همانند بسیاری از دیگر نمونه های جیپ, CJ5 نیز در ابتدا جانشینی برای یکی دیگر از جیپ های نظامی سبک وزن ارتش آمریکا بود و الگو برداری شده از نمونه نظامی بود که بعدها در نمونه های عمومی و شهری به تولید رسید.
طراحی نظامی در ترکیب با سابقه تولید ۲۹ ساله این مدل با اعمال کمترین تغییرات خود نشان دهنده طراحی دقیق و بی نظیر این نسل جیپ می باشد. شاسی نردبانی,فاصله زیاد خودرو از سطح زمین, محورهای یکپارچه, پیشرانه و جعبه دنده های قدرتمند این جیپ را به یکی از محبوب ترین مدل های جیپ در سراسر جهان تبدیل کرد. در ایران و در سال های پیش از انقلاب اسلامی این مدل در کمپانی (شرکت سهامی جیپ _ پارس خودرو فعلی) در کنار خط تولید جیپ واگونییر و تحت لیسانس کمپانی AMC مونتاژ می شد.
استفاده از پیشرانه های ۶ سیلندر خطی ۳/۸ و ۴/۲ لیتری همراه با گیربکس های سه سرعته و چهار سرعته قدرتمند که بر روی اتاقی که تنها ۱/۲ تن وزن دارد. این خودرو و همچنین آفرود با آن را منحصر به فرد و لذت بخش کرده است, ویژگی هایی از این دست این جیپ کوچک را به یکی از شاسی بلندهای محبوب, کم مصرف و نسبتا ارزان قیمت بدل کرده است.
این مدل با دو نوع پیشرانه و دو نوع جعبه دنده و همچنین بصورت کروک و دارای کابین فلزی به بازار عرضه شد که به بررسی آنها می پردازیم.
مدل های مختلف جیپ شهباز در ایران :
Shabaz open body _ شهباز کروک :
Shahbaz full metal cab _ شهباز دارای اتاق تمام فلزی :
Simorgh 500 full metal half cab _ سیمرغ ۵۰۰ با نیم کابین فلزی :
Shahbaz canvas full top _ شهباز کروک مجهز به چادر:
Shahbaz full metal cab _ شهباز دارای اتاق تمام فلزی :
مشخصات فنی :
AMC OHV I6 232 CI
حجم موتور (لیتر) : ۳/۸
قدرت (اسب بخار) : ۱۰۰
گشتاور (نیوتون متر) : ۲۵۰
جعبه دنده : ۳ و ۴ سرعته دستی
AMC OHV I6 258 CI
حجم موتور (لیتر) : ۴/۲
قدرت (اسب بخار) : ۱۱۰
گشتاور (نیوتون متر) : ۲۶۵
جعبه دنده : ۳ و ۴ سرعته دستی
۲ دیدگاه
مطلب جالبی بود . ممنون
ممنون از اطلاعات مفید