تاریخچه نیسان پاترول

2

Nissan Patrol 160 83 87

برای آشنایی با تاریخچه ی اتومبیل نیسان پاترول به سال ۱۹۱۴ برمی‌گردیم. کارخانه ی اتومبیل سازی کوچکی، آغاز به تولید یک وسیله نقلیه ی دو سیلندر نمود که تنها ده اسب بخار قدرت داشت. نام این خودرو DAT تعیین شد که اولین حروف نام شرکای آن بود. دن Den، آیویاما Aoyama و تاکوچی Takeuchi سه تولید کننده ی این وسیله نقلیه ی کوچک بودند. سالها گذشت تا در سال ۱۹۳۰ اتومبیل DAT دستخوش تغییر شد.خودروی کوچک جدیدی بنام پسر دات Son of DAT تولید شد و چندی بعد به DATSUN (در زبان ژاپنی به معنای خورشید تابان است) شهرت یافت.

datsun-logo-revealed-by-nissan-brand-coming-in-2014-43525_1

در سال ۱۹۳۴ داتسون اقدام به مشارکت با خودروساز دیگری نمود که نهونسانگ Nihon Sang  نام داشت و پس از آن نام داتسون به نیسان تغییر پیداکرد. سال ۱۹۳۷ سالی بود که نیسان به‌عنوان یک شرکت خودروسازی موفق ژاپنی در یوکوهاما در سطح جهانی مطرح شده بود. نیسان در این سال ده‌هزارمین اتومبیل خود را تولید کرد، ده سال بعد با پیشرفت صنایع خودروسازی، زمان ساخت اتومبیل الکتریکی فرارسیده بود. دولت ژاپن بهره‌گیری از انرژی دوگانه را مدنظر قرارداد، پس نیسان اقدام به تولید خودروی الکتریکی تاما نمود و آنرا روانه بازار فروش کرد. به منظور جوابگویی به احتیاجات ارتش ژاپن (نیاز به اتومبیلهای پرقدرت بیابانی) در سال ۱۹۵۱ اولین خودروی دودیفرانسیل (چهارچرخ متحرک) کمپانی نیسان به نام پاترول از خط تولید نیسان خارج شد .

wj695

این خودرو که از بسیاری جهات مورد توجه ژاپنیها قرار گرفت، از نظر ظاهری نیز بسیار شبیه به اتومبیل جیپ ساخت آمریکا بود. تا سال ۱۹۸۰ پاترول تغییرات زیادی کرد که از جمله ی آنها می‌توان به تغییر اتاق، موتور و تجهیزات داخلی اشاره کرد؛ ولی این سال را می‌توان نقطه ی عطفی در تاریخ تولد نیسان پاترول دانست. در این سال تجهیزات لوکس بسیاری بر این خودرو افزوده شد، بطوریکه از این زمان به بعد پاترول تنها یک اتومبیل بیابانی و کوهستانی نیست بلکه اتومبیلی است در چندین مدل برای سلایق مختلف.

t2485

برای اولین بار پاترول دو گونه ۵ در و ۳ در، شاسی بلند و شاسی کوتاه عرضه شد، و این تغییرات و تنوع همگام با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو و بکار گیری آن در ساخت پاترول باعث شده که این اتومبیل به شهرت دست پیدا کند تا جایی که نیسان در کشورهایی چون انگلستان، آلمان، اسپانیا و بلژیک اقدام به برپایی خط تولید آن نمود. نیسان پاترول تاکنون در شش نسل مختلف تولید شده است و درسال ۲۰۱۰ آخرین نسل آن یعنی نسل ششم نیسان پاترول توسط شرکت نیسان معرفی گردید.

