عملکرد سیستم کیسه هوا (AIRBAG) در خودروها

0

 

عملکرد سیستم ایمنی کیسه هوا (AIRBAG)

File0000110(49).JPG

یکی از سیستم های ایمنی در خودروهااستفاده ازکمربند ایمنی می باشدکه به میزان قابل ملاحظه ای (حدود ۳۶ % ) از پرتاب شدن سرنشینان به سمت جلو و برخورد آنها با قسمتهای مختلف خودرو ازجمله داشبورد،غربیلک فرمان،شیشه جلو و … جلوگیری می نماید که در عین حال به تنهایی نمی تواند در همه ضربات،ایمنی لازم را برای سرنشینان ایجاد نماید. برای بهبود عملکرد سیستم کمربند ایمنی سیستم مکمل جدیدی طراحی گردیده است که خطرات ناشی از تصادفات شدید را تا حد قابل ملاحظه ای (حدود ۱۸ % )کاهش می دهد که نام این سیستم ایمنی،کیسه هوا (AIR BAG) می باشد.farhangnews_95266-276900-1412593454

انواع سیستم ایربگ
این سیستم در دو نوع : الف ) مکانیکی ب ) الکترونیکی طراحی گردیده است که نوع مکانیکی آن قدیمی بوده و نوع الکترونیکی آن طراحی جدید می باشد.
در سیستم ایربگ بسته به نوع طراحی آن می توان بصورت انتخابی از چندین کیسه هوا درون یک خودرو استفاده نمود که عبارتند از : کیسه های هوای سمت راننده برروی غربیلک فرمان ،سرنشین جلو برروی داشبورد ، کیسه های هوای جانبی داخل صندلی سمت راننده و سرنشین جلو، کیسه هوای سرنشینان عقب برروی پشت سری صندلیهای جلو وسقف خودرو و ستونهاو… نام برد.

مجموعه این سیستم (AIR BAG) از قطعات مختلفی تشکیل شده است که عبارتند از :

۱) حسگر ضربه تصادف (CRASH SENSOR)

۲) واحد کنترل الکترونیکی ایربگ (SAS UNIT)

۳) فنر ساعتی (CLOCK SPRING)

۴) مدول ایربگ (AIR BAG MODULE)

airbag3

شرح عملکرد قطعات اصلی سیستم ایمنی کیسه هوا (AIR BAG)

حسگر ضربه تصادف (CRASH SENSOR) : محل قرارگیری این سنسور برروی واحد کنترل الکترونیکی ایربگ (SAS UNIT) می باشد و چنانچه خودرو با تصادف شدید از سمت جلو مواجه گردد شدت ضربه توسط این سنسور اندازه گیری شده و به واحد کنترل ارسال میگردد.

واحد کنترل الکترونیکی ایربگ (SAS UNIT): این مجموعه اطلاعات ارسالی از سمت حسگر ضربه را دریافت نموده و با پردازش آن جریانی جهت عملکرد کیسه هوا به مدول ایربگ (AIR BAG MODULE) ارسال می نماید.

فنر ساعتی (CLOCK SPRING) : با توجه به قرار گیری مدول ایربگ برروی غربیلک فرمان و گردش فرمان به چپ و راست بایستی اتصالی مطمئن بین غربیلک فرمان و دسته راهنما بوجود آید که این عمل با وجود قطعه ای به نام فنر ساعتی (CLOCK SPRING) میسر می گردد.

مدول ایربگ (AIR BAG MODULE) :

جریان ارسالی از سمت واحد کنترل الکترونیکی ایربگ (SAS UNIT) به سمت پرایمر که در داخل مدول ایربگ قرار گرفته است که باعث ایجاد حرارت می شود. گرمای حاصل موجب ایجادجرقه و تولید آتش گشته و آتش مزبور به سرعت به درون مواد محترقه تولید کننده گاز انتشار می یابد. گاز حاصل از احتراق مقدار زیادی نیتروژن آزاد نموده که از میان صفحات فیلتری که برای کاهش دما و صدا تعبیه شده،عبور نموده و به داخل کیسه هوا وارد می شود. کیسه هوا، کاور روی فرمان را پاره نموده و به سمت صورت سرنشین به سرعت باز می شود. با تخلیه گاز از سوراخهای کیسه هوا،کیسه مجدداً خالی شده تا از مقدار ضربه آن کاسته شده و فضای دید کافی برای راننده تأمین گردد.

airbag

سئوالات مطرح در مورد سیستم ایربگ (AIRBAG)

۱) با باز شدن ایربگ چه صدماتی ممکن است به انسان وارد گردد ؟
چنانچه ایربگ عمل نماید و راننده در حالت نامتعارف نسبت به غربیلک فرمان قرار گیرد احتمال بروز صدمات جزئی به پوست صورت ، گردن، سینه و … وجود دارد. اما اگر راننده بطور صحیح پشت فرمان قرار گرفته باشد احتمال بروز صدمات به صفر درصد کاهش می یابد و با باز شدن ایربگ هوای منبسط شده درون آن به سرعت از سوراخهای جانبی خارج میگردد و از بروز خفگی و انسداد فضای دید کافی راننده جلوگیری می شود.

airbag4
۲) گازی که در اثر باز شدن کیسه ایربگ متصاعد می گردد چیست ؟و چه خطراتی بهمراه دارد ؟آیا باعث خفگی افراد می شود ؟
عمده گازی که در اثر احتراق کپسول های محترقه متصاعد می گردد گاز نیتروژن و ازت می باشد ، که بیشترین گاز موجود در هوا را تشکیل می دهند و در صد کمی نیز از گازهای دیگر مثل کربنات سدیم و هیدرواکسید سدیم و… می باشد. توصیه می گردد برای جلوگیری از حساسیتهای پوستی از قبیل سوزش ، خارش و … بدن را بعد از عمل نمودن سیستم ایربگ شستشو داد.

12352
۳) آیا وارد نمودن ضربه به روی غربیلک فرمان از طریق راننده و یا کودکان باعث فعال شدن ایربگ می گردد ؟
عملکرد سیستم ایربگ، با توجه به سیگنال دریافتی از طرف واحد کنترل الکترونیکی آن که در وسط داشبورد قرار گرفته است صورت می پذیرد . بنابراین احتمال بروز این حالت بسیار ضعیف است. اما با توجه به حساسیت عملکرد ایربگ توصیه می گردد که حتی المقدور از این عمل پرهیز شود.

honda_llama_autos_revision
۴) انواع و تعداد ایربگ در خودروها را بیان نمائید ؟
ساختار ایربگهای اولیه به صورت مکانیکی بوده اما ساختار ایربگ کلیه خودروهای امروزی به صورت کاملاً الکترونیکی، دقیق و حساس می باشد. که تعداد این ایربگها با توجه به قیمت خودرو و تزئینات داخلی آن تغییر می کند که بطور مثال می توان به ایربگ سمت سرنشین،ایربگهای جانبی واقع در صندلی راننده و سرنشین جلو، ایربگ ستونهای جانبی،ایربگ سرنشینان عقب واقع در صندلیهای جلو، ایربگ های سقف,ایربگ های جانبی و شیشه ها و همچنین ایربگ های زانو و… اشاره نمود. ضمناً بهتر است بدانید که عملکرد کلی ایربگ ها به یک شکل بوده و تفاوت آنها فقط در شکل و اندازه و قطعات متشکله آنها می باشد.

 

اشتراک:

درباره نویسنده

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.