اصول حرفه ای تعویض لاستیک خودرو

0
29000
 اگر می خواهید به عنوان یک راننده کاملا حرفه ای و باتجربه مطرح شوید، باید تمام عادتهای نادرست قبلی را فراموش کنید. رانندگی یک علم است و بهترین راه یادگیری این علم، تغییر عادتهای اشتباه رانندگی از پایه است.
پنچر شدن لاستیک خودرو اتفاق خوشایندی نیست اما زمانی که اتفاق می افتد لازم است بدانیم چطور مشکل را برطرف کنیم و لاستیک خودرو را در کمترین زمان و به بهترین شکل تعویض نماییم.
NCL_tire slasher_005
 پنچر شدن لاستیک، خروج هوای داخل لاستیک‏ های خودرو است که ممکن است در اثر وارد شدن میخ یا یک شی تیز به داخل تایر، اتفاق بیفتد.  اکثر اوقات پنچر شدن موجب کاهش فشار هوای داخل تایرها شده و آنها را از رینگ جدا می‌کند. میانگین عمر لاستیک‌ها معمولا ۹۶ هزار کیلومتر است ولی در برخی شرایط مانند ترمزهای شدید، رانندگی در هوای گرم، رانندگی با سرعت‌های زیاد، باشتاب زیاد شروع به حرکت کردن و رانندگی در مسیرهایی با شرایط بد و صعب العبور کمتر می‌شود. البته همیشه در زمان خرید لاستیک به نوع خودرو و لاستیک مناسب برای آن و همچنین وضعیت آب و هوایی منطقه خود و بهترین گزینه لاستیک برای آن شرایط دقت کنید.
هرگز زمان تعویض تایر را تا موقعی که کاملا ساییده و سطح آنها صاف شده یا رویه آنها ترک خورده باشد به تعویق نیندازید. به‌طور منظم با کنترل فشار هوای داخل لاستیک‌ها، بالانس کردن لاستیک‌ها و میزان کردن فرمان می‌توان عمر لاستیک‌ها را افزایش داده و از پنچر شدن آنها جلوگیری کرد.
نکات مهم در هنگام تعویض لاستیک خودرو :
589353_EcDulUCr
۱ – اگر خودروی شما دنده اتوماتیک است،دنده را در حالت پارک قرار دهید و اگر سیستم دنده دستی است،آنرا در وضعیت دنده عقب قرار دهید.فلاشر های عقب را روشن کرده و ترمز دستی رانیز بکشید.مطمئن شوید که همه سرنشینان از خودرو پیاده شده اندپس از آن در پست خودرو مثلث خطر و یااشیاء منعکس کننده نور قررار دهید بطوری که حداقل از ۴۵ متری قابل روئیت باشد.

۲- برای آنکه مطمئن شوید که ماشین سر نخورده یا از روی جک نخواهد غلطید،یک تکه آجر سنگ یا چوب یا چوب چرخ به عنوان مانع در جلو یا عقب تایر ماشین بصورت مورب قرار دهید.گذاشتن مانع برای جلوگیری از حرکت در شیب است.در سطح صاف تفاوتی ندارد ولی بهتر است اگر چرخ عقب نیاز به تعویض دارد زیر چرخ جلو و اگر چرخ جلو نیاز به تعویض دارد زیر چرخ عقب گذاشته شود.


۳ – جک را در محل مناسب خود که در راهنما خودرو مشخص کرده ، در زیر ماشین قرار دهید.به آرامی جک بزنید تا ماشین بلند شود. مطمئن شوید که جک به خوبی با ماشین در گیر شده است . جک زدن را تا جایی ادامه دهید که ماشین به اندازه کافی از زمین بلند شود و بتوان پیچهای لاستیک را که در تماس با زمین است را باز کرد مراقب باشید در چنین وضعیتی هیچ قسمتی از بدن شما زیر خودرو قرار نگیرد.

۴ – اگر رینگ دارای قالپاق میباشد برای دسترسی به پیچها آنرا بردارید.همه ی پیچها را شل کنیدولی بطور کامل در نیاورید.اگر پیچها مدت زیادی است که باز نشده اند ممکن است باز نمودن آنها مشکل باشد.اگر روغن ترمز همراه خود دارید کمی از آنرا در روی پیچها (محل رزوه)بریزید و چند دقیقه صبر کنید.حتی اگر لازم باشد میتوان از فشار بدن و پاها نیز برای باز کردن پیچها و یا لوله ای به اندازه نیم متر که بتوان آنرا در داخل دسته آچار چرخ وارد نمود و استفاده کرد.پیچها را به صورت متقاطع و دایرهای باز کنید.


۵ – جک زدن را ادامه دهید تا چرخ بطور کامل از روی زمین بلند شود. مهره ها را از روی پیچها باز کنید.لاستیک را بطور کامل از محل خود در آورید و در محل امنی قرار دهید که در صورت در رفتن جک آسیبی به ماشین نرسد.سوراخهای رینگ زاپاس را درامتداد پیچها قرار داده و با کمی فشار و به آرامی لاستیک را جا بزنید.پس از جا زدن لاستیکها مهره ها را ابتدا چند رزوه با دست ببندید که این کار باعث جلوگیری از هرز شدن رزوها میشود را با همان روش در جای خود قرار داده و بصورت یکی در میان و ضربدری با استفاده از آچار سفت کنید.


۶ – برای سفت نمودن مهره ها،اهرم جک را در جهت مخالف پیچانده و خودرو را پایین بیاورید.مطمئن شوید که خودرو بطور کامل روی زمین قرار گرفته است,لاستیک پنچر را در پوشش زاپاس قرار دهید.پس از اتمام کار اشیائی را که محض اطمینان در جلو یا عقب خودرو قرار داده اید بردارید.

توجه : اکثر لاستیک های زاپاس برای حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت طراحی شده اند و حرکت با سرعتی بیش از آن میتواند خطر آفرین باشد و به هیچ عنوان توصیه نمیشود.

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.