 

پاترول در ایران

در ایران فقط نسل سوم پاترول معروف به سری ۱۶۰ و ۲۶۰ تولید (در واقع مونتاژ) شد. تولید این خودرو در ایران از سال ۱۳۶۴ هجری خورشیدی آغاز شد. در سال ۱۳۷۲ خورشیدی، تجهیزات بیشتری مانند هیدرولیک فرمان، کولر، رینگ پهن و گارد محافظ سپرجلو و همینطور زاپاس بند عقب به طور استاندارد توسط کارخانه به آن اضافه شد که در افزایش راحتی و همچنین زیبایی ظاهری آن سهم بسزایی داشت بطوریکه در سالهای بعد از آن (و همچنین اکنون) دیگر در ایران یافتن نیسان پاترول بدون این تغییرات ظاهری کار مشکلی است. در سال ۱۳۸۲ هجری خورشیدی به دلیل عدم برخورداری از سامانه انژکتور و برخوردار نبودن از استانداردهای عدم آلایندگی هوا، تولید پاترول متوقف شد و مدل جدیدتر نیسان رونیز که برخلاف پاترول فقط دارای مدل پنج در بود مجهز به سامانه انژکتور و با قدرت موتور بالاتر (و البته اختلاف قیمت قابل توجه با نیسان پاترول و گرانتر) جایگزین آن شد هرچند تا زمان هرگز نتوانست به رکورد محبوبیت پاترول در میان ایرانیان حتی نزدیک هم بشود.

user45913_pic4254_1301790903

در مجموع ۶۱۵۵۲ دستگاه نیسان پاترول در ایران تولید شد. در طول مدت تولید در ایران یکی از معدود خودروهای چهارچرخ متحرک مونتاژشده در ایران بود و از اقبال عمومی بسیار خوبی برخوردار بود. پس از توقف تولید پاترول، نمایندگی نیسان پاترول را در ایران همان کارخانه مونتاژکننده یعنی شرکت پارس خودرو در اختیار گرفت.

 

ایرادات موجود در نیسان پاترول

بسیاری از ایراداتی که به نیسان پاترول نسل سوم گرفته می شود ناشی از قدیمی بودن فناوری آن است، با این حال امکان رفع تعدادی از این ایرادات وجود دارد.

بعضی از این ایرادات عبارتند از:

۱. مصرف بالای سوخت در برابر خودروهای چهارچرخ متحرک دیگر، مانند رنجرور .رونیز . جیپ صحرا و… . امروزه مصرف بالای پاترول با نصب دلکوی مگنتی و شمع ایریدیوم سوزنی و همچنین فیلتر هوای اسپرت در جاده به ۹ الی ۱۲ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر کاهش خواهد یافت که در مقایسه با سایر خودروهای شاسی بلند رقم بالایی نیست.

۲. خشک بودن: با نصب کمک فنرهای گازی و همچنین فنر پارابولیک و نیز افزایش ارتفاع حداکثر شش سانتیمتر با نصب سرقامه های بلندتر تا حد قابل توجهی (حتی در حد خودروهای سواری مانند پراید) می توان پاترول را نرم کرد.

۳. غیر فنی بودن ساخت آن و تبدیل کردن وانت به سواری – مدلهای ۵ در بسیار راحت و نرم هستند و مدلهای دو در در مقایسه با سایر شاسی بلندهای هم رده (و البته نه شاسی بلندهای جدیدتر) شاید راحت تر هم هستند. استفاده از کلمه ی “غیرفنی” کاملاً بی انصافی است: موتور پاترول
بسیار قوی و بی دردسر بوده و در بدترین شرایط جوی و ترافیکی می‌توانید با کولر یا بخاری روشن از یک رانندگی بی دردسر لذت ببرید. موتور پاترول با
توجه به فناوری قدیمی و سادگی و “دیجیتال نبودن” به ندرت خراب می‌شود چه موتور ایرانی ساخت مگاموتور چه موتورهای ژاپنی. هزینه ی تعمیر و نگهداری موتور پاترول نسبت به سایر خودروهای چهارچرخ متحرک مخصوصا مدلهای جدیدتر این خودروها که پیچیده تر هستند، بسیار پایین تر است. کیفیت موتور ژاپنی پاترول تا حدودی بهتر از موتور مگاموتور ساخت ایران است. گرچه موتور مگاموتور، صدای کمتری ایجاد می‌کند.

اشتراک:

درباره نویسنده

۲ دیدگاه

  1. Mohammadreza در

    در مورد موتورهایی که برای پاترول در ایران هست توضیح بدید
    ممنون

  2. جواد در

    سلام.ببخشید یه سوالی داشتم.می خواستم بدونم سری ۱۶۰ و سری ۲۶۰ از لحاظ موتوری با هم چه تفاوتی دارند؟و از لحاظ تعمیر یکی هستند و فرقی دارند؟

نظر خود را بیان کنید

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.