابی از طریق کمپرس گیری موتور

مقدار فشار کمپرس موتور را هنگام تراکم با دستگاه مخصوص این کار به نام کمپرس سنج انجام می دهند. واحد فشار کمپرس در سیستم متریک کیلوگرم بر سانتی متر مربع و در سیستم اینچی پوند بر اینچ مربع PSI می باشد.

 

motor1

طریقه اندازه گیری کمپرس موتور

اتومبیل را روشن کرده تا به درجه حرارت نرمال برسد سپس موتور را خاموش کرده و کلیه شمع های موتور را باز می کنیم و پس از آن دستگاه مخصوص کمپرس سنج را به جای شمع یک بسته و دریچه گاز را کاملا باز می کنیم و به مدت ۵ ثانیه استارت می زنیم و مقدار فشار کمپرس را بر روی صفحه مدرج کمپرس سنج قرائت کرده و یادداشت می کنیم اینکار را به همین ترتیب در مورد شمع ۲ و ۳ و ۴ در صورتیکه موتور ۴ سیلندر باشد انجام داده و مقادیر را یادداشت می کنیم و بعد با اندازه ای که توسط کارخانه خودروساز ذکر شده مطابقت می دهیم درصورتیکه اندازه مناسب باشد و زیاد فرقی نداشته باشد مشکلی وجود ندارد اما در صورتیکه فشار کمپرس کمتر از حد مجاز باشد به روش زیر عمل می کنیم.

cache_shop_product_771_932-bfچند قطره روغن تمیز را به وسیله روغن دان از مجرای شمع داخل سیلندر می ریزیم سپس دستگاه کمپرس سنج را جای شمع قرار داده و به مدت ۵ ثانیه استارت می زنیم در صورتیکه کمپرس سنج کمپرس بیشتری را نشان داد ایراد از ساییدگی سیلندر یا از فنریت افتادن رینگ می باشد. در صورتیکه فشار کمپرس تغییری نکرد ایراد از سوپاپ های دود و هوا می باشد (آب بندی نبودن – سوختگی سوپاپ و فیلر گیری نا مناسب) در تمام موارد پس از تشخیص حتما اقدام به رفع عیب نمایید.

 

ادامه دارد …

اشتراک:

درباره نویسنده

۱ دیدگاه

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.