شاید اینکه در تمام طول سال از یک جفت لاستیک ساییده شده و صاف استفاده شود چندان مهم به نظر نرسد اما این موضوع زمانی نگرانکننده میشود که بدانیم با آغاز فصل سرما و افزایش بارشها و لغزندگی جادهها، نداشتن لاستیکهای مناسب برای خودرو میتواند حادثهساز شود.در زمستان باید از لاستیکهایی با آج های درشت استفاده نمود. باید اذعان داشت که لاستیکهای برفی که برای استفاده در مواقع برف ساخته شدهاند و به صورتهای مختلف، عرضه میگردند؛ همین که به زمینهای یخبندان میرسند با لاستیکهای معمولی، تفاوت زیادی نخواهند داشت، از این رو، در روزهای یخبندان باید از لاستیکهای میخدار استفاده کرد و یا از زنجیرچرخ بهره جست.
لاستیکها انواع بسیار دارند ولی لاستیکهای رادیال، شاید بهترین نوع لاستیک در تمام چهارفصل باشند؛ زیرا میتوان از آنها در مواقعی نیز که بارش برف کم است استفاده کرد. اما هرگز لاستیکهای معمولی و لاستیکهای رادیال را همزمان مورد استفاده قرار ندهید چراکه واکنش هر کدام با دیگری متغیر بوده و سبب میشود در لحظات بحرانی، کنترل فرمان به راحتی از دست راننده خارج گردد و مجب بروز حوادث ناگوار گردد. در زمستان، سعی کنید لاستیکهایی با آج درشت را در چرخهای متحرک نصب نمایید. خودروهای دیفرانسیل جلو و موتور جلو به علت تقسیم وزن روی اکسل جلو، در زمستان از خصوصیات بهتری برخوردارند. همین طور خودروهای موتور عقب که چرخهای متحرک آنها، در زیر موتور میباشد از کشش خوبی در برف و یخ بهرهمند هستند.
تعویض تایرها در سرما و تنظیم فشار باد لاستیک ها
فشار باد و عمق شیارهای لاستیک خودرو به هنگام برف و باران، در رانندگی تاثیر میگذارد. در این راستا میزان باد لاستیکهای خودرو بسیار اهمیت دارد. زیرا لاستیکی که میزان فشار باد آن تنظیم باشد، بیشترین چسبندگی را با سطح جاده خواهد داشت و دوام آن نیز بالطبع بیشتر خواهد بود. هر چرخ به ازای ۱۰ درصد باد ناکافی، ۱۰درصد از عمر مفیدش را نیز از دست میدهد. آنچه قابل توجه است اینکه بررسی فشار باد لاستیک ها را فقط یکبار در زمستان انجام ندهید. در ماههای سرد سال، حتما ۲ بار در ماه فشار باد لاستیک را باید کنترل کنید و حتی از لاستیک زاپاس هم غافل نشوید. لاستیک های میخدار، چسبندگی با سطح جادههای برفی و یخ زده را ۴۰ درصد نسبت به تایرهای متعارف، بهبود میبخشد، اما آنها در جادههای خشک، از میزان چسبندگی میکاهند زیرا میخها، مانع از چسبندگی لاستیک به سطح جاده میشوند. عمق شیار لاستیکها، همواره برای کنترل خودرو، از اهمیت حیاتی برخوردار است، مخصوصا در برف و باران شدید، و ممکن است حتی زندگی شما به آن گره بخورد. عمق این شیار باید حداقل ۶/۱ میلیمتر باشد، در غیر این صورت لاستیکها باید تعویض شوند.
درجه فشار باد لاستیک ها یکی از مهمترین موارد و البته با درصد اشتباه بالا در فصل زمستان می باشد و بیشتر اوقات به دلیل صحبت های ضد و نقیض و مختلف فراموش می گردد. فشار باد لاستیک ها و همچنین عمر آن ها در کارایی بهتر اتومبیل و کاهش مصرف سوخت و در پیچ ها و ترمز کردن ها تاثیر فراوانی می گذارد. بازدید ماهانه و حداقل دو ماه یکبار بسیار مهم و ضروری است.اگر از لاستیک های رادیال استفاده می کنید می توانید سریعا و به سهولت و فقط با نگاه کردن به آنها بهترین حدس را زده باشید. بهترین روش برای تنظیم فشار باد لاستیک ها کاتالوگ کارخانه و مشخصات خود لاستیک می باشد و شما با توجه به این دو مورد می توانید به راحتی فشار باد لاستیک خودروی خود را تنظیم کنید. مسئله بسیار مهم در فصل زمستان کم کردن فشار باد لاستیک ها برای اصطکاک بیشتر است که به غلط عنوان می گردد کم کردن فشار باد لاستیک ها می تواند کمک به خارج کردن اتومبیل از برف عمیق نماید. اما سرعت بالای km/h) 10) از اصطکاک لاستیک ها کاسته و چسبندگی لاستیک ها را به شدت کم می کند.
لاستیک های یخ شکن و زنجیر چرخ
در آزمایش های مختلف ثابت شده است که اگر چه لاستیک های رادیال از لاستیک های معمولی بهتر می باشند ولی به هیچ عنوان جای لاستیک های یخ شکن را نمی گیرند و قابل مقایسه با آنها نیستند. لاستیک های زمستانی به صورت های گل برفی بیشتر با همان طرح به صورت میخ دار نیز تولید و عرضه می شوند, لاستیک های میخ دار را می توان راحت ترین و مناسب ترین لاستیک های زمستانی برای مناطق سردسیر و پر برف و یخ دانست و دقیقا ۳ برابر اصطکاک کششی را در مقایسه با لاستیک های معمولی و بدون میخ دارا می باشند. زنجیر چرخ بهترین راه حل برف و یخ می باشد ولی در زمین های خشک غیر از لرزش و صدای فراوان سودی در بر نخواهد داشت و ضمنا در اثر اصطکاک با زمین گرم شده و باعث خرابی لاستیک می شود.