بررسی انواع سامانه چهار چرخ محرِک

0

Ford_explorer_offroad

سیستم ۴WD مدت طولانی است که ابداع شده و انواع متنوعی از آن به بازار عرضه شده است که همه آنها با همین نام شناخته میشوند، اما در واقع موارد استفاده آنها متفاوت است. team-orlen-dakar-rally-kuba-przygoński-jacek-czachor-marek-dabrowski

سیستم Part Time 4WD

part-time-4wd-explainedسیستمی است که در آن، فقط میتوان برای مدتی معین از قابلیت چهار چرخ محرک استفاده کرد. این نوع سیستم(۴WD) برای ایجاد قدرت کشش بیشتر در خودرو برای حمل بارهای سنگینتر و یا حرکت در شرایط نامساعد و مسیرهای صعب العبور ساخته شده است. از این سیستم، فقط می توان در شرایط نامساعد جاده و آفرود و نه در جادههای مسطح و بهره برداری کرد، لذا واضح است که این سیستم برای انجام کارهای سخت و سنگین ساخته شده است.

AutoMobiles

حالات قرار گرفتن دنده در حالت ۴WD به دو صورت است که عبارتند از: High یا حالت سبک و Low یا حالت سنگین که با توجه به سختی و موانع مسیر قابل تغییر هستند. این سیستم در مواقعی که جاده ای وجود ندارد و شما قصد عبور کردن از مسیر صعب العبوری مانند مسیرهای کوهستانی و یا عبور از گل و لای و مسیر پوشیده شده از برف و… را داشته باشید کاربرد دارد و اگر با قفل دیفرانسیل همراه شود بیشترین کارایی را خواهد داشت به خودروهایی که مجهز به این سیستم هستند خودروهای چهار چرخ محرک و یا به اصطلاح دو دیفرانسیل گفته می شود.

uxlijmitnn07bnhfve7

 

سیستم Full Time 4WD

DIGITAL CAMERA

از این سیستم میتوان همیشه و در تمامی مسیرها از جمله آسفالته استفاده کرد.این سیستم ۴WD برای ایجاد قدرت کشش بیشتر در وسیله نقلیه و کارامدتر کردن سیستم ۴WD برای استفاده روزمره ساخته شده است. به این سیستم ۴WD دائم نیز میگویند. استقرار دیفرانیسل اضافی در مجموعه انتقال قدرت وسیله نقلیه، امکان بهرهبرداری دائمی از سیستم ۴WD را فراهم میسازد. با وجود این سیستم، شما اسبی قدرتمند در اختیار خواهید داشت.

st_shifter

مزیت استفاده از Full Time 4WD در جاده های نامساعد، استحکام بیشتر در حرکت به عنوان یک نکته ایمنی در رانندگی روزانه است. انواع حالتهای قرار گرفتن دنده در این سیستم، عبارتند از : High یا حالت سبک و Low یا حالت سنگین, این سیستم در خارج از جاده و در صورت قابلیت قفل شدن بسیار خوب عمل میکند، اما همزمان با قفل محور دیفرانسیل، بهترین عملکرد را دارد.

 

سیستم Full Time symmetric AWD

520

این سیستم مشابه ۴WD دائمی است، با این تفاوت که فاقد گشتاور سرعت کم و یا در واقع الگوی مسافت کوتاه است. از این سیستم، همواره و در تمامی جادهها از جمله آسفالته میتوان استفاده کرد. این سیستم، یکی از مظاهر ایمنی در وسائط نقلیه امروزی است، اما گرچه برای کار سنگین طراحی نشده، باعث ایمنتر و دلپذیرتر شدن وسیله نقلیه میشود. این سیستم در رقابت برای حرکت در جادههای ناهموار، تقریباً بازنده است زیرا تأکید بیشتر بر استحکام و عملکرد آن بوده و بهتر است که در خارج از جاده، کمتر مورد استفاده قرار گیرد.

سیستم Automatic Asymmetric AWD

سیستم اتوماتیک متقارن AWD ابتدا فقط به عنوان سیستمی مستحکم و قدرتمند ساخته شده بود. از این سیستم میتوان به طور مداوم در تمامی سطوح از جمله مسیرهای آسفالته استفاده کرد. سیستم AWD به طور دائمی عمل نمیکند بلکه فقط هنگامی به کار میافتد که شرایط تعادل وسیله نقلیه از بین برود. اساساً خودروهای دارای این سیستم، خودروهایی با دیفرانسیل ۲WD و فاقد قابلیتهای حرکت در جادههای نامساعد هستند. واضح است که این سیستم تنها برای افزایش ایمنی، استحکام و تعادل در حرکت ساخته شده و استفاده از آن در مسیرهای خارج از جاده و جادههای ناهموار،توصیه نمی شود.

گفتنی است که امروزه بسیاری از اتومبیل ها، ترکیبی از انواع سیستم های ۴WD را مورد استفاده قرار می دهند.

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.