آیا تا به حال کلمه آفرود به گوشتان خورده؟
آیا تا به حال با یک خودروی دو دیفرانسیل رانندگی کرده اید؟
اهل سفر به طبیعت و مناطق بکر و دیدنی هستید؟
به سفر با خودرو علاقه دارید؟
آیا میخواهید به آفرود بروید؟
اگر پاسخ شما مثبت است و اولین بار است که میخواهید با یک خودرو دو دیفرانسیل رانندگی کنید، نکاتی وجود دارند که باید بدانید.
رانندگی آفرود با توجه به شرایط جوی و منطقه انواع مختلفی دارد که برای تبدیل شدن به یک راننده حرفه ای آفرود باید تکنیک های رانندگی در هر منطقه و هر شرایط را بصورت جداگانه و کامل فراگرفته باشید که این نیاز به صرف زمان و صبر و همچنین استعداد رانندگی و تمرین بسیار است اما ما در این مقاله مختصری از اقداماتی که شما برای رانندگی آفرود به آن نیاز دارید را آموزش خواهیم داد.
اگر پیش از سفر خودرو مناسب آفرود ندارید و هنوز موفق به خرید یک خودرو مناسب و مطابق سلیقه خود نشده اید. خب در اولین فرصت یک دستگاه خریداری کنید. جیپهای موجود بازار مانند جیپ کاام – شهباز – صحرا و… با توجه به سادگی و هزینه کمتر برای شروع کار مناسب هستند. البته دیگر خودروهای دو دیفرانسیل از جمله نیسان پاترول و یا انواع تویوتا لندکروزر هم مناسبند ولی قیمت آنها کمی بالاتر است و از پیچیدگی بیشتر قطعات و تجهیزات برخوردارند. بهترین خودروهای آفرود، خودروهایی هستند که کوچک و جمع و جور باشند و تکان های ناهمواریهای سطح زمین را خوب جذب کنند و به نوعی سیستم تعلیق مناسبی داشته باشند.
وانت ها و پیکآپها و مخصوصا ابعاد بزرگتر آنها برای آفرود مناسب نیستند مگر اینکه قصد داشته باشید زمان زیادی را در گل و لای رانندگی کنید.
لوازم و تجهیزات لازم برای خود و خودروتان را همیشه در سفرها به همراه داشته باشید. سوخت اضافه، تایر زاپاس، جک، آب و لوازم یدکی ضروری خودرو و تجهیزات یدککشی برای مواقعی که شاید جایی گیر کنید و نیاز به بیرون کشیدن خودرو به وسیله خودروی دیگر از داخل گل و لای و یا برف و… داشته باشید.
بهتر است افراد مبتدی برای شروع کار و آشنا شدن با رانندگی خارج از جاده(آفرود) ابتدا یک میسر آسان و با موانع کمتر را انتخاب کنند. جادههای فرعی کوهستانی که به ندرت ترددی در آنها صورت میگیرد، برای این گونه افراد مناسب است.وقتی به ابتدای مسیر رسیدید هر دو دیفرانسیل را فعال کنید و با احتیاط وارد مسیر بشوید.
مراقب سنگهایی که وسط مسیر قرار گرفتهاند باشید. بعضی از آنها بزرگتر از آن هستند که بتوان تایرها را دو طرف آن انداخت و از رویشان عبور کرد. اگر روی سنگی رد شوید که بیش از حد بزرگ است ممکن است باعث بروز خسارت جدی به بخش های زیرین و کارتل روغن خودرو شود و خودرو زمینگیر شود. برای این مواقع و جلوگیری از برخورد سنگ ها با بخش های زیرین خودرو می توانید از استرینگ گارد یا سپر محافظ زیر خودرو استفاده کنید.
یک راهنما و مربی به همراه داشته باشد، این کار کمک بسیاری به شما میکند, از محل قرارگیری تایرها آگاه باشید. این کار به شما کمک میکند بدون این که احتیاج داشته باشید مربی به شما بگوید از کدام طرف بروید، راهتان را از میان مسیرهای دشوار پیدا کنید.
برای تمرین میتوانید کف پارکینگ یا خیابان قوطی آلومینیومی نوشابه بچینید، سپس سعی کنید هر قوطی را با تایر سمت شاگرد بزنید. اگر این کار را چند بار با موفقیت انجام دهید، هنگامی که خود را در لبه انتهایی مسیری ببینید که به اشتباه وارد آن شدهاید، بسیار سودمند خواهد بود.