لوازم و تجهیزات ضروری در آفرود (قسمت اول)

0

 

قسمت اول

 

در این مجموعه قصد داریم تا شما را با تعدادی از لوازم و وسایل بسیار کاربردی و مفید در آفرود و عبور از مسیرهای صعب العبور آشنا کنیم.

XTrax_II_2

پس از اگاهی از اصول اولیه رانندگی در مسیر های خارج از جاده و آفرود اکنون باید وسایل و ملزومات حیاتی سفر را شناخته و طریق استفاده از آنها را بیاموزیم.حتما برای شما هم اتفاق افتاده که با خودروی دو دیفرانسیل خود به دل طبیعت سفر کرده باشید و به یک مسیر صعب العبور یا باتلاقی برخورد کرده باشید و یا حتی در سفر به کویر و کویر نوردی خودرروی دو دیفرانسیل شما در شن های روان کویر گیر افتاده باشد. خب اولین راهی که برای بیرون کشیدن خودرو در چنین مواقعی به فکرتان می رسد حتما جلو و عقب رفتن های متوالی است اما با این کار خودرو را در بیشتر در شن ها فرو خواهید برد و این کار هیچ سودی ندارد در این چنین مواقعی خودرو به تعدادی لوازم و تجهیزات جهت بیرون آمدن از این موقعیت نیازمند است که به معرفی و بررسی آنها می پردازیم.

A1V62fgm5yL._SL1500_

در ابتدا اگر خودرو به وینچ مجهز باشد فرقی نمی کند وینچ شما از چه نوعی اعم از برقی – گیربکسی باشد . در اینصورت کار شما بسیار آسان خواهد شد و با بستن و قلاب کردن سیم بکسل وینچ به دور یک ستون یا درخت و یا هر آنچه در آن نزدیکی باشد که توانایی تحمل وزن اتومبیل شما را داشته باشد به راحتی می توانید خودرو را بیرون بکشید که البته این کار هم باید با رعایت نکات ایمنی انجام شود که در مقالات پیشین نسبت به آن به طور کامل صحبت شده است.

avalanche_crossing

اما اگر درخت و یا هیچ ستونی در آن نزدیکی قرار نداشت که شما سیم بکسل وینچ را به دور آن ببندید مثل حالت گیر افتادن در شن های روان کویر در چنین حالتی وجود یک وسیله به نام winch anchor می تواند به شما کمک کند بدین صورت که شما با بستن سیم بکسل وینچ به این وسیله و که همچون لنگر عمل می کند و قرار دادن آن در خاک می توانید خودرو را بیرون بکشید. این وسیله در اندازه ها و اشکال مختلف طراحی و تولید شده است.

2727-3

gg_small__34082

اگر خودروی شما مجهز به هیچ یک از انواع وینچ نبود می توانید از یک جک (ترجیحا جک های لیفت و جک های بادی) برای بالا بردن خودرو از داخل چاله استفاده کنید و یا به این وسیله در زیر لاستیک ها وافل برد و یا تکه چوب قرار دهید و سپس اقدام به بیرون کشیدن خودرو نمایید و یا در صورت وجود جک های لیفت می توانید به راحتی این جک را به یک وینچ دستی تبدیل کنید و به وسیله آن خودرو را از آن موقعیت خارج کنید.

rampage-jk-hi-lift-jack-mounting-kit-86612-800x800

DSC_0445-vi

 

وافل برد چیست ؟

sandladders-3

وافل برد یا پل موقت وسیله ای است که با توجه به مناطق مختلف اعم از کوستانی و صخره ای – بیابانی و یا مناطق گلی و باتلاقی در انواع و اندازه های مختلفی طراحی و تولید شده اند. این وسیله با توجه به کاربرد آن از فلز – کامپوزیت و یا پلاستیک ساخته می شود.

large_589_sandtrack_1

ضخامت وافل برد ها از ۳۵ میلی متر تا ۵۰ میلی متر با توجه به وزن خودروی شما و همچنین طول بین ۵۰ سانتیمتر تا ۱۵۰ سانتیمتر تقسیم بندی میگرد .

slide25

ابعاد مختلف وافل برد
۲۵mm * 310 x1000
۲۵mm * 310 * 1220
۳۸mm * 310 * 1000
۳۸mm * 310 * 1200
۳۸mm * 310 * 1460

eq_sand_matsA

طرز کار وافل برد در مناطق بیابانی و شن های روان

slide_5

در صورت فرو رفتن و متوقف شدن در شن و ماسه های کویر برای رهایی از آن فقط کافی است از اتومبیل پیاده شده و با بیل سطح جلوی لاستیک را از ماسه خالی کنید و وافل برد را در پاین ترین سطح زیر چرخ اتو مبیل قرار دهید .

XTrax_II_1
حال برای این که دوباره برای جمع کردن وافل برد از روی زمین از حرکت نایستید و دو باره در شن ها گیر نکنید, تسمه ای که در کیت وافل برد هست را به سپر خودروی خود ببندید تا وافل برد به دنبال شما کشیده شود و بتوانید خود را به محل مستحکم تری برسانید.
به این ترتیب وافل برد به دنبال خودروی شما کشیده خواهد شد و به این ترتیب خودروی شما از شن های روان به راحتی عبور خواهد کرد.

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.