تکنیک های رانندگی حرفه ای در مسابقات

0

team-orlen-dakar-rally-kuba-przygoński-jacek-czachor-marek-dabrowski

مطمئنا رانندگی با یک خودروی قدرتمند و تیونینگ شده می تواند بسیار لذت بخش باشد اما اگر قصدشرکت در مسابقات و آفرودی بی نقص را با آن دارید لازم است قبل از آن با روش ها و اصول رانندگی حرفه ای و مهارت های ویژه رانندگی به طور کامل آشنا شده باشید. اگر بخواهید حرفه ای رانندگی کنید باید نکاتی را رعایت کنید. در این مقاله برخی از این نکات را به شما معرفی خواهیم کرد .


Smooth driving نرم رانندگی کردن

Toyota-Land-Cruiser-70-Series-Re-Release-1

همیشه بهترین راننده ها کسانی هستند که نرم رانندگی می کنند. وقتی شما با ۵۰ ٪ از توان ماشین تان رانندگی می کنید، می توانید فرمان سریع بدهید، ناگهان پدال گاز را بفشارید، ناگهان ترمز کنید و یا بدون هماهنگ کردن دور موتور، دنده را تعویض کنید که باعث از دست دادن زمان در مسابقه می شود و احتمال حادثه را نیز بالا می برد. ولی زمانی که شما بر روی حد ماشین رانندگی می کنید دیگر نمی توانید فرمان سریع (شوک) بدهید، نمی توانید ناگهان گاز را بفشارید یا ناگهان و با ضربه، ترمز کنید زیرا کوچکترین ناهماهنگی باعث از دست رفتن کنترل می شود پس نرم برانید.

gear-changes


Steering هدایت کردن و فرمان دادن

jeep-hurricane-28

دستها را بر روی فرمان بر روی ساعت ۹ و ۳ قرار دهید در این حالت احتیاج به حرکت دست بر روی پیچها نخواهید داشت مگر اینکه ماشین شما برای مسابقه آماده نشده باشد و زاویه ی چرخش آن زیاد باشد که تعویض جای دست در این حالت قدرت رانندگی نرم را از شما می گیرد.


Gear changing

gearshift-large

تعویض دنده به نرمی در گیربکس های دستی, در ماشین های قوی و پرقدرت برای تعویض دنده، پا را از روی گاز بردارید و بعد از تعویض سریع و نرم دنده، دوباره به نرمی گاز بدهید .


Weight transfers

Weight_Transfer.jpg.opt596x368o0,0s596x368

انتقال وزن یکی از مهمترین عوامل در رانندگی حرفه ای، انتقال وزن در جلو، عقب، چپ و راست ماشین می باشد .
به فرض قبل از ورود به پیچ هایی که احتیاج به ترمز ندارند، می توانید لحظه ای پا را قبل از پیچیدن از روی گاز بردارید که باعث انتقال وزن به جلو و در نتیجه چسبندگی بیشتر چرخ های جلو می شود.


گرفتگی یا چسبندگی یا Grip

On_the_Trail_1600x1200

گرفتگی یا چسبندگی یا Grip در لاستیک ها نقش مهمی دارد که باعث حرکت خودرو، پیچیدن و توقف خودرو می شود گرچه این گرفتگی بین لاستیک و سطح پیست تا حد Grip و درک کردن آن، باعث می شود که بتوانید بر روی لیمیت یا حد خودرو grip یا حد لاستیک می گویند. پس توجه به limit ، مشخصی می باشد که به آن برانید . همیشه در تایرهای معمولی، قسمتی که با زمین تماس دارد کمی بیشتر از یک کف دست می باشد.

تمام نیروهای وارده هم دقیقا بر همین قسمت وارد می شوند، پس همیشه در هنگام ترمز، شتابگیری و پیچیدن به آرامی رفتار کنید تا از بیشترین چسبندگی و تماس تایر با زمین برخوردار باشید. با گاز دادن ناگهانی، چسبندگی تایرهای جلو کم و چسبندگی تایرهای عقب زیاد می شود و با ترمز بالعکس. یا تعویض تایر ها downforce راههای زیادی برای افزایش چسبندگی وجود دارد مانند: قراردادن اسپویلرها بر روی خودرو برای بوجود آوردن فشار پایینی یا با اندازه های بزرگتر تا با سطح بیشتری از زمین در تماس باشند. در زمان رانندگی ، وزن خودرو از چپ به راست، راست به چپ، عقب به جلو، جلو به عقب و یا ترکیبی از اینها انتقال پیدا می کند.
تمام نیروهای وارده هم دقیقا بر همین قسمت وارد می شوند، پس همیشه در هنگام ترمز، شتابگیری و پیچیدن به آرامی رفتار کنید تا از بیشترین چسبندگی و تماس تایر با زمین برخوردار باشید. با گاز دادن ناگهانی، چسبندگی تایرهای جلو کم و چسبندگی تایرهای عقب زیاد می شود و با ترمز بالعکس . یا تعویض تایر ها downforce راههای زیادی برای افزایش چسبندگی وجود دارد مانند: قراردادن اسپویلرها بر روی خودرو برای بوجود آوردن فشار پایینی یا با اندازه های بزرگتر تا با سطح بیشتری از زمین در تماس باشند. در زمان رانندگی ، وزن خودرو از چپ به راست، راست به چپ، عقب به جلو، جلو به عقب و یا ترکیبی از اینها انتقال پیدا می کند

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.