شورولت بلیزر کی ۵ (Chevrolet K۵ Blazer) خودرویی است که در بازه سالهای ۱۹۶۹ تا ۱۹۹۴در آمریکا تولیدشده است. طراحی این خودرو به صورت یک خودرو فول سایز با امکانات و تجهیزات رفاهی مطلوب و به صورت موتور جلو و توزیع نیروی پیشران خودرو چهار چرخ محرک بوده است و گیربکس اتوماتیک بود.
بلیزر k5 کوچکترین عضو خانواده تراک های فول سایز جنرال موتورز بود که در ۶ سال نخست تولیدش تنها با سقف جدا شونده عرضه می شد. شورلت برای رقابت با فورد برانکو (BRONCO) و اینترنشنال (SCOUT) تصمیم گرفت با استفاده از پلت فرم های موجود خود شاسی بلندی طراحی کند که بر خلاف برانکو و اسکات , فول سایز بود یعنی K5 قرار بود با همان قیمت برانکو و اسکات به بازار عرضه شود.
اما با کابین بزرگتر و فضای بیشتر برای سرنشینان و همچنین تجهیزات و امکانات رفاهی جدید مانند سیستم تهویه و گیربکس اتوماتیک که هیچکدام از آنها در برانکو و اسکات تا آن زمان وجود نداشت. این امکانات و تجهیزات به صورت سفارشی بر روی وانت بلیزر هم قابل عرضه بود. و همین ویژگی ها K5 را به یک شاسی بلند لوکس و محبوب در دهه ۷۰ میلادی تبدیل کرد و در رقابت با بانکو و اسکات پیروز شد.
حتی می توان گفت که یکی از اهداف اصلی در طراحی و تولید جیپ چروکی رقابت با K5 و گرفتن بازار شاسی بلند های متوسط در دهه ۷۰ از این خودرو بود.
۱ دیدگاه
حرف نداره.عشقه