پرفروش ترین خودروساز جهان در سال ۲۰۱۴ شرکت خودروساز ژاپنی تویوتا بود که محصولات این شرکت در بسیاری از کشورها از محبوبیت و فروش بالایی برخوردار است.
آمار فروش سالانه این خودروساز ژاپنی بالاتر از فروش ۱۰٫۱۴ میلیون خودروی آلمانی فولکس واگن و ۹٫۹۲ میلیون شرکت آمریکایی جنرال موتورز بوده است. ولی شرکت تویوتا پیش بینی کرده است میزان فروش این شرکت امسال کاهش پیدا میکند و به ۱۰٫۱۵ میلیون خودرو میرسد و احتمالا این خودروساز ژاپنی در آینده ای نزدیک جایگاه نخست را به رقیب آلمانی اش یعنی شرکت فولکس واگن که بازارش در اقتصادهای نوظهور رو به رشد است، واگذار نماید.
پیش بینی شده که شرکت آلمانی فولکس واگن تا سال ۲۰۱۶ یا ۲۰۱۷ به بزگترین تولید کننده خودرو در جهان تبدیل خواهد شد. مدیرعامل شرکت تویوتا اعلام کرده است که تنها راه حفظ جایگاه نخست افزایش میزان فروش خودروهای این شرکت در کشور چین است.
تویوتا در سال ۲۰۰۸ برتری یک دههای جنرال موتورز به عنوان برترین خودروساز جهان را شکست اما سه سال بعد پس از فاجعه زلزله و سونامی ژاپن که تولید و عرضه خودروسازان این کشور را مختل کرد، این عنوان را از دست داد با این حال در سال ۲۰۱۲ بار دیگر از رقیب آمریکایی خود پیش افتاد.
در سال ۲۰۰۹ آقای آکیو تویودا سکان شرکت را در دست گرفت و نظریه وی این بود که نباید از فروش هدف پیشینیان تبعیت کرد. وی از آن زمان تلاش کرده که تمرکز شرکت را بر محصول و تولید گذارد، به نظر وی با تولید محصولات عالی، حجم فروش متعاقباً افزایش خواهد یافت. وی پیش از این گفته است که این شرکت آماده ‘تهاجم’ است، اما حجم فروش جزئی از استراژیهای آن نیست :”تویوتا به فروش ۱۰ میلیون خودرو نزدیک شده ولی امروز به دنبال حجم فروش نیست، تهاجمی بودن ما یعنی تولید خودروهای بهتر و تغییر در شیوههای تولید خودرو.
شرکت ژاپنی تویوتا قصد دارد به مدت سه سال تا اوایل سال ۲۰۱۶ ساخت کارخانههای جدید را متوقف کند و یکی از مدیران تویوتا در نمایشگاه خودروی دیترویت، گفت که این غول ژاپنی خودروسازی اولویت خود را بر کیفیت به جای حجم فروش قرار داده است.
تویوتا با شیوه طراحی مدرن جهانی خود یا Toyota New Global Architecture انتظار دارد ۲۰ تا ۳۰ درصد هزینههای تولید را کاهش دهد و محصولاتی جذابتر به بازار عرضه کند. این استراتژی شامل استفاده هوشمندانه قطعات، توسعه همزمان چند مدل و استانداردسازی جهانی میباشد.