قسمت دوم
عیب یابی موتور از طریق رنگ دود خروجی از اگزوز خودرو
۱: بدون دود
موتور سالم دود نمی کند (حتی موتور دیزلی) و زمانی که با انگشت داخل لوله اگزوز را بررسی می کنیم انگشت ما نباید چرب یا سیاه باشد.
۲ : دود سفید (آب سوزی)
الف : موقتی – در زمستان ها و شب های سرد وقتی موتور خاموش است به علت اینکه هوای بیرون سرد و داخل موتور گرم است در نتیجه هوای داخل موتور بصورت قطرات آب در می آید که بعد از روشن کردن موتور در صبح زود دود سفید رنگی از اگزوز خارج می شود که نتیجه آب سوزی است و چون این حالت موقتی است اشکالی ندارد و پس از گرم شدن موتور قطع خواهد شد.
ب : دائمی – اگر دود سفید دائمی باشد دلیل آن سوختن واشر سر سیلندر یا ترک خوردگی سیلندر می باشد.
۳ : دود سیاه
این مورد به دلایل زیر ممکن است رخ دهد:
الف : کثیف بودن بیش از حد فیلتر هوا
ب : زیاد بودن نسبت سوخت به هوا (عطسه در اگزوز) و کم بودن نسبت سوخت به هوا (عطسه در کاربراتور)
ج : ریتارد بودن بیش از حد موتور
د : خام سوختن بنزین در موتور
۴ : دود آبی (روغن سوزی)
الف : موقتی – فقط در سوپاپ گاز : روغن سوزی از خلاصی بیش از حد گیت سوپاپ می باشد که در این حالت معمولا روغن کم نمی کند و در مواقع پر گاز دود قطع می شود.
ب : دائمی – اگر موقع کم گاز یا پر گاز به طور دائم دود کند روغن سوزی از رینگ و پیستون یا سیلندر است.
رینگ : رینگ ها فنریت خود را از دست داده اند یا رینگ شکسته و یا عیوب دهانه رینگ
سیلندر : عیوب سیلندر مانند آیینه شدن یا صیقلی شدن جدار سیلندر یا ساییدگی سیلندر
ادامه دارد …